4 013 lukukertaa ·
17 vastausta
4k lukukertaa
17 vastausta
ALV
Sivu 1 / 2
Hei.
Minulla on kysymys koskien arvonlisäveroa. Minun on laskutettava asiakasta ja olen ostanut materiaalia asiakkaalle. Aion laskuttaa asiakasta työn kustannuksista arvonlisäveroineen ja materiaali, jonka olen ostanut, pitäisikö minun myös laskuttaa materiaali arvonlisäverolla vai ilman arvonlisäveroa?
Minulla on kysymys koskien arvonlisäveroa. Minun on laskutettava asiakasta ja olen ostanut materiaalia asiakkaalle. Aion laskuttaa asiakasta työn kustannuksista arvonlisäveroineen ja materiaali, jonka olen ostanut, pitäisikö minun myös laskuttaa materiaali arvonlisäverolla vai ilman arvonlisäveroa?
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 647 viestiä
Onko kyseessä yksityisasiakas vai onko asiakas toinen rakennusyritys, jolle suoritat töitä?
Laskutat arvonlisäverolla, mutta vähennät ostosi arvonlisäveron, jos se oli arvonlisäverollinen.
Sisältäen arvonlisäveron myös yritysasiakkaalle, paitsi tietyissä poikkeustapauksissa (esim. EU-arvonlisävero). Jos ostajalla on sitten oikeus vähentää arvonlisävero, on se ostajan ja verotoimiston välinen asia, josta myyjän ei tarvitse välittää.K Kaboff sanoi:
Kiitos nopeista vastauksista!!!SågspånPappspikEternit sanoi:
Yksityisasiakkaalle. Tarkoitan siis näin, että ajattele että olen ostanut materiaalia 1250 kr sis. alv, esimerkiksi maalia.
Pitäisikö minun sitten laskuttaa asiakkaalta 1000 kr + alv vai vain 1250 kr ilman alv?
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 647 viestiä
Ei. Käännetty verovelvollisuus rakennuspalveluissa:C cpalm sanoi:
https://skatteverket.se/foretag/mom...byggsektorn.4.47eb30f51122b1aaad28000545.html
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 647 viestiä
Kirjoitat laskuun tyyliinN Ninaaa sanoi:
Maaliväri 1 000 kr
Alv 25% 250 kr
Maksettava 1 250 kr
1000 kr + alv jos harjoitat arvonlisäverovelvollista toimintaa ja olet alv-rekisteröitynyt.N Ninaaa sanoi:
Sitten alv-ilmoituksessa tulee 250 kr ostettua ja 250 kr myytyä alvia, jotka kumoavat toisensa.
Muuten 1250 ilman alv (esim. jos hyödynnät mahdollisuuden vapaaehtoiseen alv-rekisteröitymiseen liikevaihdolle alle 30/80 000 kr).
1000 plus alvN Ninaaa sanoi:
Sitten se riippuu laskutusohjelmastasi, joskus voi valita laskutuksen alv mukana tiettyjen asiakkaiden osalta, silloin lisäät summan alv mukana laskuun, mutta ohjelma laskee arvonlisäveron
Tällaista pitäisi tietää ennen yrityksen aloittamista....
Kiitos vastauksesta.nino sanoi:
Laskuta asiakasta materiaalikustannus ilman arvonlisäveroa, ja sitten arvonlisäveron kanssa.
Esimerkki: Yrittäjänä ostat X tavaraa 80kr plus alv, eli 100kr.
Kun sitten laskutat asiakasta, otat myös 80kr plus alv, eli 100kr.
Voit myös lisätä materiaalilisän oman harkintasi mukaan, kohtuuden rajoissa.
Mutta et voi pyytää asiakasta maksamaan arvonlisäveroa arvonlisäveroosi, kun laskutat materiaalia. Koska yrittäjänä vähennät veroasi, olisi muuten täysin absurdia.
Esimerkki: Yrittäjänä ostat X tavaraa 80kr plus alv, eli 100kr.
Kun sitten laskutat asiakasta, otat myös 80kr plus alv, eli 100kr.
Voit myös lisätä materiaalilisän oman harkintasi mukaan, kohtuuden rajoissa.
Mutta et voi pyytää asiakasta maksamaan arvonlisäveroa arvonlisäveroosi, kun laskutat materiaalia. Koska yrittäjänä vähennät veroasi, olisi muuten täysin absurdia.