2 574 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Äänieristettyjen seinien rakentaminen
Hei.
Aion rakentaa äänitysstudion alusta alkaen, mikä on tietysti todella hauskaa, mutta syntyyhän siinä paljon kysymyksiä, jotka vaativat vastauksia, kuten esimerkiksi miten ajatella seinien suhteen. Olen tehnyt niin paljon tutkimusta kuin voin, mutta eihän kysymyksiä voi esittää liikaa, ja te täällä olette tässä mahtavia
Olen tehnyt luonnoksen SketchUp:ssa, miten olen ajatellut. Se, mitä itse pohdin, on kuinka se toimii, kun laittaa OSB-levyn ulkoverhouksen alle. Olen nähnyt, että todella moni tekee niin ja se näyttää toimivan, mutta olen hieman epävarma, miten se toimii ilmastossamme.
Sisältä ulos: 2 kerrosta kipsiä, 1 kerros OSB:tä, höyrynsulku, 45x90 runko eristetyllä, ilmarako, 45x170 runko eristetyllä, OSB-levy, tuulensuoja (?), naularima, 21x120 ulkoverhouspaneeli sekä rimalista 22x45 ja vähän maalausta kirsikkana kakun päällä.
Terveisin
Aion rakentaa äänitysstudion alusta alkaen, mikä on tietysti todella hauskaa, mutta syntyyhän siinä paljon kysymyksiä, jotka vaativat vastauksia, kuten esimerkiksi miten ajatella seinien suhteen. Olen tehnyt niin paljon tutkimusta kuin voin, mutta eihän kysymyksiä voi esittää liikaa, ja te täällä olette tässä mahtavia
Olen tehnyt luonnoksen SketchUp:ssa, miten olen ajatellut. Se, mitä itse pohdin, on kuinka se toimii, kun laittaa OSB-levyn ulkoverhouksen alle. Olen nähnyt, että todella moni tekee niin ja se näyttää toimivan, mutta olen hieman epävarma, miten se toimii ilmastossamme.
Sisältä ulos: 2 kerrosta kipsiä, 1 kerros OSB:tä, höyrynsulku, 45x90 runko eristetyllä, ilmarako, 45x170 runko eristetyllä, OSB-levy, tuulensuoja (?), naularima, 21x120 ulkoverhouspaneeli sekä rimalista 22x45 ja vähän maalausta kirsikkana kakun päällä.
Terveisin
Hei
Oletko nähnyt niitä mahdollisesti TV:ssä Yhdysvalloissa? Ruotsissa ei ole monia, jotka asettavat osb:n paneelin taakse juuri siksi, että ne ovat herkkiä kosteudelle; liimatuille puukuitulevyille ja kosteille ympäristöille ei ole koskaan hyvä idea.
katso
https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/osb-skivor/
He kirjoittavat vähän osb-levystä ja ovat melko puolueettomia juuri siitä käyttöalueesta, jota harkitset.
Paneelin takana oleva levy on tarkoitettu antamaan vakauden ja ristipöydän runkoihin, korkeammat seinät vaativat usein kipsiä ulkopuolella ja puulevyä sisäpuolella saadaksesi vakaat runkoja, jotka eivät halua taipua heikompaan suuntaan.
Alle kolmen metrin korkeusvaatimuksissa on usein vain sisäpuolelle, kipsi on myös hyvä rankojen vakauttamiselle.
Ulkopuolinen levy tekee myös seinästä tiiviin ja tuulen kestävän, kuten tuulensuoja paperisi.
Sitten siirrymme myös pieniin jyrsijöihin, jotka pitävät seinän eristämisestä; siellä on metallisia kammioita, jotka voidaan asettaa pohjalle, jos käytät tuulihuppua.
Viimeinen suositus ilmarakoa varten on nykyään 34 mm, mikä on syytä huomata, kun rakennat uutta.
Oletko nähnyt niitä mahdollisesti TV:ssä Yhdysvalloissa? Ruotsissa ei ole monia, jotka asettavat osb:n paneelin taakse juuri siksi, että ne ovat herkkiä kosteudelle; liimatuille puukuitulevyille ja kosteille ympäristöille ei ole koskaan hyvä idea.
katso
https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/osb-skivor/
He kirjoittavat vähän osb-levystä ja ovat melko puolueettomia juuri siitä käyttöalueesta, jota harkitset.
Paneelin takana oleva levy on tarkoitettu antamaan vakauden ja ristipöydän runkoihin, korkeammat seinät vaativat usein kipsiä ulkopuolella ja puulevyä sisäpuolella saadaksesi vakaat runkoja, jotka eivät halua taipua heikompaan suuntaan.
Alle kolmen metrin korkeusvaatimuksissa on usein vain sisäpuolelle, kipsi on myös hyvä rankojen vakauttamiselle.
Ulkopuolinen levy tekee myös seinästä tiiviin ja tuulen kestävän, kuten tuulensuoja paperisi.
Sitten siirrymme myös pieniin jyrsijöihin, jotka pitävät seinän eristämisestä; siellä on metallisia kammioita, jotka voidaan asettaa pohjalle, jos käytät tuulihuppua.
Viimeinen suositus ilmarakoa varten on nykyään 34 mm, mikä on syytä huomata, kun rakennat uutta.
Kiitos panoksestasi!pjapen sanoi:
Hei
Ne, mitä olet nähnyt, on ehkä Yhdysvalloissa televisiossa? Ruotsissa ei ole monia, jotka asentavat OSB-levyä paneelin taakse juuri siksi, että ne ovat herkkiä kosteudelle, liimattuja puukuitulevyjä ja kosteaa ympäristöä ei koskaan ole hyvä yhdistää.
katso
[linkki]
He kirjoittavat vähän OSB-levyistä ja ovat melko puolueettomia juuri siinä käyttöalueessa, jota mietit.
Paneelin takana oleva levy antaa tukea ja jäykkyyttä seinärimoille, korkeammat seinät vaativat usein kipsiä ulkopuolelle ja puulevyn sisäpuolelle, jotta saat vakaita rimoja, jotka eivät halua taipua heikossa suunnassa.
alle 3 metriä korkeat seinät vaativat usein vain sisäpuolelle, kipsi on myös hyvä rimojen vakauden tukemiseksi.
ulkopuolella oleva levy tekee myös seinästä tiiviin ja tuulenkestävän, sama kuin tuulensuojapaperi.
sitten tulemme myös pieniin jyrsijöihin, jotka pitävät seinän eristyksestä, ja siellä on metallikammioita, joita voi asentaa pohjalle, jos käytät tuulensuojakangasta.
Uusin suositus tuuletusvälikkeestä on nykyään 34 mm, kannattaa miettiä, kun rakennat uutta.
Ei niin paljon televisiossa, mutta se on totta, että olen mukana foorumeilla, joissa suurin osa rakentaa juuri Yhdysvalloissa, siksi halusin keskustella asiasta täällä. Seinät ovat alle kolmen metrin korkuisia, joten en ole huolissani vakaudesta vaan äänen tasosta ulos. Siksi minun on saatava vähintään yksi kerros jonkinlaisella levymateriaalilla ulkoseinään.
Yksi vinkki lisää on tiivistää molemmat sisimmät kerrokset kipsillä. Sisimmäinen kerros tiivistetään yleensä tasoitteella ja nauhoilla saumakohdissa, mutta varmista myös, että se on mahdollisimman tiivis kattokipsin ja seinäkipsin välillä. Rako, joka jää, tiivistetään mieluiten joustavalla saumamassalla, esimerkiksi tec-7.
Tiivistä myös seuraava sisin kerros kipsiä samalla tavalla ja siirrä saumakohtia kummankin kerroksen kipsissä mahdollisuuksien mukaan. Myös ulkokipsin saumat kannattaa tiivistää. Tässä käytetään tarkoitukseen sopivaa teippiä.
Se voi kuulostaa hassulta, mutta juuri ilmatiiviys tekee suurta eroa äänieristyksessä. Samasta syystä kannattaa harkita tarkkaan ilmanvaihtoa.
Tiivistä myös seuraava sisin kerros kipsiä samalla tavalla ja siirrä saumakohtia kummankin kerroksen kipsissä mahdollisuuksien mukaan. Myös ulkokipsin saumat kannattaa tiivistää. Tässä käytetään tarkoitukseen sopivaa teippiä.
Se voi kuulostaa hassulta, mutta juuri ilmatiiviys tekee suurta eroa äänieristyksessä. Samasta syystä kannattaa harkita tarkkaan ilmanvaihtoa.
Ehdottomasti! Pienet raot siellä täällä voidaan verrata yhteen isoon reikään seinässä, jos ne yhdistää. Silloin kaikki kerrokset menevät hukkaanV vectrex sanoi:Yksi vinkki lisää on tiivistää molemmat sisimmät kerrokset kipsillä. Sisimmäinen kerros tiivistetään yleensä kitillä ja saumanauhoilla, mutta varmista myös, että katto- ja seinäkipsilevyjen välit ovat mahdollisimman tiiviit. Rako tiivistetään parhaiten joustavalla saumalla, esimerkiksi tec-7:llä.
Tiivistä myös seuraavaksi sisimmän kerroksen kipsilevy samalla tavalla ja siirrä kipsilevykerrosten saumoja, jos mahdollista. Ulkokipsilevyjen saumat kannattaa myös tiivistää. Tähän käytetään parhaiten tarkoitukseen soveltuvaa teippiä.
Se voi kuullostaa hölmöltä, mutta juuri ilmatiiviys tekee suuren eron äänieristyksessä. Samasta syystä sinun tulee harkita tarkkaan ilmanvaihtoa.
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 397 viestiä
Oletan, että aiot rakentaa puoliliukuvan rakenteen, eli ei kelluvaa sisäkuorta, mutta erilliset seinätukirakenteet ja kattopalkit. Ulkopuolelle asennetaan ulkogipsi, kuten on jo ehdotettu. Ne voidaan asentaa koolinkien väliin, jos lisäät hieman puuta tukirakojen sisäpuolelle. Kerrosten määrä riippuu siitä, kuinka paljon äänieristystä tarvitset. Gipsilevyt asennetaan ilman yleisliitoksia ja limittäen (puoliin) kulmissa. Ilmanvaihdon akustiikkarasiat voidaan integroida kattopalkkiin. Ei upotettua sähköä ja tiiviiden läpivientien merkitys näyttää olevan sinulla hallussa.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 106 viestiä
On olemassa ripustettu ruuvi juuri äänieristysrakenteille.
https://byggteknikforlaget.se/en-smart-skruv-som-ljudisolerar-vaggar-och-tak/
https://byggteknikforlaget.se/en-smart-skruv-som-ljudisolerar-vaggar-och-tak/
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 397 viestiä
Oletan, että se on äänistudio, joka rakennetaan, jolloin tämäntyyppiset tuotteet eivät valitettavasti auta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kuvaavatko nämä rakennuspiirustukset kantavia seiniä?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Mikä on rakenteessa vikana? Kosteutta ulkoseinissä
Rakennusfysiikka -
Takkonstruktion och bärande väggar i äldre hus, eventuellt åsar?
Tak & Vind -
Ulkoseinien rakenteet vääntöjäykkyyttä varten.
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Bärande konstruktion för innerväggar i hus med grund fylld med skumglas?
Byggnadsvård