Skall precis till att montera ny diffusionsspärr och därefter regla 45x45-skikt i flertalet rum i vårt 70-talshus. Jag tänker mig OSB och standardgips utanpå detta, och förstås 45 mm isolering.

På vilken ledd reglar man smartast om man tänker sig arbeta med 900-gips? Jag antar att en variant är att regla liggande, montera OSB-skivor liggande, sedan stående gips. Nackdelen i det fallet är ju förstås att gipsskivornas långsidor enbart kommer att fästas i OSB-skivorna.

Hade lite knepigt med ljuset, men bifogar ett par foton från ett av rummen.

PXL_20260715_103324942.jpg PXL_20260715_103354081.jpg PXL_20260715_102644746.jpg

Att du bara fäster gipset i skivorna är knappast något problem, tanken med att sätta OSB är väl att du skall kunna hänga upp betydligt tyngre saker än så på väggarna?

• Tykkään
Jenpet ja 2 muuta
  • Laddar…
zarkov zarkov sanoi:
Att du bara fäster gipset i skivorna är knappast något problem, tanken med att sätta OSB är väl att du skall kunna hänga upp betydligt tyngre saker än så på väggarna?
Tack för svar - insåg att jag visst inaktiverat aviseringar så såg detta först nu.

Ja, det var min tanke också; när jag gjort vissa eftersökningar verkar det dock råda delade meningar så därav frågeställningen.

Räcker 10 mm OSB för "normaltunga" saker eller bör man går tjockare?

Vad är normaltungt? Större delen av vårt kök hänger i 11mm osb, liksom tv:n och ett par elfa-hyllor i arbetsrummet.

zarkov zarkov sanoi:
Vad är normaltungt? Större delen av vårt kök hänger i 11mm osb, liksom tv:n och ett par elfa-hyllor i arbetsrummet.
Ok, det var i princip det jag hade i åtanke. Låter bra.

Liggande.

• Tykkään
koffertfisk
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.