Hei, tämä seinien remontoiminen on melko uutta minulle ja minulla on muutamia kysymyksiä, joihin toivon jonkun voivan vastata.
Olen parhaillaan remontoimassa huonetta, jossa on Tretex-levyt. Toisessa huoneessa olen kokeillut paklata (ei mikään juhlakokemus Tretexillä) ja vielä yhdessä huoneessa laittaa remonttikipsiä päälle (parempi kokemus, mutta paljon lisätyötä listoilla jne).
Tällä kertaa olen päätynyt repimään roskat alas, koska olen alkanut kyllästyä melko reilusti taistelemaan sen kanssa ja sen sijaan asentaa kipsilevyjä standardipaksuudella (ei remonttikipsiä).
Kun aloin vetää irti nauloja ja repiä alas ensimmäisiä levyjä ulkoseinää vasten, huomasin, että Tretexin ja raakapontin välissä on heijastava muovikalvo (ajattele alumiinifoliota). Silloin tulin hieman mietteliääksi ja aloittelijataitoni paljastuivat hetkessä.
Oletan, että haluan säilyttää tämän kalvon (arvaten, että se on jonkinlainen höyrysulku?).
Mutta kysymys on, miten se on kiinni ja pitäisikö minun sen sijaan, että vetäisin nauloja ulos, naputtaa ne sisään levyjen poistamisen jälkeen? Ajattelen, että jokainen naulanreikä (ja kyllä, niitä on paljon, se onhan Tretex...) on rikkonut tämän sulun?
Lisäksi en ole aivan selvittänyt, miten itse kalvo on kiinni, ja olen hieman huolissani, että se irtoaa heti, kun vedän ulos viimeiset naulat.
Voiko joku antaa aloittelijalle vähän neuvoja, vinkkejä ja apua täällä?
Se ei yleensä olekaan hermeettisesti suljettu muovikalvolla seinissä. Siellä on aina saumoja ja pieniä reikiä. Uusia reikiä tulee, kun ruuvaat kipsilevyn kiinni. Toki reikiä voi teipata. Mutta en olisi kovin huolissani vanhoista naulanrei'istä.
Pienet reiät tuskin vaikuttavat mitään, mutta suurempia repeämiä voit tiivistää säänkestävällä teipillä. Se on kallis ja pirun tahmea, joten ole varovainen!
Pienet reiät eivät tuskin vaikuta, mutta suurempia repeämiä voit tiivistää ikääntymistä kestävällä teipillä. Se on kallis ja pirun tahmea, joten ole varovainen!
[kuva]
[linkki]
Näyttää olevan muutamia päällekkäisyyksiä kalvossa, joissa on suurempia avoimia osia, joten ehkä voit "korjata" niitä teipillä. Kuulostaa hyvältä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.