Meidän 60-luvun talomme seinärakenne on seuraava sisältä ulospäin: Gyproc-kipsilevy, jonka ulkopuolella on alumiinifoliopinnoite, sitten 95 mm rankarunko ja mineraalivilla, ja ulkopinnassa on eterniittilevy.

Suunnitelmana on vaihtaa eterniitti puupaneeliin ja samalla lisätä hieman eristystä.

Oletan, että alumiinifolion on tarkoitus toimia kosteussulkuna. Toimiiko se oikeasti? Kun nyt puramme julkisivua ulkopuolelta, saammeko hyvän kosteussulun, jos vain varmistamme, että alumiinifolio on ehjä, ja teipillä tai saumamassalla korjaamme mahdolliset tiiviysongelmat? Vai pitäisikö yrittää asentaa rakennusmuovi jotenkin?

Liityn tähän keskusteluun, koska minulla on samanlainen ongelma...

Olen kunnostamassa vessaa (talon rakennusvuosi 1968) ja eilen revin kaikki kipsilevyt irti vetääkseni uudet sähköt, uudet ikkunanlaudat jne.
Ulkoseinän vastainen kipsi oli sellaista gyproc alumiinipinnoitettua kipsilevyä (josta keskustelun aloittaja puhuu), ja pohdin nyt, miten saisin kaiken tiiviiksi, kun laitan uuden kipsin. Riittääkö, että laitan tavallisen rakennusmuovin uusien kipsilevyjen taakse ja yritän saada sen limittäin vanhojen levyjen kanssa? En pääse teippaamaan tai niittaamaan muovia. Miten muuten tekisin?

Kiitollinen vastauksesta,

/Thomas

Voimmeko herättää eloa tähän ketjuun jälleen? Mietin, mitä yllä oleva miettii.

Ei ketään kiinnostunut?

Olen myös mietteliäs alumiinipäällystetystä kipsistä, sitä on tuulikaapin katossa ja tarvitsee täydentää kun olen purkanut seinän. Miten tehdä?

• Katto, jossa on osittain poistettu seinäpaljastaa puista ja valkoiseksi maalattua rakennetta.
Miten teitte sen?
Minun täytyy myös tiivistää rakennusmuovi olemassa olevia kipsilevyjä vasten alumiinipinnoitetulla ulkopinnalla

R
Tyypillistä, että kukaan ei vastaa. Olemme juuri kohdanneet samat pohdinnat.

R RundBerg sanoi:
On tyypillistä, ettei kenelläkään ole vastausta. Me olemme juuri kohdanneet samat pohdinnat.
Vaihdoinkin kaikki kattopaneelit alumiinipäällystetyllä kipsillä muoviin + uusi rimalaudoitus ja uusi kipsi.

Luulen, että alumiinipinnoite toimii huonosti kosteussulkuna. Siellä ei esimerkiksi ole tiivistystä seinää vasten, eikä mitään kummankaan paneelin välillä.

Jos aikeenasi on tiivistää tällaisia paneeleita, sinun tulee varmaan vain yrittää teipata niin hyvin kuin mahdollista vihreällä teipillä.

Z zensurfer sanoi:
aluminiumfolien
oli tarkoitettu heijastamaan lämpöä takaisin

tttomten tttomten sanoi:
Olen myös mietteliäs alumiinipäällysteisestä kipsistä, joka minulla on ullakkoa vasten katossa, ja tarvitsen täydentää sitä, kun olen purkanut seinän. Miten tehdä?
Pienen miettimisen jälkeen otin rakennusmuovin, niittasin sen ylös ja sitten vedin lateksia saumaksi levyä vasten. Sen jälkeen kipsiä, tasoite ja maalaus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.