Istun ja teen muutamia laskelmia rakennusta varten ja aloin miettiä kipsilevyjen kokoja. Onko edelleen 1200 leveys ja k600 käytössä seinille (ja samalla tavalla myös kattoon)? Vai käytetäänkö tätä ulkoseinissä ja sitten 900 kipsi sisäseiniin?

Kaikilla seinillä rakennuksessa tulee olemaan kaksinkertaiset levyt, eli kipsi+pontti tai kipsi+OSB.
 
Ainoa asia, joka kuvittelen vaikuttavan valintaan, on se, kokeeko jaksavansa työskennellä 1200 laatalla vai ei. Säästölinjainen ja laiskimus ajattelevat varmasti, että 900 saattaa tarkoittaa enemmän saumatasoitetöitä ja naulaamista (tai enemmän metallikoolausta).
 
Lisäksi 900-gipsi maksaa yhtä paljon, ellei enemmän, kuin 1200-gipsi. Tosin ne ovat hieman helpompia nostaa.
 
En tiedä, onko olemassa sääntöä, joka sanoo 1200/900, mutta 900 cc45:llä on kuten sanottu helpompi käsitellä, jos ei nyt satu olemaan nimeltään Alexander Karelin .. :)
 
Miten käy märkätiloissa uusien sääntöjen myötä? Jos käytetään niitä uusia heiluva levyjä, ei taida toimia kovin hyvin cc600:lla? Pitäisikö koolata cc30 tai cc40 ja käyttää kaksinkertaisia (ne ovat niin halpoja myös...) levyjä?
 
jos en ole täysin väärässä, niin uudet säännöt tulevat voimaan vasta 1/6, joten tekisin (ja olen tehnyt) kuten ennenkin. 13mm kaksinkertainen kipsilevy cc60, tai käsienpesualtaan yhteydessä kipsi+osb.

Varmista vain, että levität runsaasti "guckan".
tämä on kuitenkin vain minun 2 senttiäni... :)
 
Vaikka en olekaan niin pitkällä prosessissa, että voisin hyödyntää vanhoja sääntöjä. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että vanha tapa oli hyvä. Parasta olisi, jos voisin käyttää raakalautaa + uutta hyväksyttyä levyä cc600:lle, mutta sitä ei hyväksytä 1/6 jälkeen.

Tuntuu siltä, että pitäisi olla sääntö, joka todella kertoo, mitä pitäisi noudattaa ja että se todella toimii. Jos aiotaan kiinnittää suihkuvarusteita tai vastaavaa uusiin levyihin ilman mitään tukevaa taakse, tulee varmasti olemaan paljon ongelmia suihkuissa tulevaisuudessa.
 
nyt en ole asiantuntija kaikista säännöistä, jotka tulevat kesällä, mutta aiemmin oli kai vain kaksinkertainen kipsilevy tai osb/pontti/plyfa jne. jne. + kipsi mikä oli voimassa.

ja nyt uusilla säännöillä kai vain uutta kipsilevyä (riippumatta siitä, onko kaksinkertainen kipsilevy tai jotain muuta takana) on pakko käyttää ..vai??
 
joten jos se on niin, niin sinun pitäisi pystyä käyttämään spont+gibs?!
 
Laita koko kylpyhuoneeseen osb-levy sekä vaakapuut altaan, peilin ja muiden raskaampien ripustettavien esineiden kohdalle tai vaihtoehtoisesti laita ensin yksi kerros vaneria ja sitten uudet levyt.
 
SnickareEk sanoi:
Laita koko kylpyhuoneeseen kerros OSB:tä + lyhyet koolaukset pesuallaskaapin, peilin ja muiden raskaampien ripustettavien kohdalla, vaihtoehtoisesti laita ensin kerros vaneria ja sitten uudet levyt.
Kyllä, juuri näin haluan tehdä, kysymyksenä on, onko tämä hyväksytty uusien sääntöjen mukaan...
 
Jaa, miten se oikein onkaan. Eihän se ole lainkaan sallittua käyttää orgaanisia materiaaleja märkätiloissa (siis ei edes kipsilevyn takana).
 
Ei, OSB-levyn tai minkään muun levyn käyttö ei ole sallittua takana.
Lue kiinnitetty viestiketju "läs detta innan du frågar" under Badrum som jon h skrivit.
Puutolpat ja kottlingar ovat sallittuja.
 
Richard A sanoi:
Ei, osb-levyä tai mitään muuta levyä ei saa olla takana. Lue kiinnitetty ketju "läs detta innan du frågar" under Badrum, jonka jon h on kirjoittanut. Puutukit ja kottlingar ovat ok.
Kummallista on, kun jälleenmyyjä sanoo, että on ok laittaa plywood uusien levyjen taakse. Tuntuu siinä tapauksessa hyvin harhaanjohtavalta.
 
Luin nopeasti läpi Jon h:n kommentit.
Siinä lukee näin:
"Kaikki orgaaninen materiaali on oltava muovin takana, sisältä katsottuna."

Tarkoittaako tämä, että muovin voi laittaa orgaanisen OSB-levyn sisäpuolelle? Muovin tarkoituksenahan on ainoastaan estää kosteuden liikkumista. Kosteutta on sääntöpakeissa, vaikka muovi olisi paikallaan, vai olenko ihan väärässä?

Haluaisin myös jotain tukevaa gyprokin taakse, johon kiinnittää tavaroita laatan taakse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.