byggarätt sanoi:
Hei, se kuulostaa siltä, että olet ymmärtänyt ilmanvaihdon tärkeyden ja älä sekoita tuloilmanvaihtoa ja poistoilmanvaihtoa...poistoilma kulkee savupiipussa ja tarvitsee lämpöä toimiakseen luonnollisena vedona...
Kun ette käytä savupiippua, se on kylmä eikä toimi yhtä hyvin, joten saatatte tarvita lisäilmanvaihtoa...
Ehdotukseni on pitää savupiippu ja asentaa siihen takkasydän tai alkoholia polttava takka...niin näet, että saatte sekä tunnelmaa että ilmanvaihtoa...
Juuri niin, ja mielestäni ilma on pysähtynyt erityisesti kellarissa, missä avotakka on.. siksi aiomme konsultoida jotakuta, joka osaa. Emme halua tarjousta vaan haluamme vaihtaa ajatuksia ja saada hieman viisautta ja kokemusta alalta.. jos on halukas kuuntelemaan, voi saada arvokkaita vinkkejä.. :)

Haluaisin mielelläni takkasydämen (luulen, että kaikilla naapureilla on sellainen..), mutta meillä se on vain täysin avoin.. joten emme koskaan polta.. ja valitettavasti ne ovat kamalan kalliita eli (myös käytettynä). Jos niitä tarvitsee lämpöä varten, hinta on perusteltu, koska ne voivat merkittävästi vähentää lämmityskuluja.. talossamme on nykyään maalämpö, eikä sillä voi säästää montaa penniä vuodessa (eli kestäisi liian monta vuotta, ennen kuin se oikeasti maksaisi itsensä).. joten se olisi vain koristetarkoitukseen/tunnelman luomiseen...

Ovatko alkoholia polttavat takat kalliita? mitä ne maksavat käytössä, jos vertaa esim. puuhun (jos puuta täytyy ostaa kuten keskivertosuomalainen) :)

Terveisin Sandra

Olen samaa mieltä aiemman viestin kanssa siitä, että talon arvo saattaisi laskea, jos savupiippu poistetaan. Vaikka teillä ei olisi tarvetta polttaa, tulevat omistajat saattavat arvostaa savupiipun olemassaoloa. Tärkeää on myös talon ulkonäkö.

Lisäksi on sekin näkökulma, että talot on usein suunniteltu muurauksen ollessa keskipiste, jonka ympärillä huoneet on järjestetty. Ei ole varmaa, että oma "keksimänne" pohjaratkaisu ilman savupiippua olisi yhtä hyvä.

Jos se olisi minun taloni, jättäisin takan sellaiseksi kuin se on ja saattaisin joskus sytyttää tunnelmatulen kuivattaakseni piipun ja saadakseni ilmankiertoa. En voi ymmärtää, että se olisi erityisen raskasta tai hankalaa. Ehkä teistäkin saattaa joskus tuntua mukavalta pitää tuli. Voittehan jopa käyttää takkaa laittamaan paljon steariinikynttilöitä tai lyhtyjä. Siitäkin tulee mukavaa ja se auttaa ilman kulkemaan ylöspäin savupiipun kautta. Joskus tulevaisuudessa teillä voi olla mahdollisuus hankkia takkasydän...

Jos savupiipulla ei ole hattua, voi olla hyvä idea hankkia sellainen, jotta se ei vahingoitu kosteudesta ja jäätymisestä.

PS. huomaan nyt, että avotakka on kellarissa. Takkahuone? Ehkä tila, jota ette käytä? Joka tapauksessa te tai tulevat omistajat voivat hyödytä savupiipusta, jos haluatte asentaa tulisijan ylemmäs talossa.

Viimeksi muokattu:
Kesämökkiläinen: Ostettiin sellainen huuva kesän alussa.. mutta se saatiin paikalleen vasta eilen (onnistuivat ensimmäisellä yrittämällä sulkemaan äidin ja vauvat savupiippuun.. joten meidän piti ottaa se alas ja antaa niiden kasvaa.. nyt täällä on ollut nuohooja ja huuva on kuten sanottu paikallaan).

On oikea, että avotakka on oleskelutilassa.. ja se on paikka, jota ei nykyään käytetä niin paljon, koska kaikki pitää remontoida.. mutta toivottavasti siitä tulee parempi sitten.. mielestäni itse avotakka on kuitenkin tiellä siitä, mitä pitää tehdä.. (samoin kuin savuhormi on tiellä kaikelle yläkerrassakin).. mutta mietin erilaisia vaihtoehtoja..

Savuhormilla voi olla eri arvo eri ihmisille, olen siitä tietoinen.. (käyttiinpä sitä tai ei).. mutta ajatus sen poistamisesta syntyi siksi, että kaikkia oleskelutiloja (mukaan lukien keittiö) ei voi tehdä kunnolla (paitsi niin kuin se on nyt) koska savuhormi seisoo siellä missä se seisoo. Olemme nyt rakentaneet lisää seiniä ja jättäneet "olohuoneen" (tuli pienempi tv-huone sen sijaan) jotta saadaan tilaa ruokapöydällemme (keittiössä nimittäin savuhormi on juuri tiellä pöydän edessä, joten siinä voi olla enintään 135 cm pöytä.. jos haluaa liikkua)..

Meille, jotka olemme kaksi ihmistä suuressa talossa.. pärjäämme aika hyvin, mutta tarvitsemme oikeastaan enemmän keittiökaappeja esim.. mutta silloin meidän pieni tv-nurkkamme menettää paikkansa.. ja sitten meillä on vain ruokapöytä, keittiö ja makuuhuone ylhäällä yhtäkkiä.. hmm hankalaa.

Talon pohjapiirros ei ole huono (se oli pikemminkin se, mihin ihastuimme).. vain se, että savuhormi asettaa hieman rajoituksia keittiölle (keittiö on tärkeä, ainakin minulle).. mutta se toimii myös nyt, se on myös mainittava!

Uijuij pitää hioa eteenpäin (miettiä siis) hehe

Ystävällisin terveisin Sandra

Hei Sandra,

miten teillä meni? Puritteko hormin?

Ystävällisin terveisin,
Rasmus

Snigla Snigla sanoi:
Sommartorparn: Ostimme sellaisen päähineen kesän alussa, mutta se ei päässyt päähän ennen kuin eilen (he onnistuivat ensimmäisellä kerralla sulkemaan äidin poikasineen savupiippuun, joten jouduimme ottamaan sen alas ja antaa niiden kasvaa... nyt meillä on ollut nuohooja täällä ja päähine on paikallaan).

On oikein, että avotakka on rentoutushuoneessa.. ja se on paikka, jota ei nykyään käytetä paljon, koska kaikki pitää remontoida... mutta toivottavasti se paranee sitten... itse avotakka on mielestäni esteenä siihen, mitä pitäisi tehdä... (juuri kuten hormi on este ylimmässä kerroksessa...). mutta mietin eri vaihtoehtoja...

Hormilla voi olla eri arvoja eri ihmisille, olen tietoinen siitä... (käyttipä sitä tai ei)... mutta ajatus poistaa hormi syntyi siitä, että kaikki oleskeluhuoneet (mukaan lukien keittiö) eivät voi olla järkevästi järjestettyjä (paitsi nykyisin), koska hormi on siellä missä se on. Olemme rakentaneet lisää seiniä ja luopuneet "olohuoneesta" (tuli pienempi tv-huone sen sijaan) saadaksemme tilaa ruokapöydällemme (keittiössä hormi on nimittäin juuri pöydän edessä, joten pöytä voi olla maksimissaan 135 cm, jos haluaa liikkua).

Meille, jotka olemme kaksi ihmistä isossa talossa, pärjäämme melko hyvin, mutta tarvitsemme lisää keittiökaappeja esimerkiksi... mutta silloin pieni tv-nurkkauksemme häviää... ja sitten meillä on vain ruokapöytä, keittiö ja makuuhuone ylhäällä yhtäkkiä... hmm, aika hankalaa.

Pohjaratkaisu ei ole huono talossa (itse asiassa se oli se, mihin ihastuimme)... vain se, että hormi asetti hieman rajoituksia keittiöön (keittiö on tärkeä, ainakin minulle)... mutta se toimii myös nykyisellään, pitäisi lisätä!

Ujuj, pitää hioa edelleen (miettiä siis), hehe

Ystävällisin terveisin,
Sandra

T Tosserydshuset sanoi:
Hei Sandra,

miten teillä meni? Revitteko alas hormin?

Ystävällisin terveisin, Rasmus
Ei, se sai jäädä! Sille laitettiin linnunsuoja yläosaan.. ja itse takka maalattiin uudelleen kellarissa :)

..sitten se sai "olla tiellä" keittiössä..

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.