Hei, kirjoitan täällä ensimmäistä kertaa.
Olen tekemässä eteistä uusiksi ja haluan lattialämmityksen + laatoituksen.
Nykyinen lattia on betonilaatta, 70 mm koolaukset ja lasivilla, 25 mm pontattu puu, ohut masoniitti ja ohut laminaatti.
Laatan alla on sisustamaton kellari, jossa lämpötila on noin 13C talvella.

Olen tullut siihen tulokseen, että pitää purkaa betonille asti ja rakentaa uudelleen niin, että se on samalla tasolla nykyisen lattian kanssa ja että sinne mahtuu lattialämmitys, laatat ja vahvistettu itsetasoittuva tasoite.

Kysymys on, teenkö virheen, jos valan 50 mm kevytbetonilevyjä betonilattian päälle ja sitten raudoitusverkko, sähkökaapeli, itsetasoittuva tasoite jne.
Ajatus on, että se eristää vähän kellaria vastaan, eikä paina liikaa, noin 500 kg, ja on mahdollisimman halpa?

Perustuksen valu eps-betonilla. Kevyt ja eristävä. Sitten itsesiliävä tasoite lämmityksellä + klinkkeri.

• Tykkään
nino ja 1 muu
  • Laddar…
L largab sanoi:
Perusta valulla EPS-betonilla. Kevyt ja eristävä. Sitten tasoite lämmityksellä + laatta.
Ajattelin valaa laatat kiinni EPS-betonilla. Onko helpompaa ja halvempaa valaa vain EPS-betonilla? Betonikerroksen täytyy olla yhteensä 60 mm. Sitten 40 mm tasoite + kiinnitys + laatta.

H Hankr sanoi:
Ajattelin valaa laatat kiinni eps-betonilla. Onko helpompaa ja halvempaa valaa pelkkä eps-betoni? Betonikerros tarvitsee olla yhteensä 60 mm paksu. Sitten 40 mm tasoitemassa +kiinnityslaasti+klinkkeri
Se sinun täytyy laskea. Eps-betoni maksaa jonkin verran. Toinen vaihtoehto on liimata 50-60 mm eps-eristys kiinni pohjaan juoksevalla laastilla paremmaksi eristykseksi ja halvaksi täytteeksi. Sen jälkeen tasoitetaan kuituvahvisteisella tasoitemassalla sisältyen lämmityskaapelin yläpuolelle.

L largab sanoi:
Sitä sinun täytyy laskea. Epsbetoni maksaa jonkin verran. Toinen vaihtoehto on liimata 50-60 mm eps eristys kiinni pohjaan lentolaastilla paremman eristyksen ja halvemman täytön saamiseksi. Sitten tasoita kuitupohjaisella tasoiteella, mukaan lukien lämmityskaapeli sen päälle.
Pinta-ala on 10m2 ja olen laskenut kustannuksiksi 5000 betonilla, kevytbetonilevyillä ja raudoituksella. Kestääkö eps kävellä/laittaa laattat?

H Hankr sanoi:
Pinta-ala on 10m2 ja olen laskenut kustannukset 5000:ksi betonilla, kevytbetonilevyillä ja raudoituksella. Kestääkö eps kävelyä / laattalattian asentamista?
Kyllä. Jos sen päällä on tasoitusmassa, se jakaa painetta tasaisesti. Jopa yksinkertaisimmat eps-lohkot kestävät. Kodinhoitohuoneessa minulla on laatat liimattu suoraan eps:ään, mutta se on varmaan hieman kovempaa eps:ää. LK lattialämmitys käyttää systeemejä, joissa on eps-levyjä. Katso niitä vähän...

Ei voi liimata mitään EPS:llä, sillä se ei ole oikeanlaista koostumusta. Täytyy kellua EPS:n päällä, jotta voi laittaa klinkkereitä.

Miksi ei laittaa perusmuurilevyjä kuten talojen alle? Ne ovat erittäin kantavia ja helppoja leikata ja työstää. Minulla on lattia kotona tehty näin. Sen päällä on muutama cm betonia raudoitusverkon kanssa ja sen päällä klinkkeri.

On siis mahdollista laittaa EPS-eristys (styroksi) levyt suoraan lattialle ja asentaa verkko, lämmityskaapelit ja tasoittaa kaikki yhdessä vaiheessa.

H Hankr sanoi:
Joten voit laittaa eps eristys (frigolit) levyt suoraan lattialle, asentaa verkon, lämmityskaapelit ja tasoittaa kaiken kerralla
Mutta se ei ole mikään rakenne, jonka takana kukaan valmistaja seisoo...
Vala eps-sementillä ja tasoita vähintään 20 mm, ja laita sitten laatat.
Jos ehdottomasti haluat levyt pohjalle, niin valu betonilla tai rot-massalla

Minä kiinnittäisin ensin EPS-levyt betoniin erikseen.
Puhdista, primer, liimauslaasti, EPS-levy, painot päälle, kovettu.
Sitten jatka raudoitusverkolla, lämmityskaapelilla, kuituvalu tasoitteella.

Muovin levyjen etu on, että ne eristävät paljon paremmin kuin EPS betong. Muuten olisin varmaankin valinnut EPS betongin, mutta nyt eristystila on minimaalinen...

L largab sanoi:
Erottaisin ensin EPS:n ja betonin liimauksen.
Puhdista, pohjamaali, kiinnityslaasti, EPS-levy, painot päälle, kovettu.
Sitten jatketaan raudoitusverkon, lämmityskaapelin ja kuitutasoitemassan kanssa.
Tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toimiiko kiinnityslaasti liimana tässä tapauksessa? Onko tarpeen kiinnittää solumuovia jotenkin, jotta se ei nouse ylös toisen valun aikana? Sähkökaapeli kestää enintään 70 °C. Tarvitaanko välikappaleita tai vastaavia niin, ettei se kosketa solumuovia?

En voi vastata kaikkiin kysymyksiisi, mutta ne kelluvat. Kun liimaat ne jollain sopivalla, jotta ne tulevat tiiviisti betonia vasten, laitat vain kiviä levyjen päälle.
Tein niin ja siitä tuli todella hyvä.

Kun käytetään oikeantyyppistä EPS-betonia, sen lambdarvo on melkein yhtä hyvä kuin solumuovilevyillä. Jos levyt kiinnitetään oikein, ei se ole huonompi rakenne, mutta työläämpi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.