Hei! Minä ja avopuolisoni muutimme taloon 1,5 vuotta sitten, joka sijaitsee yhden Ruotsin suurimman lentoaseman laskeutumisreitin alla. Lintuperspektiivistä etäisyys on 15 km, joten emme kuulu Swedavian "vakio-tukipakettiin". Riippuen tuuliolosuhteista koneet lentävät talomme ylitse ja jotkut perheessä kärsivät siitä. Häiritsevää on sekä sisällä oleva melutaso että koetut tärinät.

Näemme kaksi vaihtoehtoa: 1) Muuttaa (rakastamme taloamme, joten haluamme mieluiten jäädä asumaan) tai 2) Ilmaäänieristää talo. Tämä keskustelu koskee vaihtoehtoa 2.

---
TALON RAKENNE
---

Talo on rakennettu vuonna 1954, eikä se ole rakennettu lämpö- tai äänieristystä varten, joten uskon, että taloa voidaan eristää paremmin ilmamelulta kuin mitä se tällä hetkellä on. Kuvaan, miten talo on rakennettu erilaisten alueiden osalta, kysykää mielellään lisäkysymyksiä, niin selvennän tekstein ja kuvin.

IKKUNAT
  • 5 ikkunaa on 3-lasista vuodelta 2006 (3 makuuhuonetta, 1 olohuoneessa, 1 keittiössä)
  • 2 ikkunaa on 2-lasista noin vuodelta 1970 (olohuone)
  • 1 ikkuna on 2-lasista rakennusvuodelta (kylpyhuone)
IKKUNANPIELET
  • Noin 1,5-2,5 cm rako ikkunoiden ympärillä, osittain täytetty vaahtomuovilla, joka pitää ikkunan paikoillaan
  • Ei muuta eristystä
  • Puulistat sisäpuolella
SISÄKATTO
  • 1” raakalauta
  • 3 huoneessa on kipsilevy (makuuhuone, eteinen, sisäeteinen), 3:ssa on pingotuskangas (2 makuuhuonetta, olohuone), 2:ssa jokin kuitulevy (keittiö, kylpyhuone)
ULLAKKO
  • Noin 15 cm kutterinpurua raakalautojen päällä
  • Sporadisesti sijoitellut eristysmatot katon rajassa (puolitehoinen yritys lisäeristää aiemmalta omistajalta)
ULKOSEINÄT
  • On kuvattu aiemmassa keskustelussa
  • Kerrokset ulkopuolelta sisälle: julkisivutiili, ilmarako, pystyssä olevat koolingit 10 c/c, vaakasuuntaiset koolingit noin 60 c/c noin 6,3 cm mineraalivillalla (laxålevy), 1” raakalauta, 1,5 cm puukuitulevy
  • Kaikkien ulkoseinien sisäpuolella nousee lämmitysputket lattiasta noin 5-5,5 cm putken ja seinän välissä, mikä (mahdollisesti?) rajoittaa seinän sisäänpäin rakentamisen mahdollisuuksia
3D-kuva talon seinän poikkileikkauksesta; rakenne näyttää tiiliseinän, ilmanvaihtovälin ja eristyskerroksen.

ULKO-OVET
  • Ohut puinen ulko-ovi ja sisempi ulko-ovi, muodostavat noin 15 cm ilmarako ovien välissä
  • Parvekeoven osa vuodelta 1970, ovi tuntuu ohuelta, 2-lasinen

Haluan ratkaista tämän ongelman kaikilta osin ja teidän avullanne vähentää lentomelua mahdollisimman paljon.

Yllä olevan tiedon perusteella, mitä toimenpiteitä pitäisitte tehokkaimpina lentomelun torjumiseen? Kysykää mielellään lisäkysymyksiä, niin vastaan parhaani mukaan sekä tekstein että kuvin!

Yst. terv., Viktor
 
---
ÄÄNIMITTAUKSET
---


Alla poimintamittauksia puhelimen äänimittarisovelluksesta. Ymmärrän, että tällaisella ei saa kovin tarkkoja lukuja, mutta ehkä niitä voi käyttää suhteessa toisiinsa tai niin. Annetut arvot ovat maksimi/keskiarvo, noin 60-90 sekunnin aikana.

EI LENTOKONETTA
  • Makuuhuone, ei lentokonetta: 31/26
  • Olohuone, ei lentokonetta: 41/35
  • Sisäaulassa, ei lentokonetta: 37/31
  • Ulkona, ei lentokonetta: 55/44
LENTOKONE (BOEING 737) (mitattu, kun on suoraan yläpuolellamme)
  • Makuuhuone, 737: 44/30
  • Olohuone, 737: 50/39
  • Sisäaulassa, 737: 44/36
  • Ulkona, 737: 73/56

Nämä mittausarvot saattavat olla täysin surkeita eikä niitä voi lainkaan käyttää. Mutta jos kuvittelemme, että niitä voi käyttää, näemme muun muassa, että julkisivun äänieristys ulkoa sisälle on (keskiarvo):

EI LENTOKONETTA
  • Makuuhuone: 18 db
  • Olohuone: 9 db
  • Sisäaula: 13 db
LENTOKONE
  • Makuuhuone: 26 db
  • Olohuone: 17 db
  • Sisäaula: 20 db
 
Viimeksi muokattu:
Tarkastelemamme toimenpiteet

A) Lisätään 30-40 cm selluloosaa ullakolle (lämmöneristykseen mutta myös äänieristykseen)
B) Kipsikatto olohuoneeseen (tässä harkitsemme Norgips Silentboardin asentamista)
C) Kaksoiskipsilevy suoraan ulkoseiniin (Norgips SilentBoard+tyypillinen kipsilevy). Ulkoseinän kohdalta runkoaminen on myös vaihtoehto, mutta koska tilaa on vain 5,5 cm ennen patterin putkien esteitä, sen täytyy olla ohut, emmekä halua purkaa lattiaa huoneissa (uusi tai vanha kaunis lattia).
D) Ikkunoiden eristäminen mineraalivillalla
E) Äänieristävä laminoitu lasi (2-1-2) vanhoissa ikkunoissa
F) Terassiliukuovien vaihtaminen
G) Vaihda kaikkien ikkunoiden tiivistenauhat ja asenna kaksinkertaiset
 
tehvicke tehvicke sanoi:
Harkitsemamme toimenpiteet

A) Lisätä 30-40 cm selluloosaa ullakolle (lämmön, mutta myös äänieristyksen vuoksi)
B) Kipsikatto olohuoneeseen (tarkoituksena asentaa Norgips Silentboard)
C) Tuplakipsi suoraan ulkoseiniin (Norgips SilentBoard + tavallinen kipsi). Ulkoseinää vasten rimoitus on myös vaihtoehto, mutta koska meillä on yhteensä vain 5,5 cm ennen kuin patterin putket ovat tiellä, tulee siitä silloin ohut, emmekä halua purkaa huoneiden lattioita (uudet tai vanhat hienot lattiat).
D) Ikkunoiden tiivistäminen mineraalivillalla
E) Äänieristävät laminoitu lasit (2-1-2) vanhoissa ikkunoissa
F) Vaihtaa parvekkeen ovi
G) Vaihtaa kaikki ikkunatiivisteet, ja asentaa kaksinkertainen tiivistys
Graafi, joka esittää ISOCELL-sellueristeen ääneneristyskykyä eri taajuuksilla, vahvistaen eristyksen tehokkuuden eriäänialueilla. ofAn A näyttää olevan tehokas, ainoa jonka olen nähnyt tähän mennessä joka todella näyttää jotain mahdollisesta äänen tason vähennyskaaviosta. kuva isocell-esitteestä.
"ISOCELL-selluloosaeristys saavuttaa väliseinissä jopa 3 dB ja välipohjissa jopa 5 dB paremmat valoisolaatioarvot kuin tavalliset eristelevyt. Ainoastaan sen vuoksi, että kaikki ontelot ovat täysin täytettyjä, voidaan olettaa parempi ääneneristystaso kuin levymäisissä eristemateriaaleissa. Tämä vahvistettiin myös TGM Wien:in tekemällä vertailutarkastuksella. (Tarkastus-nro. VA AB 11961)"
Kuinka tuo nyt sitten tulkitaankaan, pitäisi olla tiivis? mutta näyttää siltä, että enemmän on parempi :P

Olen kokeillut niitata/kiinnittää 2-10 mm muovilevy ikkunan ulkopuolelle ja sitten sisäpuolelle nähdäkseni, oliko positiivista tai negatiivista vaikutusta.
Mietin itse korvata joko sisä- tai ulkopuolista lasia eristeikkunakasetilla.
Minulla on uv-suojattu 1 mm muovi kahden lasin välissä, joka luo keskinkertaisen lisäilmataskun, ei korvaa kolmoislasitusta mutta maksoi noin 100.

Mutta meluongelmat lentokoneista... kivivilla tulee ensimmäiseksi mieleen. Vaihtoehtoisesti sekoittaa vähän tyyliin 45 mm lasivilla, 45 mm kivivilla, koska eri materiaaleilla on erilaisia akustisia ominaisuuksia? käytännössä rakennat äänistudion (törmäsin tähän verkossa, jossa mainittiin erilaisia materiaaleja)
Ehkä yritä nähdä, mistä juuri äänen värähtelyt pääsevät sisään, voihan se väristää ilmanvaihtoputkistoa = ilmansuodatin & mahdollisesti runko.
Kun ei laiteta kovempia materiaaleja sisälle, jotka nyt värisevät, osa roikkuu enemmän kuin istuu tiukasti?
olen itse hieman hullunparanoidi.
 
Miten meni?
 
Kiitos kysymyksestä! Olemme tehneet

A), B (tavallinen 13 mm kipsilevy), C (yksinkertainen kipsi tavallinen 13 mm kipsilevy) sekä D-G (vaihdettu oviosa + kaikki ikkunat 37 dB ikkunoiksi).

En ole mitannut, mutta koen riittävän suuren eron, jotta se ei "tuntuisi" kuten aiemmin. Olemme tyytyväisiä muutoksiin. Voin palata mittaustulosten kanssa (kuitenkin se vaihtelee myös tuulen suunnan mukaan, joten vaikea verrata täysin).
 
Voin suositella ketjua "Ljudisolera för sex", jossa tuli esille monia hyödyllisiä vinkkejä, jotka ovat sovellettavissa myös lentomeluun, junaan, autoliikenteeseen, rakennustyöhön, äänistudioihin jne.

Oliko jokin toimenpide huomattavan tehokas?

Monikerrosikkunat vaikuttavat ainakin olevan matalalla roikkuva hedelmä, mahdollisesti ehkä kaksi ikkunaa peräkkäin samassa karmissa?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.