4 413 lukukertaa ·
31 vastausta
4k lukukertaa
31 vastausta
Vinglande bygge
Sivu 1 / 3
Jag ska försöka att hjälpa en kompis med att staga upp ett pågående bygge av ett förråd på 5*5m och problemet är att det inte är stabilt utan puttar man på ena sidan så vinglar det och han vill inte ha några diagonala brädor för uppstagning så min fråga är om det kan gå med ett hålband som skruvas på reglarna diagonalt?
Väggstommarna är uppreglade av 45*95 cc1000 och 45*95 i vinkel både uppe och nere för att få det styvare väggarna är skruvade i hörnen för bättre stabilitet.
Väggstommarna är uppreglade av 45*95 cc1000 och 45*95 i vinkel både uppe och nere för att få det styvare väggarna är skruvade i hörnen för bättre stabilitet.
Låter lite väl klent med cc1000 tycker jag... Och opraktiskt. Hålband funkar väl, men kanske är svårt att spänna ordentligt utan specialverktyg. Det går ju att fälla in några diagonala reglar också, med cc1000 får man ju in rätt långa rackare.
Byggde en mindre byggnad på ca 30 m2 som inte skulle göras färdigt invändigt på ett par år använde hålband och ankarskruv noll problem att spänna upp hålbanden bara att skruva lite snett byggnaden stod spikrak efter 3år och diverse stormar jag valde att ta bort hålbanden i samband med invändig beklädnad
S Sune i Blekinge sanoi:Byggde en mindre byggnad på ca 30 m2 som inte skulle göras färdigt invändigt på ett par år använde hålband och ankarskruv noll problem att spänna upp hålbanden bara att skruva lite snett byggnaden stod spikrak efter 3år och diverse stormar jag valde att ta bort hålbanden i samband med invändig beklädnad
Då borde man kanske kunna sätta hålbanden på utsidan innan man klär med plåt för att slippa att de sitter i vägen om man vill göra någon typ av inredning i framtiden.R roke sanoi:
När man inte ska klä insidan så tror jag att cc1000 borde funka fint.joakim_j sanoi:
Det låter helt rimligt. Jag har i två enkla byggnader spänt hålband genom att fästa bandet i ena änden, och nära eller bortom andra änden skråskruva en lång skruv med bricka genom hålbandet i bandets spännriktning. Sedan fäst hålbandet i den änden med permanenta skruvar. Det är inte som proffsen gör men det har blivit tillräckligt stumt. Utanpå väggreglar, innanför stående panel. Båda byggnaderna verkar några år senare stå väldigt rakt.I Incinerator sanoi:
Om du förankrar hålbandet i två stående väggreglar riskerar du att de böjs mot varandra och förslappar strävan. Så förankra det i tvärgående reglar - hammarband, kortlingar, syll. Vet inte var jag fått det från, men tycker att det är rimligt.
När jag byggde mitt uterum var det lite vingligt först då jag inte hade diagonaler i väggarna, men det blev väldigt mycket stabilare när jag fick på taket. Nu var det kanalplasttak men även i en bod med annat typ av tak bör det gå att ta upp en del av vingligheten genom att göra taket starkare med diagonaler i taket om man inte har byggskivor osv. Byggskivor i väggarna som folk föreslagit är även en bra idé då byggskivan kan ta upp diagonala krafter, även kortare snedstag gör nytta, går kanske sätta dem på hög höjd så de inte är i vägen? Sätta ett mer diskret snedstag i form av en typ klädselbräda strax innanför fasaden ger även stabilitet, speciellt om fasaden även skruvas i snedstaget vilket minskar knäcklängden på snedbrädan vilket gör den mer stabil när den ska ta upp tryck.
När plåten skruvas på så styvas det upp betydligt också. Nej, man behöver inga diagonaler, men det skadar verkligen inte att ha hålband där. Det är ju dessutom så billigt i sammanhanget.