Hei-hei.

Asun tällä hetkellä huonosti eristetyssä huoneessa ja kärsin harvinaisesta sairaudesta nimeltä Noxacusis.

Haluaisin äänieristää makuuhuoneeni ja tarvitsisin apua, millaisia materiaaleja ja tekniikoita pitäisi käyttää.
Haluan siis, että ulkoa tuleva ääni ei pääse sisälle häiritsemään.

Kattoon on asennettu luukku, joka johtaa ullakkokerrokseen.
Miten luukku tulisi rakentaa niin, ettei ääni läpäise sitä, kun se on kiinni?

Suunnittelen asentavani kunnollisen ilmastointilaitteen/ilmalämpöpumpun tähän huoneeseen.
Onko mahdollista tehdä se niin, ettei liikaa ääntä pääse ilmastointiputkien kautta ja ettei äänieristys mene hukkaan?

En ole kokenut rakentaja.
Olen opetellut itse, että kipsi on yleinen äänieristysmateriaali, mutta minulla ei ole oikeasti hyvää käsitystä.
Olen kiitollinen kaikista ideoista.

Erillinen seinä puurungoilla ja kivivillalla sekä tiiviillä levyverhous, esimerkiksi kipsi, osb tai vaneri. Pehmeä tiivistys kaikissa saumoissa. Antaa melko hyvän tuloksen tunkeutuvaa ääntä vastaan. Ei reikiä sähköistysrasioille jne. Älä unohda ovea! Nykyiseen seinään voi laittaa oven ja toisen erilliseen seinään. Molempien ovien on oltava tiiviitä! Avainreiät esimerkiksi on helppo unohtaa.

Ikkunat ovat myös heikko kohta. 2+1 yhdistetyt ovat yleensä hyviä, joten nykyiseen ikkunaan voi kiinnittää toisen tiivistetyn lasin.

Katto, jos voi rakentaa erillisen sisäkaton uusien vapaasti kannattavien seinien kanssa, se on edullista. Ullakkoaukko tehdään samalla tavalla kuin ovi.

Ilmastointilaite tai ilmalämpöpumppu ei tuuleta, vaan kierrättää vain huoneen ilman ja säätää lämpötilan. Sisä- ja ulkoyksikön välillä kulkee sähköjohto ja kaksi pientä putkea kylmäaineelle. Läpäisy yleensä tiivistetään saumalla tai eristyksellä.

Lattiaa ei pidä unohtaa! Myös tästä voi tulla ääntä sisään.

Toinen asia, joka mielestäni on hyvä, on verhoilla huone sisäpuolelta ääntä absorboivilla pinnoilla. Esimerkiksi kokolattiamatto vähentää kaikumista huoneessa ja parantaa äänen mukavuutta.

Ilmanvaihto! Huoneeseen tarvitaan tulo- ja poistoilmaa, ja tämä on otettava mahdollisimman hiljaiselta puolelta ja sitten myös äänenvaimennettava.

Se, mikä todella määrää, kuinka paljon on tehtävä, on äänen lähde. Usein on lisäksi pieniä aukkoja seinissä, ovissa ja avoimessa ilmanvaihdossa, jotka voivat hyvinkin riittää, jos ne otetaan ensin. Pienet reiät vuotavat ääntä.

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
Toppentuppen Toppentuppen sanoi:
Hei-hei.

Asun tällä hetkellä huonosti äänieristetyssä huoneessa ja kärsin harvinaisesta sairaudesta nimeltä Noxacusis.

Haluaisin äänieristää makuuhuoneeni ja kaipaisin apua siihen, millaisia materiaaleja ja tekniikoita tulisi käyttää. Toivoisin siis, ettei ulkoa tuleva ääni häiritsisi.

Kattoon on asennettu luukku, joka johtaa vintille. Miten pitäisi rakentaa, jotta ääni ei vuoda sen läpi sen ollessa kiinni?

Suunnittelen asentavani kunnon ilmastointilaitteen/ilmalämpöpumpun tähän huoneeseen myös. Onko mahdollista tehdä se niin, ettei liikaa ääntä pääse sisään ilmanvaihtoputkien kautta, ja äänieristys menisi hukkaan?

En ole kokenut rakentaja. Se, mitä olen itse oppinut, on, että kipsi on yleinen äänieristysmateriaali, mutta minulla ei ole oikeaa käsitystä. Olen kiitollinen kaikista ideoista.
Ensiksi, todella ikävää kuulla kuuloprobleemeistasi. Mitkä taajuudet ovat vaikeimpia? Vai ovatko kaikki taajuudet vaikeita?

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
J JockeHX sanoi:
Ensinnäkin, todella ikävää kuulla kuuloprobleemeistasi. Mitkä taajuudet ovat pahimpia? Vai ovatko kaikki taajuudet pahoja?
En tiedä mitä taajuudet ovat mitäkin, mutta kivuliaimmat äänet ovat enimmäkseen aterimien äänet, kirkuvat äänet, autot ja bussit, seinien narina ja veden virtaus. Äänet, jotka eivät satu, kuulen yleensä kohonneella tasolla.

Juuri huoneeni vieressä on myös ilmanvaihtokanava, jossa on moottoroitu tuuletin. Kun se käynnistyy, korvissa leviää jomottava, polttava kipu.

Viimeksi muokattu:
Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
Itsenäinen seinä koolauksella ja kivivillalla sekä tiivis päällyste levyillä, kuten kipsi, osb tai vaneri. Pehmeä tiivistemassa kaikissa saumakohdissa. Antaa melko hyvän tuloksen tunkeutuvaa ääntä vastaan. Ei reikiä sähkörasioille jne. Älä unohda ovea! Voidaan olla ovi nykyisessä seinässä ja toinen itsenäisessä seinässä. Molempien ovien on oltava tiiviitä! Avainreikä esim. on helppo unohtaa

Ikkunat ovat myös heikko kohta. 2+1-yhdistelmä on yleensä hyvä, joten olemassa olevaan ikkunaan voi kiinnittää lisäruudun, joka tiivistetään.

Katto, jos voi rakentaa erillisen sisäkaton uusien vapaasti kantavien seinien kanssa, se on edullista. Ullakon luukku tehdään samalla tavalla kuin jos se olisi ovi.

Ilmastointilaite tai ilmalämpöpumppu ei tuuleta, vaan kierrättää vain huoneen ilmaa ja säätää lämpötilaa. Sisä- ja ulko-osan väliin menee sähköjohto ja kaksi pientä putkea kylmäaineelle. Läpäisy tiivistetään yleensä saumalla tai eristyksellä.

Lattiaa ei pidä unohtaa! Täältä voi myös tulla ääntä.

Toinen asia, joka mielestäni on hyvä, on päällystää huoneen sisäpuoli absorboivalla pintamateriaalilla. Esimerkiksi kokolattiamatto vähentää kaikumista huoneessa ja tarjoaa hyvän äänikomfortin.

Ilmanvaihto! Huoneessa tarvitaan tulo- ja poistoilma, ja tämä on otettava mahdollisimman hiljaisesta paikasta ja näin ollen myös äänieristettävä.

Se, mikä todella määrää, kuinka paljon on tehtävä, on mikä on valonlähde. Usein on myös vähän aukkoja seinissä, ovissa ja avoimessa ilmanvaihdossa, jotka voivat hyvinkin riittää, jos käsittelee ne ensin. Pienet reiät päästävät läpi ääntä.
Suuret kiitokset niin kattavasta vastauksesta. :3 Sanoistasi on paljon hyötyä.

Ilmastoinnin suhteen oli erityisen hyvä tietää. Oletan, että huoneessa jo olemassa oleva ilmanvaihto on annettava jonkinlainen jatke. En voi valita, mistä ilma otetaan, mutta ehkä putket ja venttiilit voi jollain tavalla äänieristää.

Mitä tulee sähkörasioiden puutteeseen, voisiko tehdä niin, että sähkö otetaan pistorasioihin samalla tavalla kuin ilmastointilaitteen johto ja putket? Huoneessa on tällä hetkellä neljä seinäpistorasiaa, joille luultavasti on tehtävä jotain.

Erillinen sisäkatto kuulostaa järkevältä. Pitäisikö sen kiinnittyä vanhaan kattoon jollain tavalla vai olla täysin erillään siitä? Tukirakenne sisältäpäin tuntuu parhaalta, mutta en tiedä tarkalleen, mitä mahdollisuuksia minulla siihen on.

En tiedä, mitkä taajuudet ovat mitä, mutta äänet, jotka sattuvat, ovat enimmäkseen aterinten kilinä, huutavat äänet, autot ja bussit, seinissä naksaus ja juokseva vesi. Ne äänet, jotka eivät satu, kuulen yleensä korotetulla tasolla.

Ihan huoneeni vieressä on myös ilmastointiputki, jossa on moottoroitu tuuletin. Kun se käynnistyy, leviää korvia polttava, jomottava kipu.
Ok, vähän eri taajuuksia kuulostaa siltä kuin olisi. Johannesin kuvaus on hyvä, sen mitä voin lisätä on, että seinän sääntöjen asettaminen tapahtuu limittäin ja mitä tarkoitan sillä on, että ulkoseinän sääntö on yhteydessä vain eristykseen, jotta ääni ei voi siirtyä osb/vaneri, riippuu siitä mitä valitset. Joten eristys jäljitetään toisin sanoen niin, että sinulla on sisempi ja ulompi sääntö.

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
Oletan, että se on olemassa oleva huone, jolloin uusi seinä rakennetaan ilmaraolla, joten ei tarvitse laittaa mitään kiskoja päällekkäin.

Vapaasti riippuva sisäkatto ripustetaan yleensä vaijeriin/naruun, jotta se voidaan irrottaa mahdollisimman paljon.

Sähköt voidaan vetää sisään tiivistetyn johdon kautta ja huoneessa asennetaan pinnallisesti kulkeva sähkö.

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
Tässä on kuva siitä, miten ajattelen seinän ja katon rakenteen huoneessa. Mielellään lattia korjattaisiin myös, mutta siitä tulee vähän hankalaa kynnysten ja muiden kanssa
Kaaviokuva huoneen seinä- ja kattorakenteesta, joka sisältää eristeen ja kipsilevyn. Mukana on myös merkintöjä eri kerroksista.

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
Tässä on kuva siitä, miten ajattelen seinän ja katon rakentuvan huoneeseen. Mielellään lattia korjattaisiin myös, mutta siitä tulee hieman hankalaa kynnysten ja muun kanssa [kuva]
Oi oi, suuri kiitos kuvasta myös. Hienoa. :3

Lattiaa me (minä ja isäni) ollaan vaihtamassa juuri nyt, se on vanha parketti, ja olemme laittaneet tämänlaista alle:
https://www.bauhaus.se/underlag-golv-xps-easy

Olen hieman epävarma siitä, kuinka hyvä siitä tulee, mutta todennäköisesti minun on tyydyttävä lattiaan, miten se sitten akustisesti vaikuttaakaan. Onneksi en koe, että lattian kautta tulevat äänet häiritsisivät minua erityisesti.

Seinien, katon ja ikkunoiden kanssa puuhailu tulee luultavasti olemaan huomattavasti isompi työsavotta, ja tajuan nyt, että tulen tarvitsemaan kaksi ovea (eli sisään/uloskäynti, sekä vaatekaapin ovi) + ullakkoaukko, mikä näyttää melko hankalalta.

Mitä tulee ikkunoihin, onko olemassa jokin erityinen tyyppi lasia, jota pitäisi etsiä, vai riippuuko äänieristys enemmän tiivistyksestä ikkunan ympäri tai vastaavasta? Jos minulla on mahdollisuus panostaa molempiin, teen sen mielelläni, mutta muussa tapauksessa olisi hyvä tietää, mitä tulisi priorisoida.

Jos aikoo palkata ammattilaiset tekemään tämän, onko mitään suuntaa antavaa hintatietoa siitä, mitä se voisi maksaa?

Vaikea sanoa hintaa, koska se riippuu siitä, mitä pitää tehdä ja kuinka kauan se kestää. Olen surkea arvioimaan aikaa ;)

Mitä tulee lasiin, on olemassa laminerade rutor, jotka ovat hieman parempia. Paksumpi on yleensä parempi ja myös suuremmalla etäisyydellä lasien välillä.

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
Vaikea sanoa hintaa, koska se riippuu siitä, mitä täytyy tehdä ja kuinka kauan se kestää. Olen huono arvioimaan aikaa ;)

Kun on kyse laseista, on olemassa laminoituja ruutuja, jotka ovat hieman parempia. Paksumpi on yleensä parempi, ja myös suuremmalla etäisyydellä lasien välillä.
Alright, kiitos paljon kuitenkin. :3

Mitä vaijereita pitäisi käyttää katon ripustamiseen?
Tarvitaanko siihen erityisiä kiinnityslaitteita?
Voin kuvitella, että sen täytyy olla tarpeeksi vakaa sekä eristyksen vuoksi että ullakonluukun majoittamiseksi.

Alright, stort tack hursom. :3

Mitä kaapeleita tulee käyttää katon ripustamiseen?
Tarvitaanko siihen erityisiä kiinnityslaitteita?
Voisi kuvitella, että sen täytyy olla tarpeeksi vakaata sekä eristyksen että vintinluukun vuoksi.
On valmiita sisäkattojärjestelmiä. Mutta oikeastaan riittää nyöri silmukassa/koukussa.
Jos huone ei ole kovin suuri, satsaisin uuden katon kiinnittämiseen seiniin ja ehkä tukemiseen nyörillä/kaapelilla keskeltä, jotta se ei roiku liikaa.

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
Sattuuko teillä olemaan akustikkoa tuttavapiirissä? Voisi olla hyvä puhua sellaisen kanssa, jos teillä on mahdollisuus :) Ja tarkistakaa ilmanvaihto muutaman kerran ekstraa, sekä äänen leviämisen että riittävän ilmanvaihdon kannalta. Tuo ilmanvaihtokanava toisella puolella seinää ei kuulosta ollenkaan kivalta. Toivottavasti se ratkeaa!

• Tykkään
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr sanoi:
Sattuuko teillä olemaan joku akustikko tuttavapiirissä? Voi olla hyvä jutella sellaisen kanssa jos teillä on mahdollisuus :) Ja tarkistaa ilmanvaihto muutaman kerran enemmän, sekä äänensironnan että riittävän ilmanvaihdon kannalta.
Se, että ilmanvaihtotorvi on toisella puolella seinää, ei kuulosta ollenkaan mukavalta. Toivottavasti se järjestyy!
Kiitos. :3

Valitettavasti meillä ei ole akustikkoa lähistöllä. Parasta mitä voin tehdä on varmaan ostaa äänenvaimennin ja kuunnella omilla korvillani, jos en löydä ketään asiantuntevaa vuokrattavaksi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.