Hei,

Meillä on kosteus- ja homeongelmia ryömintätilassamme ja sen takia eri yritykset ovat tehneet tarjouksia ja ehdotuksia ratkaisuista. Kosteus tulee osittain maasta, ja suositellaan asentamaan kangas koko perustukseen yhdistettynä kuivaimiin kosteuden estämiseksi.

Yksi yritys on puhunut hyvin "aeroreflexduk" -nimisen alumiinikalvon (6 mm) laittamisesta tavallisen rakennusmuovin sijaan. Perusteluna on, että tämä heijastaa lämpöä talosta ja koko perustus lämpenee huomattavasti (heidän mukaansa jopa 10 astetta enemmän!!). Lämpö saa kuivaimet toimimaan tehokkaammin ja talolle tulee parempi ilmasto.

Onko kenelläkään kokemusta tämän tyyppisestä kankaasta? Mitä mieltä olette, voiko se olla niin hyvä kuin väitetään?

Kiitollinen neuvoista ja näkemyksistä!

Hei

Ei ole henkilökohtaista kokemusta aeroreflexdukista, mutta olen perillä periaatteesta. Ajatuksena on, että mitä enemmän nostat lämpötilaa, sitä enemmän suhteellinen kosteus laskee, olettaen ettei ole ulkoista kosteudenlisäystä. Minkä tyyppisestä kosteudenpoistajasta on kyse? Sorptio vai trygghetsvakten?

Kun itse kunnostin torppariperustaani, valitsin höyrysulun ja betonipeitematon (tyyppi makuualusta) yhdistettynä sorptiokuivaimen kanssa, jotta saisin tilaan paremman ilmaston. Mutta jos aiot palkata yrityksen tekemään sen, sinun kannattaa laskea hintaero ja lämpöhäviö. Jos aiot käyttää trygghetsvaktenia, se on todennäköisesti hyvin sijoitettu raha, elleivät hintaerot ole hyvin suuria, koska se toimii lämmöllä.

Ensimmäinen viesti täällä foorumilla muuten.

• Tykkään
WibAir ja 1 muu
  • Laddar…
En usko, että se kangas lämpenee niin paljon. Käytä rakennusmuovia ja kuten aiemmin mainittiin, betonipeitemattoa, jos haluat eristää hieman. Jos he puhuvat lämmityksestä, he saattavat haluta käyttää kondenssikuivainta, joka ei toimi kylmemmissä lämpötiloissa.

Minulla on rakennusmuovia ryömintätilassani.

• Tykkään
Bashisten ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos vastauksista. Se on sorptionsavfuktare, jota on tarjottu.

Myyjät viittaavat Chalmersin tutkimukseen, jota kävin katsomassa. Se vaikuttaa olevan pienempi tutkimus, joka on tehty diplomityönä; http://studentarbeten.chalmers.se/p...isolering-aluminiumfolie-med-olika-funktioner

Tutkimus sanoo, että se voi toimia hyvin seinissä lisänä villaeristeelle ja korvata tavallisen kosteussulun. En tiedä, voiko sitä soveltaa maaperään.

W WibAir sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta tämän tyyppisestä kankaasta?
Mitä mieltä olette, voiko se olla niin hyvä kuin väitetään?

Kiitollinen neuvoista ja mielipiteistä!
Luin linkkaamasi opinnäytetyön. Se näyttää hyvältä kokeiden mukaan. Kannattaa kokeilla, jos raporttiin on luottamista.
Olen sinänsä vastaan kaikenlaista kuivattajaa ryömintätilassa palovaaran vuoksi.
Mikä on tärkeää kärsivälle ryömintätilalle, on estää maasta nouseva kosteus.. Esimerkiksi täyttämällä pestyä singeliä, muovittaa päälle. Yksi tärkeä asia on kondenssisuojan asettaminen maahan ja seinille. Aikaisemmin käytettiin kivivillaeristystä. Jos aeroreflexkangas toimii kondenssisuojana, niin se on hyvä.

• Tykkään
WibAir
  • Laddar…
L Lars48 sanoi:
Luin linkittämäsi tutkielman. Kokeiden mukaan se näyttää hyvältä. Kannattaa kokeilla, jos aikoo luottaa raporttiin. Itse olen kuitenkin kaikenlaista kosteudenpoistolaitteita vastaan ryömintätiloissa palovaaran vuoksi. Tärkeää vaurioituneelle ryömintätilalle on estää maasta nouseva kosteus.. Esim. täyttäminen pestyllä singelillä, muovin asettaminen. Eräs tärkeä asia on kondenssisuojan laittaminen maahan ja seinille. Ennen vanhaan käytettiin kivivillaeristystä. Jos aeroreflexduk toimii kondenssisuojana, niin se on hyvä.
Kiitos vastauksesta, Lars. Olen itse epävarma siitä, miten tulkita tutkielmaa.

Mitä tulee palovaaraan, se on teoriassa aina olemassa, mutta vaikuttaa siltä, että ongelmia on ollut historiallisesti vain kahdella mallilla pikaisen googlauksen perusteella.

Sokkelipaperin puu on erittäin kostea, ja vaikka eristämme, eikä uutta kosteutta tulisi, oletan, että halutaan asettaa kosteudenpoistolaite kuivattamaan puu aluksi?

Ei kenelläkään muulla kokemuksia tästä?

Niin sinun täytyy kuivata puu aluksi. Eikä se ole erityisen suuri paloriski, en ole lukenut mistään esimerkistä.

Elvyttääkseni tämän ketjun. Kuinka valitsit tehdä rakennusmuovin tai areoreflexduk?
Jos valitsit areoreflexduk, huomaatko eron myös sisäilmastossa, kun otetaan huomioon, että kangas lämmittää perusrakenteessa?

Te, jotka olette muovittaneet perustuksia, kuinka olette tehneet sen itse tai palkanneet yrityksen tekemään sen puolestanne?
Me harkitsemme muovittamista itse, onko se hankalaa?

P Petra13 sanoi:
Te joilla on muovilla päällystetty perusta, oletteko tehneet sen itse vai ottaneet yrityksen tekemään sen puolestanne? Me harkitsemme perustan muovittamista itse, onko se hankalaa?
Hei!

Minä muovitutin perustani itse. Onko se hankalaa vai ei, riippuu varmaan tapauksesta.

Näin minä tein:
1. Valitsin rakennusmuovin tai betonimaton väliltä ja lopulta valinta osui paksuimpaan rakennusmuoviin.
2. Jos on maata tai muuta vastaavaa, voi olla hyvä kaivaa pois kaikki, mitä pidetään orgaanisena materiaalina. (Minulla ei ollut mitään).
3. Rullasin sen kanaville perustassa ja sitten limitin 30 cm seuraavan kerroksen päälle.
4. Käytin kiviä, joita laitoin muovin päälle pitämään sitä paikoillaan.
5. "Palkkasin" ystävän pojan, joka käy lukiota, laittamaan muovia talon osaan, jonne en itse päässyt.
Tämä ei johtanut muovin asettamiseen kaikkialle, koska ei päässyt joka paikkaan.

Huomasin heti, että ilmankosteus laski keskimäärin 10-15 RH (minulla on mittari, joka käynnistää kosteudenpoistajani).
Kirsikkana kakun päällä laskin RH-arvon, jolloin kosteudenpoistaja käynnistyy, 58 %:iin sen sijaan, että se olisi 65.
Syy siihen, että laskin RH-arvon, jolloin kosteudenpoistaja käynnistyy, on se, että ajattelin sen olevan hyvä, jos se kävisi muutaman kerran päivässä tällä ajanjaksolla, jolloin kosteus on pahimmillaan ryömintätilassa. Koska en voinut laittaa muovia kaikkialle.

Nyt heilun 48-58 %:ssa perustassani ja mielestäni se toimii hyvin!

Aikakulu oli muutama tunti, mutta minulla onkin mukavan helppo perusta toisella puolella taloa, jossa ei tarvitse ryömiä, mutta toisella puolella se oli hankalampaa.

• Tykkään
Petra13
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 sanoi:
Hei!

Minä laitoin itse muovin perustukseni päälle. Onko se hankalaa vai ei, riippuu varmasti tapauksesta.

Tällä tavoin tein sen:
1. Valitsin rakennusmuovin ja betonimaton väliltä ja lopulta ostin paksuimman rakennusmuovin.
2. Jos pohjana on maa tai vastaavaa, voi olla hyvä kaivaa pois kaikki, mitä pidetään orgaanisena materiaalina. (minulla ei ollut mitään).
3. Rullasin muovin kan merestä toiseen perustuksiin, sitten "limin 30 cm" päälle seuraavaan kerrokseen.
4. Käytin kiviä, jotka laitoin muovin päälle painoksi.
5. "Palkkasin" ystäväni pojan, joka käy lukiota, asettamaan muovin taloni osaan, johon en päässyt sisälle.
Tämä ei kattanut muovia joka paikassa, koska ei päästy joka kohtaan.

Huomasin heti, että ilmankosteus laski 10-15 RH keskimäärin (minulla on mittari, joka käynnistää kosteudenpoistajani).
Kirsikkana kakun päällä laskin RH arvoa, kun kosteudenpoistajan pitäisi käynnistyä, 58 %:iin 65 % sijaan.
Syynä siihen, että laskin RH arvoa, kun kosteudenpoistajan pitäisi käynnistyä, on, että minun mielestäni on hyvä, jos se käy muutaman kerran päivässä nyt aikana, jolloin kosteus on pahin ryömintätilassa. Koska en voinut asettaa muovia kaikkialle.

Nyt vaihtelen 48-58 välillä perustuksessani, ja mielestäni se toimii hyvin!

Aikaan meni muutama tunti, mutta minulla on ystävällinen perustus toisella puolella taloa, jossa ei tarvitse ryömiä, mutta toisessa osassa se oli pahempaa.
Tässä on kuva siitä, miltä se näyttää.

• Kuva ryömintätilasta, jossa on sininen suojamuovi maassa ja ilmastointiputki katossa, sekä betoni- ja kivipainoja.
  • Tykkään
Petra13
  • Laddar…
Rakenteilla olevaa lattiaa, jossa on puupalkeilla ja keltaisilla letkuilla avointa tilaa. Näkyvissä maapohja ja epätasaisia pintoja. Sinulla on niin paljon tilaa, meillä on todella ahdasta maan ja palkkien välillä.

Se voi selvästi aiheuttaa ongelmia. Mutta yritätte selvitä niin hyvin kuin mahdollista. Ehkä ilmankuivain on hyvä idea asentaa.

• Tykkään
Petra13
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 sanoi:
Elvyttelen tämän keskustelun. Kuinka valitsit tehdä rakennusmuovi tai areoreflexduk?
Jos valitsit areoreflexduk, huomaatko eron myös sisäilmastossa ajatellen, että kangas lämmittää pohjalla?
Tietoja ketjun aloittajasta:
Medlemprofiili: Jäsenenä alkaen 2017-09-15, viimeksi online 2017-09-22. Aloitetut aiheet: 1, Viestit: 3.

KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Jos ketjun aloittaja:
[kuva]
Emme ole vielä päättäneet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.