Hei.

Minulla on kysymys koskien arvonlisäveroa. Minun on laskutettava asiakasta ja olen ostanut materiaalia asiakkaalle. Aion laskuttaa asiakasta työn kustannuksista arvonlisäveroineen ja materiaali, jonka olen ostanut, pitäisikö minun myös laskuttaa materiaali arvonlisäverolla vai ilman arvonlisäveroa?

Onko kyseessä yksityisasiakas vai onko asiakas toinen rakennusyritys, jolle suoritat töitä?

Sisältäen alv

Arbetskostnad 200kr
Material 20kr
ALV 55kr
Yhteensä 275kr

Laskutat arvonlisäverolla, mutta vähennät ostosi arvonlisäveron, jos se oli arvonlisäverollinen.

C
K Kaboff sanoi:
Sisältäen arvonlisäveron yksityisasiakkaalle
Sisältäen arvonlisäveron myös yritysasiakkaalle, paitsi tietyissä poikkeustapauksissa (esim. EU-arvonlisävero). Jos ostajalla on sitten oikeus vähentää arvonlisävero, on se ostajan ja verotoimiston välinen asia, josta myyjän ei tarvitse välittää.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
Onko kyseessä yksityisasiakas vai onko asiakas toinen rakennusyritys, jolle teet töitä?
Kiitos nopeista vastauksista!!!
Yksityisasiakkaalle. Tarkoitan siis näin, että ajattele että olen ostanut materiaalia 1250 kr sis. alv, esimerkiksi maalia.

Pitäisikö minun sitten laskuttaa asiakkaalta 1000 kr + alv vai vain 1250 kr ilman alv?

Kiitos kaikista vastauksistanne!!

N Ninaaa sanoi:
Yksityiselle asiakkaalle. Tarkoitan, että ajattele että olen ostanut materiaalia 1250kr sis. alv, sanotaan maaliväriä.

Laskutanko asiakkaalta sitten 1000kr + alv vai vain 1250kr ilman alv?
Kirjoitat laskuun tyyliin
Maaliväri 1 000 kr
Alv 25% 250 kr
Maksettava 1 250 kr

C
N Ninaaa sanoi:
Täytyykö minun sitten laskuttaa asiakasta 1000kr + alv vai vain 1250kr ilman alv?
1000 kr + alv jos harjoitat arvonlisäverovelvollista toimintaa ja olet alv-rekisteröitynyt.
Sitten alv-ilmoituksessa tulee 250 kr ostettua ja 250 kr myytyä alvia, jotka kumoavat toisensa.

Muuten 1250 ilman alv (esim. jos hyödynnät mahdollisuuden vapaaehtoiseen alv-rekisteröitymiseen liikevaihdolle alle 30/80 000 kr).

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Ninaaa sanoi:
Yksityiselle asiakkaalle. Tarkoitan näin, että ajattele ostaneeni materiaalia 1250kr arvonlisäverolla, sanotaan maalia.

Pitääkö minun sitten laskuttaa asiakasta 1000kr + alv vai vain 1250kr ilman alv?
1000 plus alv
Sitten se riippuu laskutusohjelmastasi, joskus voi valita laskutuksen alv mukana tiettyjen asiakkaiden osalta, silloin lisäät summan alv mukana laskuun, mutta ohjelma laskee arvonlisäveron

Tällaista pitäisi tietää ennen yrityksen aloittamista....

nino nino sanoi:
1000 plus alv
Sitten riippuu siitä, miltä laskutusohjelmasi näyttää, joskus voi valita laskuttaa alv mukaan lukien joillekin asiakkaille, silloin kirjoitetaan laskuun summa alv mukaan lukien, mutta ohjelma laskee alvin

Tällaisten asioiden pitäisi olla hallussa ennen yrityksen perustamista....
Kiitos vastauksesta.

Laskuta asiakasta materiaalikustannus ilman arvonlisäveroa, ja sitten arvonlisäveron kanssa.

Esimerkki: Yrittäjänä ostat X tavaraa 80kr plus alv, eli 100kr.

Kun sitten laskutat asiakasta, otat myös 80kr plus alv, eli 100kr.

Voit myös lisätä materiaalilisän oman harkintasi mukaan, kohtuuden rajoissa.

Mutta et voi pyytää asiakasta maksamaan arvonlisäveroa arvonlisäveroosi, kun laskutat materiaalia. Koska yrittäjänä vähennät veroasi, olisi muuten täysin absurdia.

C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
Ei. Käänteinen verovelvollisuus rakennuspalveluille:
[linkki]
Jos kyseessä on rakennuspalvelu ja ostaja on rakennusfirma, kyllä (ehkä vähän epätodennäköistä).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.