3 958 lukukertaa ·
16 vastausta
4k lukukertaa
16 vastausta
Vaihtoehtoiset rakennusmateriaalit ja -menetelmät
Olisi mielenkiintoista, jos te jotka rakennatte vaihtoehtoisilla rakennusmateriaaleilla/menetelmillä. Sellaista, mitä ei normaalisti myydä rautakaupassa. Sellaista, mikä voi vaatia hieman enemmän työtä mutta on usein halpaa tai ilmaista.
Ei ole täysin helppoa löytää materiaaleja tai järkeviä manuaaleja vaihtoehtoisille rakennusmenetelmille. Aloitin silti, se saa ratketa myöhemmin.Bjor sanoi:
Voisitko kertoa vähän mitä olet rakentanut tai suunnittelet rakentaa.evalouise sanoi:
Itse aion savilaastia käyttää trossipohjaan ja laitan kilosahatun sisäkaton, jonka höylään ensi viikolla.
Täällä on joitain hyviä kursseja vaihtoehtoisesta rakentamisesta. Yksi on kylpyhuoneista savilaastatuilla hirsiseinillä.
https://butiken.sormlandsmuseum.se/kurser/
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 612 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 612 viestiä
Rakennan yleensä jotain vaihtoehtoisilla ja täysin ilmaisilla rakennusmateriaaleilla melkein joka talvi. Valitettavasti kestävyys on yleensä huono, korkeintaan pari kuukautta ja sitten ei jää edes jätettä. Olen kuitenkin kuullut huhuja, että se toimii hieman paremmin maan pohjoisosassa.
Hei, Tällä viikolla olen jumissa kylpyhuoneessa ja kamppailen saven kanssa. Voisin luottaa saveen katossa, yhdessä höyrysulun, puuvillan ja 15 cm Huntoneristyksen kanssa, mutta tiedän liian vähän silikaateista ja tadelaktisteista testatakseni sitä seinissä suihkuhuoneessa. Valitettavasti siitä tulee "perinteinen" vesitiiviillä levyillä ja vedeneristyksellä tai ruma suihkukaappi.Bjor sanoi:
Voitko kertoa vähän siitä, mitä olet rakentanut tai suunnittelet rakentavasi.
Itse aion savilaastittaa palkiston pohjan ja asentaa kiilasaumaisen sisäkaton, jonka höylään ensi viikolla.
Tässä on muutamia hyviä kursseja vaihtoehtoisesta rakentamisesta. Yksi on kylpyhuoneista savilaastitetuilla hirsiseinillä.
[linkki]
Onko sinulla siellä hirsitalo? Laitatko puulattian saven päälle? Haluaisin puulattian betonitalooni, mietin toimisiko 2 cm savikerros lattialla ja parketti sen päällä? Kyllä, muovin tai lumppapahvin sijaan? Minulla on niin paljon kysymyksiä, mutta missä ihmeessä niihin löytyy vastauksia? Vaikea löytää. Kiilasauma vaikuttaa vaativalta, eikö ole vaikeaa saada ja sovittaa?
En ole vielä päässyt kylpyhuoneeseen asti, mutta savikalkitut seinät tulevat varmasti sinne, kuinka seinät suojataan, en ole vielä varma. Mutta ehkä tulee joku suihkukoppi, joka muilataan muuraamalla ja laatoittamalla, mikä voi käsitellä paljon kosteutta. Se tulee laajennukseen, joka muurataan kuorella. Riittävän paksu kerros katossa pitäisi toimia hyvin, koska se voi varastoida paljon kosteutta. Makuuhuoneessani on 10 cm paksu savikatto rakennettu punotuilla oksilla ja sitten 30-35 cm hamppua sen päällä.evalouise sanoi:
Hei, Tällä viikolla olen jumittunut kylpyhuoneeseen ja jahkailen saven kanssa. Voisin luottaa saveen katossa, yhdessä höyrynesteen, puuvillan ja 15 cm Hunton-eristyksen kanssa, mutta tiedän liian vähän silikaateista ja tadelaktista kokeillakseni niitä seinillä suihkutilassa. Se tulee valitettavasti olemaan "perinteinen" märkätilalevyillä ja tiivistyksineen tai ruma suihkukoppi.
Onko sinulla hirsitalo? Laitatko puulattian saven päälle myöhemmin? Haluaisin puulattian betonitalooni, ihmettelisin, voisiko toimia, jos tekisi 2 cm savikerroksen lattialle ja parketin sen päälle? Entä muovin tai paperimassan sijaan? Minulla on niin paljon kysymyksiä, mutta missä ihmeessä ovat vastaukset? Vaikea löytää. Sahausleveys kuulostaa edistykselliseltä, eikö sen hankkiminen ja sovittaminen ole vaikeaa?
Joo, se on vanha sotilastorppa hirsistä. Minulla on hamppu- ja pellavaeristys saven päällä ja sitten lattia aivoilla sen päällä.
Ehkä olisi turvallisempaa käyttää massiivipuulattiaa, joka voi käsitellä jonkin verran kosteutta, koska sen pitäisi toimia hyvin, jos siinä on savikerros ja sitten lattia.
Se on vain, että asetat vuorotellen lattialankkuja kapeilla ja sitten leveillä puolilla ja mittaa joskus, jotta se ei mene aivan pieleen. Mutta se ei ole vaikeaa ja se menee nopeasti, koska se on niin leveä.
Käytän Hunton puukuitueristettä, se toimii luultavasti kylpyhuoneen päällä. Ajattelin tehdä kattopaneeleista sisäkaton, savilaasti ikään kuin 2 cm yläpuolelle, kun ruuvaan sen ylös, sitten laitan 20 cm Hunton-eristystä yläpuolelle. Mutta minun täytyy myös laittaa ilmanvaihto suihkusta, se on varmasti tarpeellista. Olen edelleen epävarma puulattian suhteen betonin päällä (olohuoneessa), mutta oikeat lankut ovat varmasti parempia, kyllä, kuin parketti. Itsevarmuus katoaa helposti, kun kaikki, joiden kanssa puhuu, sanovat, että BETONIN päällä on PAKKO olla muovi, ennen kuin asennat puulattian. Mietin, kuinka paksu savikerroksen on oltava lankkujen alla, jotta se voi käsitellä kosteutta, joka voi muodostua 10 cm paksun betonilattian sisälle, jossa on 20 cm styroksia alla ja 10 cm singel ja sen alla geotekstiili.Bjor sanoi:
En ole vielä edennyt kylpyhuoneen suunnitelmissa, mutta saviseinät tullaan varmasti tekemään siellä, kuinka seinät suojataan en tiedä vielä. Ehkä tulee suihkukoppi muurattuna muuritiileillä ja kaakeleilla, jotka kestävät paljon kosteutta. Se tulee laajennukseen, joka muurataan klapilla. Riittävän paksu kerros katossa pitäisi toimia hyvin, koska se voi varastoida paljon kosteutta. Makuuhuoneessani on 10 cm paksu savikatto, joka on rakennettu punotuilla oksilla sen jälkeen, ja sen päällä on 30-35 cm hamppua.
Kyllä, se on vanha sotilastorppa hirsistä. Minulla on hamppua ja pellavaeristystä saven päällä, ja sitten lattian kannattimet sen päällä.
Ehkä olisi turvallisempaa käyttää massiivipuulattiaa, joka kestää vähän kosteutta, koska sen pitäisi toimia hyvin savikerroksen päällä ja sitten lattian.
Se on vain, että laitetaan joka toinen lattialankku kapeaa ja sitten leveää puolta ja mitataan välillä, ettei se ole täysin hulvatonta. Mutta se ei ole vaikeaa ja nopeasti sen voi asentaa, koska ne ovat niin leveitä.
Betoniin ei tarvitse ollenkaan laittaa muovia. Savi betonin päällä ei kuitenkaan muuta mitään. Se ei korvaa muovin tehtävää eikä vähennä kosteuden rasitusta. Se on siis täysin tarpeetonta tapauksenasi, (betonilattialla, joka on eristetty ja kapillaarisuojattu nykypäivän standardin mukaisesti). Mahdollisesti se ehkä vähentää homeriskiä, jos sattuu "kastelemaan" lattian siten, että syntyy vapaata vettä betonin ja puun väliin, mutta tämä on spekulaatiota minun osaltani. Mahdollisesti lattian koolaus antaa saman vaikutuksen.
Mikään muovi/kosteussulku ei aseta vaatimuksia lattialle, jonka asennetaan. Sen on oltava kosteuden läpäisevä. Eli käytännössä käsittelemätöntä puuta => saippua-/kuurattulattia. Nykyaikaiset liimatut lattiat ovat yleisesti herkkiä kosteudelle ja tiiviitä sekä liimakerroksen että usein lakkauksen vuoksi.
On myös sopivaa, ettei lattiaa asenneta ennen kuin betoni on kuivunut täysin ja saavuttanut lämpötasapainon sisäilmaston ja paikallisen maaperäilmaston välillä.
Mikään muovi/kosteussulku ei aseta vaatimuksia lattialle, jonka asennetaan. Sen on oltava kosteuden läpäisevä. Eli käytännössä käsittelemätöntä puuta => saippua-/kuurattulattia. Nykyaikaiset liimatut lattiat ovat yleisesti herkkiä kosteudelle ja tiiviitä sekä liimakerroksen että usein lakkauksen vuoksi.
On myös sopivaa, ettei lattiaa asenneta ennen kuin betoni on kuivunut täysin ja saavuttanut lämpötasapainon sisäilmaston ja paikallisen maaperäilmaston välillä.
joka tapauksessa sain betonifirmalta viime viikolla selville, että 10 cm paksuinen betonilattia kuivuu kokonaan 25 vuodessa! hyvänen aika. Siis minulla on lämmitys talossa, joten ajattelin, että savi lattialautojen alla imee kosteutta sekä ulkoa että sisältä, jolloin siitä tulee jonkinlainen tasapaino, eihän siinä nyt vesilammikoita ole, vaan tavallista kosteutta. Ja jos jossain vaiheessa talossa ei ole muovia, niin eikö homeen pitäisi jäädä pois? Jatkan harkintaa, teen seinät sillä välin..Oldboy sanoi:
Ei ole ollenkaan pakko olla muovia betonin päällä. Savi betonin päällä ei kuitenkaan muuta mitään. Se ei korvaa muovin tehtävää eikä myöskään vähennä kosteuden kuormitusta. Se on siis täysin tarpeetonta sinun tapauksessasi (betoni-, joka on eristetty ja kapillaarisuojattu nykypäivän standardien mukaan). Mahdollisesti ehkä se vähentää homeen riskiä, jos sattuu "kastelemaan" lattian niin, että betonin ja puun väliin tulee vapaata vettä, mutta tämä on spekulaatiota minun puoleltani. Mahdollisesti lattian koolaus antaa saman vaikutuksen.
Ei muovia/kosteussulkua vaaditaan lattialta, joka asennetaan. Sen on oltava kosteudelle avoin. Eli käytännössä käsittelemätön puu => saippua-/kuuralattia. Modernit liimatut lattiat ovat yleensä herkkiä kosteudelle, ja tiiviitä sekä liimakerroksen että useimmiten lakan takia.
On myös sopivaa, ettei lattiaa asenneta ennen kuin betoni on täysin kuivunut ja saavuttanut lämpötasapainon sisäilmaston ja paikallisen maaperän välillä.
Sitten voit kertoa heille, että he ovat väärässä, betoni ei kuivu täysin.evalouise sanoi:
joka tapauksessa sain tietää betonifirmalta viime viikolla, että 10 cm paksun betonilattian kuivuminen kestää täysin 25 vuotta! voi hyvänen aika. Tarkoitan, että minulla on lämmitys talossa, joten ajattelen, että savi lattialankkujen alla ottaisi kosteutta sekä ulkoa että sisältä, jotta siitä tulisi jonkinlainen tasapainotus, ei tässä kuitenkaan ole mitään lätäköitä vaan tavallinen kosteus. ja jos talossa ei ole missään muovia, niin eikö se estä homeen muodostumisen? Epäröin edelleen, teen seinät sillä välin..
Se on enemmän teoreettista, vaikkakin mielenkiintoista. Käytännössä puhutaan kai kosteuspitoisuudesta. En tiedä tarkkoja rajoja, mutta mielestäni lattian asentaminen tuoreelle betonilaatoille aloitetaan hieman liian aikaisin. Olisi mielenkiintoista tietää kuivumisnopeus/kosteuspitoisuus esimerkiksi ensimmäisten 5-10 vuoden aikana. Oletan myös, että on olemassa tutkimuksia kosteusprosentin suhteesta homeen riskiin ja/tai home- tai sairaiden talojen oireyhtymään ja eri lattiapäällysteisiin? Ajattelen kuitenkin, että noin vuoden lämmityksen jälkeen betoni on riittävän kuiva, jotta siihen voidaan asentaa orgaanisia materiaaleja ilman liiallista homeen riskiä (pienellä varoajalla).
Valitettavasti muovilla itsessään ei ole paljon tekemistä homeen kanssa. Oikein käytettynä muovi suojaa homeelta, kun taas väärin käytettynä se voi edistää homeen muodostumista. Taloa rakentaminen ilman muovia vaatii valtavan määrän kosteuden ja materiaalin tuntemusta, jotta se onnistuu.evalouise sanoi:
Se pieni kosteus, joka tulee betonista, ei tule olemaan ongelma 1-2 vuoden jälkeen. Savi tasaa betonista tulevan kosteuden. Pestalattia kestää paljon vettä, sillä siitä tulee melkein lätäköitä, kun pesen sen. Sama on, kun käytän savea, silloin suihkutan seinät/rossipohjan vedellä. Pestalattia voi olla hieman herkkä, siihen voi helposti tulla jälkiä. Mutta se on yksi niistä asioista, jotka tekevät siitä vain kauniimman. Vaihtoehtoisesti sen voi maalata pellavaöljymaalilla, sen voi maalata kauniilla kuvioilla. Lue kirja "Målade golv". Älä huolehdi lattian kosteudesta äläkä käytä muovia. Savi tekee niin, että lattia pysyy matalassa kosteudessa.evalouise sanoi:
joka tapauksessa sain tietää betonifirmalta viime viikolla, että kestää 25 vuotta, ennen kuin 10 cm paksu betonilattia on täysin kuivunut! jösses. Eli minulla on talossa lämmitys, joten ajattelen, että savi lattialautojen alla kerää kosteutta sekä ulkopuolelta että sisäpuolelta niin, että siitä tulee jonkinlainen tasapaino, eikö se ole suoranaista vesilätäköä vaan tavallista kosteutta. ja jos talossa ei ole muovia missään, niin ei sen varmaankaan pitäisi olla hometta missään? Pähkäilen edelleen, teen sen aikaa seinät valmiiksi..
Haluan välttää muovia betonissa, kun olen nähnyt niin paljon vaivaa puuvilla-levyn ja saven kanssa seinissä. Ja kaikki nämä "rakennusasiantuntijat" kauhistelevat hienoa saveani!Bjor sanoi:
Betonista tuleva kosteus ei aiheuta ongelmia 1-2 vuoden jälkeen. Savi tasoittaa betonista tulevan kosteuden. Kuurattava lattia kestää paljon vettä, koska lähes lammikoita muodostuu lattialle, kun pesen sitä. Samoin, kun laitan savea, suihkutan vettä seinille/rossipohjalle. Kuurattava lattia voi olla hieman herkkä, siihen voi helposti tulla jälkiä. Mutta se tekee siitä vain kauniimman. Muuten se voidaan maalata pellavaöljymaalilla, sitä voi maalata hienoilla kuvioilla. Lue kirja "Målade golv". Älä huolehdi kosteudesta lattiassa äläkä käytä muovia. Savi pitää lattian matalassa kosteudessa.
Savella sivellyt yläkerran päädyt, ne ovat niin kauniita., mutta juuri tämä seinä pitäisi runkoa ja päällystää Hunton-eristyksellä 14 cm, joten olen käyttänyt savea tuulensuojapaperin sijaan. Ajattelin jättää pienen välin saven ja Huntonin väliin, mutta en tiedä, onko se välttämätöntä? Ajattelin, että voisin leikata kapeita suikaleita Hunton Vindtät:stä ja kiinnittää ne saveen. Mitä arvelet Bjor? pitäisikö olla pieni rako?