Olen luonnostelemassa autotallin rakentamista ullakolla. 6x8 metriä. En oikeastaan vastustaisi tolppaa keskellä (molemmilla kerroksilla), mutta samalla teräspalkki ei ole ollenkaan huono idea, jotta sitä voi käyttää esimerkiksi vinssinä.

Luonnoksessani olen vain vetänyt jonkin koon (asettanut korkeuden niin, että lattian parrut saattaisivat mennä siihen kummaltakin puolelta), ja olen rakentanut sen portaaliksi. On hyvin mahdollista, että on parempi jättää HEA sivuun ja käyttää puuta täällä.

Mitä tulee muihin sääntöihin, niiden pitäisi täsmätä Svenskt Trä:n (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf) käsikirjan mukaan, mutta teräspalkista en ole löytänyt mitään tietoa.

Miten voin selvittää, millaista teräspalkkia/HEA tarvitsen, ja onko teillä vinkkejä, miten se tulisi kiinnittää/roikuttaa?

Data niille, jotka ehkä haluavat laskea jotain;
8x6 metriä (perustuksessa), lumialue 2,5, katon kaltevuus 27-28 astetta. Yläkerran lattian parrut ovat 70x220 cc60 (sama kattoparruille, mutta cc1200) ja seinärunkojen mitat ovat 45x145 (cc60 joka puolella).

• Rakennussuunnitelman luonnos: kaksikerroksinen autotalli, jossa puurunko ja teräspalkki keskellä tukena, katolla jyrkkä kaltevuus.
HEA-palkki katonharjalla täytyy olla tyyppiä HEA 320, jotta se kestää suuren jännevälin. Se painaa yli 800 kg ja maksaa noin 20 000 kr. Olen melko epäileväinen tähän ratkaisuun. Voit sijoittaa pylvään keskelle harjapalkin alapuolella ullakolla ja tukea sen poikittaisella palkilla, jotta vältyt pylväiltä alemmassa kerroksessa. Voit vähentää huomattavasti mittoja ja käyttää liimapuuta, joka tekee rakenteen huomattavasti yksinkertaisemmaksi rakentaa. Olen myös epäileväinen siitä, miten olet ajatellut korotetun seinälinjan palkkien kanssa sivuilla. Se ei tule olemaan vakaa. Kokeile sen sijaan kattokulman lisäämistä ja poista sivupalkit ja korotettu seinälinja.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Nokkapalkki tarvii olla HEA 320 -tyyppiä, jotta se kestää suuren jännevälin. Se painaa yli 800 kg ja maksaa noin 20 000 kruunua. Olen melko epäileväinen tämän ratkaisun suhteen. Voit sijoittaa tolpan keskelle nokkapalkin alle ullakolla ja tukea sen poikittaissuuntaisella palkilla niin, että vältät tolpat alemmalla tasolla. Tulet pienentämään mittoja huomattavasti ja voit käyttää liimapuuta, mikä tekee rakentamisesta paljon helpompaa. Olen myös epäileväinen tavasta, jolla ajattelit korotettua seinäelämää päätypalkkien kanssa. Se ei tule olemaan vakaa. Kokeile mieluummin lisätä kattokaltevuutta ja jättää pois päätypalkit ja korotettu seinäelämä.
Nokka on ajateltu liimapuuksi luonnoksessa, 115x495. Hea/teräspalkki on (toistaiseksi) vain lattian alla. Ullakolla on täysin ok olla tolppa keskellä kattoa. Se on myös ok autotallissa, mutta jos voi "tappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla" välttämällä tolpan keskelle autotallin lattiaa ja käyttämällä teräspalkkia vinssille pyörillä, niin se on minusta win/win. Etenkin tämä poikittain (6 metriä) oleva, josta olen mietteliäänä koskien mitoitusta. Mutta otan mielelläni vastaa ehdotuksia myös nokalle ja muille ratkaisuille. :)

Minulla on vähän uusia luonnoksia tekeillä, joissa "portaali" teräspalkista on poistettu.

Sitten odotan näitä luonnoksia. HEA-palkki, joka kantaa telpherin, ei tarvitse olla erityisen karkea.

J justusandersson sanoi:
Sitten odotan näitä luonnoksia. HEA-palkki, joka kantaa telferiä, ei tarvitse olla erityisen karkea.
Riippuu myös vähän siitä, kuinka paljon haluaa nostaa telferillä :)

Violina Violina sanoi:
Riippuu vähän siitä, kuinka paljon haluaa nostaa telferillä myös :)
1. = (seinärangat) 45x145
2. = (lattiarangat ja kattopalkit) 70x220
3. = (harjapalkki, liimapuuta) 115x495

B = HEA/teräspalkki, jonka mittoja en tiedä, mihin pitäisi katsoa. :) Todennäköistä, että sen alle tulee kaksi pystysuoraa rankaa (45x145) yhden sijaan kuten nyt.

• Rakennuksen puinen runkomalli, jossa näkyvät seinä- ja lattiarakenteet, sekä numerointi yksityiskohdille kuten palkit ja tuet.
Violina Violina sanoi:
Riippuu vähän siitä, kuinka paljon haluaa nostaa telferillä :)
Ei mitään superraskaita, ehkä joku moottori tai että tarvitsee tukea nostamalla pyörää tai jotain. max 200 kiloa voi varmasti väittää.

• Tykkään
Violina
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.