lärjungen
Olen tekeillä täydellisen remontin kotona, ja koska osa elementeistä on poistettu, sisälämpötila on vain noin 13 astetta yläkerrassa, jossa olen kiinnittämässä puupaneelia seiniin ja kattoon. Paneeli on ollut viikon verran ilmastoimassa, mutta ongelmana on se, että meillä tulee olemaan noin 20-22 astetta sitten kun muutamme sisään. Onko olemassa riskiä, että paneelin koko muuttuu merkittävästi lämpötilan noustessa? Mitkä ovat teidän kokemuksenne? Paneeli on seissyt rakennustavaraliikkeessä pitkään ja sen pitäisi olla alhainen kosteuspitoisuus.

Jos sinulla on vain vähän kuukautta sivuilla, jotta puu voi liikkua, se on täysin ok, kokemuksemme mukaan samanlaisista tilanteista.
Kosteus eikä lämpötila saa puuta turpoamaan.

(Edit: Olen hyvin tietoinen siitä, että kosteuden ja lämpötilan välillä on yhteys.😉)

Se voi kutistua hieman, kun tulee lämpimämpää ja luultavasti kuivempaa, kun sinulla on enemmän lämpöä, mutta sitä ei yleensä huomaa niin paljon. Se turpoaa jälleen sitten.

Olemme laittaneet uudet puulattiat ja paneelit talvella huoneeseen ilman lämmitystä. Siitä on useita vuosia, eikä se ole ollenkaan ongelma nyt, kun meillä on siellä lämpöä.

• Tykkään
lärjungen
  • Laddar…
Laudat kutistuvat, joten odota maalaamisen kanssa. Mutta ne kutistuvat myös, vaikka ne asennetaan normaalissa huoneenlämmössä...

• Tykkään
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Jiji Jiji sanoi:
Jos sinulla on vain vähän tilaa sivuilla, jotta puu voi liikkua, se on täysin ok, kokemuksemme mukaan vastaavasta tilanteesta.
Sehän on kosteus ja ei lämpötila, joka saa puun turpoamaan.

(Muokkaus: Olen hyvin tietoinen siitä, että kosteuden ja lämpötilan välillä on yhteys.😉)

Se voi kutistua hieman, kun tulee lämpimämpää ja luultavasti kuivempaa, kun sinulla on enemmän lämpöä, mutta sitä ei yleensä huomaa niin paljon. Se turpoaa jälleen sitten.

Olemme asentaneet uuden puulattian ja paneelin talvella huoneeseen ilman lämpöä. Siitä on useita vuosia, eikä se ole ongelma nyt, kun meillä on lämpöä siellä.
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa rauhoittavalta. Minulla on hieman etäisyyttä seinien kanssa, joten sen pitäisi olla rauhallista ajattelen.

• Tykkään
Jiji
  • Laddar…
lärjungen
useless useless sanoi:
Laudat kutistuvat, joten odota maalaamisen kanssa. Mutta ne kutistuvat myös, vaikka asentaisit ne normaaliin huonelämpötilaan...
Kiitos vastauksesta! En maalaa niitä, koska ne ovat valkovahattuja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.