5 525 lukukertaa ·
10 vastausta
6k lukukertaa
10 vastausta
Apu raakapontin nostamisessa kattoon
Meidän on tarkoitus asentaa raakapontti kattoon. Pontin pituus on 440 cm ja se sopii täydellisesti, jotta meidän ei tarvitse katkaista niitä. Nyt olen saanut muutaman ylös, mutta hitto vie, kuinka vaikeaa on saada ne yhteen. Lankut ovat pitkiä ja ne taipuvat. Vaikka meitä on kaksi, on erittäin vaikeaa saada koko höyläys uran sisään. Jos lankut olisivat lyhyempiä, se olisi varmasti helppoa, mutta en halua katkaista turhaan. Onko sinulla vinkkiä, kuinka tämä voisi olla helpompaa?
Kiitos etukäteen!
Kiitos etukäteen!
Harrastajasähköasentaja
· Värmland, Molkom
· 26 868 viestiä
Olen naulannut paljon pitkiä spontteja, mutta en ole törmännyt tähän ongelmaan, edes rakennusmax-sponttien kanssa. Ei ehkä vastaus kysymykseesi, tai ehkä on - eli mikä menee pieleen sinun tapauksessasi? Valmistusvirhe?
Et kai naulaa molempia pitkiä sivuja kerralla?
Et kai naulaa molempia pitkiä sivuja kerralla?
Jäsen
· Göteborg och Bohus län
· 3 viestiä
Hei
Olen automekaanikko, mutta ehdotan silti:
* Sinä/te leikkaatte 2 listaa/viallista råspont (taipuisia) tms. jotka ovat 2-3 cm PIDEMPIÄ kuin huoneen korkeus (lattia-katto).
* Kiinnitä ylijäänyt (pois sahattu) pala, 90 asteen kulmassa, painopiste jo asennetussa råspontissa.
* Valitse painopiste 1,3-1,6 m molemmilta puolilta/seinästä.
* Nosta råspont...... jne.
Nyt sinulla/teillä on "auttava käsi," joka ehkä tekee elämästä helpompaa....
Tai/ja :
* Liukuvoide? Saippualiuos? Käsivoide... (Kunhan se ei sotke tai jätä tahroja, tietysti..)
Tietysti teidän täytyy poistaa roskat urista tai muut viat....
Ehkä joku sukulainen voi toimia "råspontina" ja seistä lattialla hieman painaen....
Onnea!
Olen automekaanikko, mutta ehdotan silti:
* Sinä/te leikkaatte 2 listaa/viallista råspont (taipuisia) tms. jotka ovat 2-3 cm PIDEMPIÄ kuin huoneen korkeus (lattia-katto).
* Kiinnitä ylijäänyt (pois sahattu) pala, 90 asteen kulmassa, painopiste jo asennetussa råspontissa.
* Valitse painopiste 1,3-1,6 m molemmilta puolilta/seinästä.
* Nosta råspont...... jne.
Nyt sinulla/teillä on "auttava käsi," joka ehkä tekee elämästä helpompaa....
Tai/ja :
* Liukuvoide? Saippualiuos? Käsivoide... (Kunhan se ei sotke tai jätä tahroja, tietysti..)
Tietysti teidän täytyy poistaa roskat urista tai muut viat....
Ehkä joku sukulainen voi toimia "råspontina" ja seistä lattialla hieman painaen....
Onnea!
Viimeksi muokattu:
Jossain "harrastenikkarin käsikirjassa" näin vinkin, jota käytin, kun yksin naulasin ylös 13 mm höylättyä paneelia. Ja se toimi.
Valmista pari haarukkaa (näyttää virityshaarukalta) kahdesta ohuesta palasta, ehkä 10x45 mm, joissa on etäisyspala yhdessä päässä, pituus noin 100 mm, joka on noin 5 mm paksumpi kuin kattopontti. Kiinnitin etäisyspalan ruuviliimauksella. Ohuiden lautojen kokonaispituus noin 300-350 mm. Ylempi varsi asetetaan sitten laudalle, joka on jo kiinninaulattu, ja alempi pitää "uutta" kattoponttia paikallaan. Se toimii kuin pari ylimääräistä kättä. Kyllä, tiedän, kuvaukseni on vähän huono, mutta varmasti ymmärrät.
Yksi asia vielä, pyöristä mielellään reunat, jotta et vahingoittaisi mahdollisesti olevaa muovia.
Ja ajattele minua, kun naulaat, huoneen pituus tapauksessani oli 5,1 m ja päätysaumalla.
Valmista pari haarukkaa (näyttää virityshaarukalta) kahdesta ohuesta palasta, ehkä 10x45 mm, joissa on etäisyspala yhdessä päässä, pituus noin 100 mm, joka on noin 5 mm paksumpi kuin kattopontti. Kiinnitin etäisyspalan ruuviliimauksella. Ohuiden lautojen kokonaispituus noin 300-350 mm. Ylempi varsi asetetaan sitten laudalle, joka on jo kiinninaulattu, ja alempi pitää "uutta" kattoponttia paikallaan. Se toimii kuin pari ylimääräistä kättä. Kyllä, tiedän, kuvaukseni on vähän huono, mutta varmasti ymmärrät.
Yksi asia vielä, pyöristä mielellään reunat, jotta et vahingoittaisi mahdollisesti olevaa muovia.
Ja ajattele minua, kun naulaat, huoneen pituus tapauksessani oli 5,1 m ja päätysaumalla.
Olen ollut mukana asentamassa pitkiä helmiponttipaneeleita kattoon, jotka aiheuttivat jonkin verran hankaluuksia.
Muistaakseni aloitimme yhdeltä puolelta, ja kun olimme saaneet noin 1 metrin pontista paikalleen, ammuimme laudan kiinni 3 naulalla aivan ulkoreunasta, niin että naulat peittyivät kattolistan alle myöhemmin (käytimme naulapyssyä ja t-kampanauloja).
Aloita siis alusta, ja lyö pääty kunnolla sisään, naulaa kiinni ja jatka eteenpäin.
Paneelin jämäpaloista teimme noin 20-30 cm pitkiä lyöntipalikoita, koska suoraan lautaan ei voi lyödä, pontti menee rikki, ja sitten peli on menetetty. Mutta palikka sopii täydellisesti, kun se on pontattu oikein.
Muistaakseni aloitimme yhdeltä puolelta, ja kun olimme saaneet noin 1 metrin pontista paikalleen, ammuimme laudan kiinni 3 naulalla aivan ulkoreunasta, niin että naulat peittyivät kattolistan alle myöhemmin (käytimme naulapyssyä ja t-kampanauloja).
Aloita siis alusta, ja lyö pääty kunnolla sisään, naulaa kiinni ja jatka eteenpäin.
Paneelin jämäpaloista teimme noin 20-30 cm pitkiä lyöntipalikoita, koska suoraan lautaan ei voi lyödä, pontti menee rikki, ja sitten peli on menetetty. Mutta palikka sopii täydellisesti, kun se on pontattu oikein.
EN45. Juuri tuo periaate, mutta käytin ohuempaa puutavaraa. Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa.
Kiitos avusta. Valmistin kaksi tuollaista haarukkaa ja se toimi loistavasti. Käytin myös yhtä "takstötta" (tunkki yhdellä jalalla). Täydellistä sekä kiinnitykseen että naulaamiseen. Ajatella, että voi saada niin hyvää apua näin nopeasti tämän foorumin kautta. Etsin varmaan tunnin Googlessa löytämättä mitään järkevää vinkkiä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Musikhjälpen uppfanns av Finland redan 1941
Övrigt Off Topic -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Mikä materiaali ajotielle? Auta minua valitsemaan...
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka