Kan man blanda eget murbruk på cement och vad jag antar är 0-4mm kross? Se bild nedan.

Ska mura klassiska lecablock till en hönshusvägg, ca 30kvm, och har ett antal säckar cement över samt en hög med kross.

1787828596914.png

Claes Sörmland
Ja, det funkar men kross är inte lika bra som natursand för brukets egenskaper med sina kantiga korn och inte ideala storleksfördelning. Om jag skulle bygga ett småhus för många miljoner skulle jag inte göra det. Men för enklare uthus och hobbyprojekt duger det.

Om du har portlandcement/byggcement och inte murcement så saknas en komponent, och det är kalkstensmjöl. Murcement är samma cementklinker som i byggcement men den är blandad med kalkstensmjöl. Det förbättrar brukets egenskaper. Förr när man blandade eget murbruk var också släckt kalk en vanlig ingrediens.

• Tykkään
PerOF
  • Laddar…
Det är till ett hönshus, men visst, man vill inte ha bekymmer för det.

Det är byggcement jag har.
Men samtidigt rekommenderar exempelvis vanlig murbruk b till sina block, och det verkar vara utan kalk.

Frerider
Vanligt murbruk B innehåller kalk.

Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine sanoi:
Det är till ett hönshus, men visst, man vill inte ha bekymmer för det.

Det är byggcement jag har.
Men samtidigt rekommenderar exempelvis vanlig murbruk b till sina block, och det verkar vara utan kalk.
Murbruk B innehåller normalt kalkstensmjöl. Här t ex Finjas produkt "Murbruk B" med kring 4-5% kalkstensmjöl (synonym kalciumkarbonat):

Skärmavbild 2026-08-27 kl. 13.19.57.png
https://www.finja.se/storage/ma/573...E9DA16AAEB8E8A5CDB080D2F/Murbruk B_BVD_sv.pdf

Okej, kollade lite snabbt i Combimix datablad och där står inget om kalk, men inser nu att det saknas några procent innehåll.

1787829868896.png

Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine sanoi:
Okej, kollade lite snabbt i Combimix datablad och där står inget om kalk, men inser nu att det saknas några procent innehåll.

[kuva]
Det kan ju vara ett rent cementbruk också. Passar bra på utsatta konstruktioner, t ex murar utomhus. Ett sådant bruk är ju egentligen en form av betong med mindre ballast. Rinnigt och jobbigt att arbeta med.

Jag gissar att där nog kan vara kalk i ändå.

Kanske lika bäst att beställa färdigt murbruk och se om jag kan lämna tillbaka den överblivna cementen.

Frerider
E
Vet ej hur det påverkar i blandningsreceptet för ev. murbruk, men i vissa cement är det kalkstensfiller inblandad redan.

Det som benämns som byggcement är normalt sett ett CEM II/A-LL vilket innebär att klinkerhalten är minst 80%, och resterande del består av kalkstensfiller och så kallade "mindre beståndsdelar" (<5%).

Man kan alltså anta att det cement du har hemma redan innehåller ca 15% kalk.

Har du tur så har du en CEMII/B-LL (vilket innebär en kalkhalt på 21-35%). Men jag tvivlar tyvärr...
Vet inte heller hur mycket kalk man brukar blanda in i murbruk B om man skall blanda från cement själv, men det finns det nog andra som kan!

Kollar man Finjas så har Murbruk B 3-6% kalk och 10-20% portlandcement
Deras KC Murbruk B har istället 6-9% kalk och 6-10% portlandcement.

Claes Sörmland
Ni får skilja på släckt kalk (kalciumhydroxid) och på kalkstenmjöl (kalciumkarbonat). Båda kallas för "kalk" men de har helt olika kemiska egenskaper.

Portlandcement är en bränd kalkhaltig klinker. D v s den innehåller en andel släckt kalk (kalciumhydroxid). Den har högt pH av det skälet, inte bra för ögon, andningsorgan och skinn. Idag finns av det skälet alkalireducerad cement förstått hur det uppnås kemiskt/teknisk.

Murcement är portlandcement blandat med kalkstensmjöl (kalciumkarbonat). Denna kalk har inte högt pH och gör att cementklinkern brinner (=stelnar) jämnare och långsammare. Den gör också bruket mer krämigt/klistrigt. Den första murcementen som såldes på svenska marknaden var av märket Gullex. Kom på 50-talet. Om någon har åldern att ha jobbat med den gamla stammens murare som kallade murcement för just "Gullex".

• Tykkään
PerOF ja 1 muu
  • Laddar…
Det var kalciumkarbonat som Finja skrev ut.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
Ja, specifikationen för CEMII/A-LL enligt ss-en 197-1 minst en klinkerhalt (portlandklinker) på minst 80% detta får blandas upp med 6-20% mald kalkstensfiller (kalkstensmjöl). Samt det som kallas för "mindre beståndsdelar", 0-5%. exempelvis gips.

CEMII/B-LL har en kalkstensfillerhalt på 21-35%, och en andel av portlandklinker på 65-79%.

Det som historiskt varit byggcement i Sverige är en CEMII/A-LL.
Vilken även säljs fortfarande, men det finns nuförtiden ibland även tillgång till importerade cement, vilka mycket väl kan tänkas gå under trivialnamnet "byggcement" som kan ha andra klasser. Vilket ibland är väldigt gynnsamt, och ibland mindre gynnsamt...

Jag håller helt med Claes att det kan vara förvirrande att allt ska kallas kalk, då det har helt olika kemiska egenskaper vilket Claes föredömligt redogjorde för ovan :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.