Hei, listojen leikkaaminen ja kiinnittäminen sujui erinomaisesti paitsi kun pääsin tähän? Olen kääntänyt ja vääntänyt, leikannut eri tavoin jiirisahalla, kallistanut ja kallistanut eri kulmissa, eri asteilla jne., mutta EI... en tiedä miten voisin ratkaista sen.
Vaihtoehto olisi leikata kiila ja laittaa se sisään ja sitten tasoittaa vähän.
Mutta mietin, onko mahdollista leikata niin, että lista peittää toisen tai että ne menevät yhteen ilman, että tarvitsen laittaa kiilaa?

Seinä, jossa listojen pääty ei sovellu täydellisesti yhteen ja varjo näkyy seinällä. Kattolista, joka on epätasaisesti kohdistettu ja ei sovi kunnolla kulmaan, aiheuttaa ongelmia asennuksessa.

Voin vain vinkata, että monissa "oikeissa" mittoissa on mahdollisuus mitata kulma painetuilla asteilla. Ehkä tuomittavaa vinkata siitä oikeastaan, mutta on vaikeaa perustella (joillekin) työkalun hankintaa vain yhden kulman mittaamiseen.

Minulla on sekä piilokulmamittari että säädettävä kulmamittari ja olen käyttänyt niitä, tiedän kyllä mikä kulma siitä tuli, mutta en tiedä miten sahata 10% kulma ja lista on tätä tyyppiä https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-furu-15x56mm-allmoge-vit-l-4-2m-866201505642
Ensimmäinen lista seinältä on suora, se on toinen lista, joka pitäisi sopia, vai täytyykö molemmat katkaista tietyllä tavalla??? Olen katsonut eri videoita, mutta juuri sitä versiota en löydä.

Demmpa Demmpa sanoi:
Smygvinkeliä voi käyttää seinän kulman mittaamiseen, sitten sahataan lista puolikkaaseen kulmaan.
[linkki]
olen käyttänyt sitä

N ninhuo sanoi:
Jag har både smygvinkel och ställbar vinkelmätare och har använt dem, visst vet jag vilken vinkel det blev men jag vet inte hur jag ska såga 10% vinkel samt att listen är den här typ [linkki]
Första listen från väggen är rak det är den andra listen som ska passa in, eller båda måste kapas på ett visst sätt??? Jag har kollat på olika videos men just den varianten hittar jag inte.
Du måste kapa båda i samma vinkel, annars kommer snittytorna bli olika stora och alltså inte passa.

• Tykkään
tergo ja 2 muuta
  • Laddar…
C C.Lundin sanoi:
Voin vain vinkata, että monissa "oikeissa" mittakiskoissa on mahdollisuus mitata kulma printatuilla asteilla.
Ehkä ei pitäisi vinkata siitä, mutta on vaikea motivoida (joillekin) hankkimaan työkalua vain yhden kulman mittaamiseen.
otan mielelläni vastaan kaikki vinkit

Yksi vihreäksi merkitty pinta pohjaa vastaan jiirisahassa, toinen pystysuoraa osaa vastaan,
eli pidä lista niin kuin sen pitää oikeasti olla.
Puulista, jossa näkyy leikkauskohta; vihreät merkinnät osoittavat alueet, jotka asetetaan gersågen-koneeseen.

Jos on kaksi kulmaa, sekä seinä & katto taittuvat, niin se on vähän eri asia.

Edit:
Molemmat listat täytyy sahata, siksi puoli kulmaa.

• Tykkään
ninhuo
  • Laddar…
C C.Lundin sanoi:
Sinun täytyy katkaista molemmat saman kulman, muuten leikkauspinnat ovat erikokoisia eivätkä sovi yhteen.
luulen, että olen kokeillut sitä, mutta voin kokeilla uudestaan
Lista ei ole täysin seinää vasten, se jää hieman irti seinästä, kun leikkasin ne 10 asteen kulmassa, ne eivät menneet yhteen. Vaikea selittää, mutta testaan tänään uudestaan, joten katsotaan, miten se menee.

P
Joutsenkaula/koveralistat kutsuvat helposti kokeilu ja erehdys -menetelmään. Ne ovat joskus hankalia, ja jopa kokenein puuseppä kääntää ne joskus väärin. Täytyy vain harjoitella, sahata pieniä koepaloja, kunnes se toimii.

• Tykkään
ninhuo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sanoi:
Yksi vihreällä merkitty pinta sahajalustan pohjaa vasten, toinen pystysuuntaista osaa vasten, eli pidä lista samassa asennossa kuin se tulee olemaan todellisuudessa. [kuva]

Jos molemmat kulmat, sekä seinä että katto poikkeavat, niin se on vähän erilaista.

Edit:
Molemmat listat pitää sahata, siksi puolikas kulma.
Juuri sitä tarkoitan, eli minun pitäisi asettaa jiirisaha 5 asteen kulmaan? Olen teipannut sahaan ja piirtänyt viivat kuinka listan tulisi olla, sama kuin se on seinää ja kattoa vasten.

Jos seinän kulma on 190°, niin sahan tulee asettaa (190/2)-90=5°.
Jos seinän kulma on 170°, niin sahan tulee asettaa (170/2)-90=-5°.
Jos sahattava on oikea pala, niin se asetetaan terän oikealle puolelle ja sahaa viedään vasemmalle, kun kulma on positiivinen.

Gersaha asetettuna leikkaamaan kulmaa, pöydällä sahanpurua ja leikattua listan palaa.

• Tykkään
ninhuo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sanoi:
Jos seinän kulma on 190°, niin jiirisaha on asetettava (190/2)-90=5°
Jos seinän kulma on 170°, niin jiirisaha on asetettava (170/2)-90=-5°
Jos kyseessä on oikea pala, joka pitää sahata, se asetetaan terän oikealle puolelle ja saha otetaan vasemmalle, kun kulma on positiivinen.

[kuva]
ok leikkasin 10 astetta ja -10
Joten nyt aion kokeilla 5 ja -5

Yksi tapa välttyä laskemiselta on tämä.

Ota kaksi listan palaa, jotka ovat vain suoraan sahatut ja pidä paikallaan.
Mittaa rako niiden välissä (esim. 12mm)
Silloin jokaisen listan tulee olla puolet raosta kohtisuorasta (esimerkissä 6mm kohtisuorasta)

• Tykkään
ninhuo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.