Hei!
Aion rakentaa noin 250 metriä pitkän puuaidan tontin ympäri pitämään melko suuria koiria sisällä. Suunniteltu design on käyttää vain 4 tai 5 vaakasuoraa lautaa eikä lainkaan pystysuoria.
Koska aita on niin pitkä, taloudellisuus ja siten mitat ovat erittäin tärkeitä. Ajattelen käyttää koko aitaprojektini painekyllästettyä puuta. Se ei näytä olevan paljon kalliimpaa kuin käsittelemätön puu, ja näin vältyn maalaamiselta.
Sitten mitat. Aidan tulee olla 120 cm korkea, koska se on enimmäiskorkeus, jonka kunta sallii. Näyttää siltä, että minulla on kaksi vaihtoehtoa vaakasuuntaisille laudoille, 28x120mm tai 45x145mm.
28x120 myydään hintaan 12,75/m ja 45x145 hintaan 27,3 kr/metri Byggmaxissa
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08728120.aspx
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08745145.aspx
Koska tarvitsen 1000 metriä, nämä kaksi vaihtoehtoa poikkeavat paljon hinnaltaan. Kysymys kuuluu, luuletteko sen toimivan käyttää 28x120 vai onko se yksinkertaisesti liian heikko?
Ajatuksena on käyttää pylväille 90x90mm tai ehkäpä rakennusahteri 120x140, katso
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tra/Virke-Tryckt/Default.aspx.
Voiko sellaista rakennusahteria käyttää pylväinä vai näyttäisikö se vain hölmöltä?
Sitten toinen kysymys: voiko painekyllästettyä puuta maalata? Voisin harkita sen tekemistä vuoden päästä, kun taloudellinen tilanne on parempi. Painekyllästetty puu on kuitenkin melko ruman näköistä, enkä usko, että naapurit tulevat olemaan kovin iloisia :eek:
Kiitos avusta!!