Apua olemassa olevan ulkorakennuksen kattotuolikonstruktioniin.

Mikä pitäisi olla puutavaran mitoitus kattotuoliin kuvan mukaan? Kuinka tiheästi minun täytyy asettaa ne?

Käsin piirretty kattotuolikaavio, jossa mitat 110 ja 180 sekä kulma 22,5 astetta. Kysymys puutavaran mitoista ja kattotuolien välistä.

Ei ketään, joka haluaisi/aikaa auttaa minua laskemaan näin 2. pääsiäispäivänä :)

En voi käyttää W, koska vajan seinät ovat hyvin matalat. En löydä mitään ohjelmaa tai vastaavaa A-kattotuolien laskemiseen?

Mitkä ovat olemassa olevien takaristikoiden puutavaran mitat?

En tiedä vielä, koska en ole vielä purkanut. Mutta ne ovat todella vanhoja ja neliskulmaisia (luulisin), ne ovat olleet vain kanala tyyliin ennen, noin 95x95 tai jotain sellaista, jos minun pitäisi arvata.

Miksi ne pitäisi vaihtaa?

Koska ne ovat huonoja puolimädäntyneitä kun aiempi katto vuosi. Ajatuksena on tehdä lato kesäasunnoksi ja haluan asentaa kunnollisen aluskatteen muodossa raakapontti, huopa ja peltikatto.

Silloin sinun pitäisi todennäköisesti eristää katto? Mikä tarkoittaa, että eristykseen tarvitaan hieman korkeutta. Kuitenkin kesämökki, joten ei valtavia määriä?

Jos esimerkiksi käyttää 45x195 ulkokehikkoihin ja esimerkiksi 45x145 poikkipalkkiin, sen pitäisi olla kestävä, ja samalla antaa tilaa eristykselle (145 mm vinossa katossa). Kun ne sitten asetetaan cc 60 cm välein, eristäminen ja raakapontin sekä alakatteen naulaaminen on helppoa. (Lisäksi cc 60 cm antaa kaksinkertaisen kantavuuden verrattuna cc 120 cm:iin.)

Tärkeää on käyttää riittävän suuria/pitkiä/paksuja naulalevyjä ulkokehikon ja poikkipalkin liittämisessä, koska oletan, että poikkipalkki on hieman seinän korkeuden yläpuolella? Se tarkoittaa, että poikkipalkin vetokuormat voivat olla suhteellisen suuria, samoin kuin ulkokehikon taivutusmomentti seinästä poikkipalkkiin. Naulalevyjen on pystyttävä vastaanottamaan ja siirtämään nämä kuormat.

Minulla ei ole laskelmia tämän tueksi, vain jonkin verran kokemusta olemassa olevista rakenteista. Siksi mitat ovat reilusti mitoitettuja. Puutavaran kustannus on yleensä pienempi osa kokonaiskustannuksista, joten ei ole syytä kitsastella. Kuitenkin on erittäin tärkeää, että työ tehdään huolellisesti kaikissa yksityiskohdissa. Kuten esimerkiksi naulalevyjen, jotka siirtävät kuormia. Jos liitoskohta ei ole oikein, kattotuoli pettää, riippumatta muusta mitoituksesta.

Kyllä katto pitää eristää.

Poikkipalkki sijaitsee hieman seinän korkeuden yläpuolella, noin 110 cm.

Pitäisikö käyttää ankkuriruuvi vai naula? Onko täällä joitain erityisiä sääntöjä, joita on noudatettava?

Käyttäisin ankkurinauloja, koska voimat, jotka siirretään, eivät vedä levyä ulospäin, eli ei ole riskiä siitä, että naulat vetäytyvät ulos.

On olemassa suosituksia siitä, kuinka (tiheästi) naulat kiinnitetään naulalevyihin, mukaan lukien levyjen mitat ja tarkasti missä/miten niiden tulee olla kiinni. Valitettavasti en voi osoittaa tällaista paikkaa verkossa, mutta googlaa tai ala katsoa träguiden, mielestäni näin siellä jotain liittämisestä.

Muuten, jos voit odottaa vähän aikaa, toivottavasti joku osaavampi täällä foorumilla auttaa.

(Koska on kyse kantavasta rakenteesta, haluan vain selventää, että olet rakennuttajana vastuussa siitä, että se kestää. Annan neuvojani parhaan kykyni mukaan, mutta kuten sanottu, en ole rakennusinsinööri. Vain niin, että olet tietoinen siitä. :|)

Sinulla on tietenkin hyvä lähtökohta niissä mitoissa ja kattokannattajien väleissä (cc-mitat), joita olemassa olevilla kattokannattajilla on. Minulla on itselläni vanhoja rakennuksia, ja voin todeta, että vanha puutavara (joka näyttää surkealta) on äärettömän paljon parempaa/vahvempaa kuin nykyinen nopeasti kasvanut. Joten "kauppapuulla" täytyy mittoja kasvattaa vastaamaan vanhan puutavaran laatua/voimakkuutta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.