6 401 lukukertaa ·
3 vastausta
6k lukukertaa
3 vastausta
7 cm leveä sisäseinä Lecasta - Kantava?
Haku ei auttanut, joten kysyn uudestaan:
Minulla on kellarissa sisäseinä, joka kulkee ulkoseinän ja kantavan seinän välillä. Seinä on muurattu 7 cm lecaharkoilla (pystyssä niin, että seinä on 7 cm paksu). Ulkoseinän ja kantavan seinän välillä on noin 4 metriä.
Talo on rakennettu 1910-luvulla ja oletan, että lecaharkko-seinä ei ole alkuperäinen.
Lecaharkko-seinän yläpuolella katossa on rappaus.
Muut sisäseinät, jotka uskon olevan alkuperäisiä, on muurattu tiilillä eikä niiden päällä ole rappausta (näkyy siellä, missä aiemmat omistajat ovat tehneet aukkoja putkien läpivienneille jne.).
Olen päätellyt, että seinä ei ole kantava ja että se voidaan purkaa suoraan.
(Jos puran seinän, jäljelle jäävien sisäseinien väliin jää noin 8 metriä)
Pitäisikö minun ottaa huomioon muita näkökohtia ennen kuin tartun lekavasaraan?
(Voin myös lisätä, että lecaharkko-seinä jatkuu 2/3 ulkoseinän ja kantavan seinän välillä. Aiemmin oli ovenaukko ja "loput seinästä" ulkoseinän suuntaan – mutta se pieni seinäpätkä romahti heti, kun vain katsoin sitä...
)
Minulla on kellarissa sisäseinä, joka kulkee ulkoseinän ja kantavan seinän välillä. Seinä on muurattu 7 cm lecaharkoilla (pystyssä niin, että seinä on 7 cm paksu). Ulkoseinän ja kantavan seinän välillä on noin 4 metriä.
Talo on rakennettu 1910-luvulla ja oletan, että lecaharkko-seinä ei ole alkuperäinen.
Lecaharkko-seinän yläpuolella katossa on rappaus.
Muut sisäseinät, jotka uskon olevan alkuperäisiä, on muurattu tiilillä eikä niiden päällä ole rappausta (näkyy siellä, missä aiemmat omistajat ovat tehneet aukkoja putkien läpivienneille jne.).
Olen päätellyt, että seinä ei ole kantava ja että se voidaan purkaa suoraan.
(Jos puran seinän, jäljelle jäävien sisäseinien väliin jää noin 8 metriä)
Pitäisikö minun ottaa huomioon muita näkökohtia ennen kuin tartun lekavasaraan?
(Voin myös lisätä, että lecaharkko-seinä jatkuu 2/3 ulkoseinän ja kantavan seinän välillä. Aiemmin oli ovenaukko ja "loput seinästä" ulkoseinän suuntaan – mutta se pieni seinäpätkä romahti heti, kun vain katsoin sitä...
Onko kenelläkään yksinkertaisia vinkkejä siihen, miten voin sulkea pois mahdollisuuden, että seinä on kantava?
Jos on epävarma, on tietenkin selvää, että kutsun paikalle rakennesuunnittelijan. Mutta yksinkertainen maalaisjärki ja poissulkumenetelmä voivat myös toimia...
Jos on epävarma, on tietenkin selvää, että kutsun paikalle rakennesuunnittelijan. Mutta yksinkertainen maalaisjärki ja poissulkumenetelmä voivat myös toimia...
Arvioisin, että se ei ole kantava, koska se on heikon mittainen sekä kulkee poikittain eikä talon suuntaisesti... mutta vain maalaisjärkeen perustuva arvaus. Rakennesuunnittelijani halusi, että kantavissa seinissä olisi 25 cm leca, mutta vähintään 19 cm. Mutta se riippuu myös siitä, mikä kuorma pitää kantaa..
// Per
// Per
Jos nyt saa käyttää ilmaisua 'normaalisti' pienrakennusten yhteydessä, niin tiiliä ei rakenneta erottaviksi seiniksi suoranaisesti lattiaa vasten yksinkertaisesta syystä, että lattiat taipuvat hieman ja voivat siten, joskin eivät katkea, aiheuttaa halkeamia väliseinissä. 'Normaalisti' päättää jonkinlainen joustava sauma lattiaa vasten (valettu).
Sitten olen samaa mieltä pellepite:n kanssa. 7 cm on jopa liian kapea väliseinille, puhumattakaan kantavista seinistä. Väliseinät ovat yleensä noin 11-12 cm, ja kantavat riippuen materiaalista 18-25 cm. Betoniseinät voidaan tietysti tehdä ohuemmiksi, mutta se on eri asia.
Sitten olen samaa mieltä pellepite:n kanssa. 7 cm on jopa liian kapea väliseinille, puhumattakaan kantavista seinistä. Väliseinät ovat yleensä noin 11-12 cm, ja kantavat riippuen materiaalista 18-25 cm. Betoniseinät voidaan tietysti tehdä ohuemmiksi, mutta se on eri asia.
Klikkaa tästä vastataksesi