19 517 lukukertaa ·
19 vastausta
20k lukukertaa
19 vastausta
28 mm pontattu lankku VS. 22 mm lattialastulevy?
Sivu 1 / 2
Minulla on huone, jossa on 28 mm pontattu lautalattia, jonka ajattelin vaihtaa 22 mm lattialastulevyiksi ja liimata muovilattiamaton päälle.
Alapohjan palkkien väli on 60 cm.
Miten tämä vaikuttaa joustoon jne. palkkien välillä ottaen huomioon, että lattia ohenee 6 mm? Tuleeko lattia joustavammaksi, vai ovatko lastulevyt niin paljon kestävämpiä, että ne ovat itse asiassa jäykempiä?
Onko teillä kokemuksia tästä erosta?
Alapohjan palkkien väli on 60 cm.
Miten tämä vaikuttaa joustoon jne. palkkien välillä ottaen huomioon, että lattia ohenee 6 mm? Tuleeko lattia joustavammaksi, vai ovatko lastulevyt niin paljon kestävämpiä, että ne ovat itse asiassa jäykempiä?
Onko teillä kokemuksia tästä erosta?
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Miksi vaihtaa alaspäin lastulevyyn oikean puun sijaan? Jos se on kysymys siitä, ettei se ole tarpeeksi tasainen, hiotisin mieluummin lankkulattian kuin vaihtaisin sen lastulevylattiaan.
On olemassa muutamia syitä.norrbottenstorpet sanoi:
1. Valitettavasti se on jo paikattu, mikä on miinuspiste, vaikka siitä voikin saada ihan kelvollisen.
2. Lattia on repeytynyt sieltä täältä ja jotkut laudat ovat haljenneet tai vaurioituneet niin paljon, että ne täytyy korvata. Jos korvaat uusilla, se näkyy yleensä selvästi.
3. Sen pitäisi olla keittiössä ja vaikka kuinka rakastaisimme aitoa puulattiaa, se on liian epäkäytännöllinen meille keittiössä. Haluamme jotakin, joka kestää kunnolla vettä, jos sitä kaatuu, ja joka on helppo pyyhkiä ja lakaista/imuroita puhtaaksi. Tämä kohta on ratkaiseva.
Se on varmaan talon ainoa huone, jossa todella poistamme vanhan kunnon puulattian. Muissa huoneissa aiomme luonnollisesti säilyttää lattiat ja hioa ne.
Takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Onko joku, joka tietää?
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Tarkoitan, että jopa aluslattiaksi puu on parempi kuin lastulevy, se on kestävämpi. Joten korjaamalla ja tarvittaessa hiomalla saat hyvän aluslattian, jolle voit asentaa muovimaton, jos juuri sitä haluat.
Ainoa "haitta" jonka näen, on jos lattia on harva, eli jos lautojen väliin jää liian suuria rakoja. Tämä voisi näkyä/tuntua muovimatossa, jos näin on.
Ainoa "haitta" jonka näen, on jos lattia on harva, eli jos lautojen väliin jää liian suuria rakoja. Tämä voisi näkyä/tuntua muovimatossa, jos näin on.
Miten kestävämpi mielestäsi? Johtuuko se siitä, että puulattia on tässä tapauksessa 28mm ja lastulevyt 22mm (6 mm enemmän puulattialle) vai tarkoitatko jotain muuta kestävyyttä?norrbottenstorpet sanoi:
Kyllä se on niin, että se on hieman harva. Eikä ne ole täysin tasaisia, joten pitää hioa. Juuri harvuuden ja epätasaisuuden takia haluan jotain sellaista kuin lastulevyt, jotta saadaan tasaista ja siistiä muovimaton kanssa. Olen miettinyt laittaa päälle kovalevyä, mutta siitä tulee tosi paljon paikkailua, joten sinne jää kuitenkin saumoja.
Ja ei pidä unohtaa, että lastulevyt jäykistävät hieman lattianpalkkeja, toisin kuin pontattu puulattia, joka on joustavampi juuri siihen suuntaan mihin lattianpalkki menee, miksi lankkulattiassa voi olla enemmän notkeutta.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Kun lattianiskoissa on 60 cc, sinulla ei ole ongelmaa lastulevyn kanssa, mutta palkisto saattaa joustaa enemmän.
Protte
Protte
En tiedä, että se on ongelma siinä mielessä, mutta nyt tarkoitan siis verrattuna 28 mm pontattuun puulattiaan.prototypen sanoi:
Onhan minulla nyt 28 mm pontattu puulattia, ja tiedän miltä tuntuu kävellä siinä. Jos nyt poistaisin sen ja laittaisin 22 mm lattialastulevyt, huomaisinko eron huonompaan tai parempaan, vai olisiko täsmälleen samanlaista jouston suhteen jne.?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Jos vertailee 22 mm ja 28 mm, niin 28 mm on 62% jäykempi/vahvempi.
Lastulevyssä jokainen osa on leveämpi ja jakaa kuorman suuremmalle leveydelle.
Pontattu puutavara voi löystyä hieman uran ja pontin välillä, joten se ei käyttäydy kuin yhtenäinen levy.
Lastulevyssä liimataan koko lattia yhdeksi yhtenäiseksi levyksi.
Protte
Lastulevyssä jokainen osa on leveämpi ja jakaa kuorman suuremmalle leveydelle.
Pontattu puutavara voi löystyä hieman uran ja pontin välillä, joten se ei käyttäydy kuin yhtenäinen levy.
Lastulevyssä liimataan koko lattia yhdeksi yhtenäiseksi levyksi.
Protte
Juuri sitä minäkin tarkoitan, että molemmilla on omat etunsa. Siksi kysyin, onko kenelläkään kokemusta erosta.prototypen sanoi:Kun vertailee 22 mm:ä 28 mm:iin, niin 28 mm on 62% jäykempi/vahvempi.
Sitten on lastulevy, jokainen osa on leveämpi ja jakaa kuorman suuremmalle leveydelle.
Ponttilauta rakoilee hieman pontin ja uran välillä, joten se ei käyttäydy yhtenäisenä levynä.
Lastulevyssä liimataan koko lattia yhtenäiseksi levyksi.
Protte
Kai minun täytyy vain asentaa muutama lastulevy ja verrata kävelyä sillä verrattuna ponttilautoihin. Toivoin voivani välttää sen saamalla vastauksen joltain, joka tiesi eron
Sinulla on kaksi tyyppiä voimaa/jousto-ongelmia, jotka on otettava huomioon.
Toisaalta lattialastulevyn ja lautalattian jousto jokaisessa kohdassa, eli kahden lattianiskan välissä. Uskon, että se on jokseenkin tasaista vertausta 22 mm lattialastulevyn ja 28 mm pontatun puutavaran välillä. Tämä riippuu tietysti paljon lattialautojen laadusta, mutta hieman myös siitä, mikä merkki ja laatu lastulevyllä on, mutta ero on luultavasti vähäisempi. Tämä jousto ei luultavasti ole mikään ongelma, kunhan palkkiväli on enintään 60 cm.
Sitten on koko palkiston jousto, ja täällä olen vakuuttunut, että ruuviliimattu lastulevyrakenne on huomattavasti vakaampi ja joustaa vähemmän kuin lankkulattia samalla palkistolla.
Toisaalta lattialastulevyn ja lautalattian jousto jokaisessa kohdassa, eli kahden lattianiskan välissä. Uskon, että se on jokseenkin tasaista vertausta 22 mm lattialastulevyn ja 28 mm pontatun puutavaran välillä. Tämä riippuu tietysti paljon lattialautojen laadusta, mutta hieman myös siitä, mikä merkki ja laatu lastulevyllä on, mutta ero on luultavasti vähäisempi. Tämä jousto ei luultavasti ole mikään ongelma, kunhan palkkiväli on enintään 60 cm.
Sitten on koko palkiston jousto, ja täällä olen vakuuttunut, että ruuviliimattu lastulevyrakenne on huomattavasti vakaampi ja joustaa vähemmän kuin lankkulattia samalla palkistolla.
Juuri niitä ajatuksia, joita olen miettinyt! Mutta en ole ollut varma enkä testannut itse. Sillä tuntuu ehdottomasti siltä, että lastulevyt ovat itsessään paljon kovempia ja jäykempiä. Ajattelin siis, että ne voisivat mahdollisesti mennä tasan 22 mm lastulevyjen ja 28 mm lankkujen välillä, mutta en ollut täysin varma.Mikael_L sanoi:Sinulla on kaksi tyyppiä lujuutta/joustoa, jotka tulee ottaa huomioon.
Toisaalta mitä lattialevyjen ja lankkulattian joustoa on kussakin lokerossa, eli kahden lattianiskin välillä.
Siinä uskon, että ero 22 lattialevyn ja 28 mm höylätyn puun välillä on melko tasainen. Tämä riippuu tietenkin paljon lattialankkujen laadusta, mutta myös hieman siitä, mikä valmistaja ja laatu levyssä on, jota vertaamme, mutta siinä ero on todennäköisesti pienempi.
Ja tämä jousto on luultavasti ei-ongelma niin kauan kuin palkkien välissä on enintään 60 cm.
Sitten sinulla on koko palkistojen jousto, ja olen varma, että kiinnitetty ja liimattu lattialevyjen rakenne on huomattavasti tukevampi ja joustaa vähemmän kuin lankkulattia samalla palkistolla.
Sitten tiedän, että leveät levyt jäykistävät palkistot kunnolla.
Jos kyseessä olisivat olleet 28 mm lastulevyt vs. 28 mm lankut, vastaus olisi ollut itsestään selvä, mutta kyseessä oli nyt 22 mm lastulevyt, eli 6 mm vähemmän materiaalia, joten olin epävarmempi.
En ole nyt 100% varma, TULEEKO tai PITÄÄKÖ lastulevyt (tässä tapauksessa 2400 mm pitkät) asettaa tiettyyn suuntaan palkistolla. Jos levyjä asetetaan pitkät sivut palkiston suuntaisesti tai pikemminkin samassa suunnassa kuin lattialankut, mutta tässä ne on paljon parempi asettaa pitkät sivut poikittain, kuten lattialankut ovat, koska cc-mitta ei ole täysin tarkka 60 (vaihtelee muutaman senttimetrin sinne tänne, joten minun olisi pitänyt lisätä lisää tukipuita siinä tapauksessa). Ja sijoitettuna poikittain, kuten ajattelin, ne eivät lukitse palkistoja samalla tavalla, mutta toisaalta ne ovat höylättyjä ja ne pitäisi liimata, joten niiden pitäisi olla tarpeeksi tiukkoja, erityisesti kun niiden pitäisi olla palkkien yläpuolella, missä ne automaattisesti puristuvat ja painuvat yhteen kuormituksen alla. (Se olisi ehkä ollut hieman eri asia palkkien alapuolella, jossa ne pikemminkin venyvät).
Sinulta saa aina perusteellisia ja viisaita vastauksia, Mikael
Lattialastulevy asetetaan ehdottomasti poikittain palkkeihin nähden, muuta ei ole olemassa. Sinun tapauksessasi valitset tuotemerkin, joka ilmoittaa, että saumaus voidaan tehdä myös ilman palkkia sauman alla. Katso esimerkiksi asennusohjeet.
Jos haluat saada jotain etua lattialastulevyistä, joka tekee siitä "voittavamman" kuin lankkulattiasi, sinun on liimattava se ruuveilla palkkeihin kiinni. Jos vain ruuvaat sen, ei se todennäköisesti paranna tilannetta merkittävästi nykyiseen lankkulattiaasi verrattuna. Jos lastulevyn tai lankkujen on tarkoitus lisätä lujuutta notkumista vastaan palkistossa, se on todella liimattava, koska todennäköisesti jo 1 mm liike koko jännevälin leveydellä estää sen toimimasta uutena ja vahvempana palkkina.
Jos haluat saada jotain etua lattialastulevyistä, joka tekee siitä "voittavamman" kuin lankkulattiasi, sinun on liimattava se ruuveilla palkkeihin kiinni. Jos vain ruuvaat sen, ei se todennäköisesti paranna tilannetta merkittävästi nykyiseen lankkulattiaasi verrattuna. Jos lastulevyn tai lankkujen on tarkoitus lisätä lujuutta notkumista vastaan palkistossa, se on todella liimattava, koska todennäköisesti jo 1 mm liike koko jännevälin leveydellä estää sen toimimasta uutena ja vahvempana palkkina.
On todella vaikeaa ennustaa, kumpi on parempi tutkimatta asiaa vähän enemmän. Lankkulattiat voisivat olla käytännössä hitaasti kasvaneesta männystä tehtyä sydänpuuta, jolloin ne ovat erinomaisia. Sellaista puutavaraa ei tänään voi ostaa, vaan nykyään voi aivan yhtä hyvin löytää jotain halpaa lankkulattiaa pintaosasta valmistettuna, eräänlaista karkeaa pontattua laatua. Joka tapauksessa on valtavaa vaihtelua puutavaran laadussa, ja vanha lattia voi olla tehty erinomaisesta laadusta. Kummassakin tapauksessa lastulevyt, yhdessä ruuviliimauksen kanssa, tarjoavat aina rakenteen, joka jämäköittää palkit huomattavasti. Tätä ei koskaan tapahdu pontatun lankkulattian kanssa.Martin_B sanoi:Tasan nuo mietteet minulla on ollut! Mutta en ole ollut varma, enkä myöskään kokeillut itse. Tuntuu ehdottomasti siltä, että lastulevyt ovat itsessään paljon kovempia ja jäykempiä. Siksi ajattelin, että olisi ehkä mahdollista, että 22 mm lastulevy ja 28 mm lankut ovat yhtä hyviä, mutta en ollut täysin varma. Sitten tiedän, että leveät levyt jäykistävät varmasti palkkeja.
Jos kyseessä olisi 28 mm lastulevyt vs 28 mm lankut, vastaus olisi itsestään selvä, mutta nyt kyseessä oli 22 mm lastulevyt, eli 6 mm vähemmän materiaalia, joten olin epävarmempi.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Kirjoitin, että 28 mm on 62% vahvempi kuin 22 mm, mutta vain paksuus ratkaisee, jos tuplaat paksuuden, nelinkertaistat vahvuuden.
En kirjoittanut, että laudat ovat 62% jäykempiä kuin lastulevy.
Jos nyt 96,5% Ruotsin taloista selviää lastulevyllä, jossa on 60 cc, niin luulen, että yksi lisää selviää siitä.
Protte
En kirjoittanut, että laudat ovat 62% jäykempiä kuin lastulevy.
Jos nyt 96,5% Ruotsin taloista selviää lastulevyllä, jossa on 60 cc, niin luulen, että yksi lisää selviää siitä.
Protte
Protte, ymmärrän täysin, mitä tarkoitat. Mutta luulen, että ymmärrät minut vähän väärin. En ole huolissani siitä, etteivätkö 22 mm lattialastulevyt pysty tarjoamaan minulle vakaata lattiaa, kun laitan ne palkkeihini, jotka ovat cc60. Tiedänhän, että ne kestävät ilman ongelmia, niinhän talot rakennetaan nykyään. Se on ikään kuin normi.prototypen sanoi:
Alun perin kysyin, mikä ero on notkeudessa, verrattuna 28 mm pontattuun lankkulattiaan.
Kysyn tätä, koska minulla on kaunis ja vakaa 28 mm pontattu lankkulattia, jonka ajattelin korvata 22 mm lattialastulevyillä saadakseni tasaisen ja kauniin alustan muovimatolle, mikä edellyttäisi jonkin verran lisätyötä nykyisen lattiani kanssa. Ja en todellakaan halua heikentää vakautta.
Edit: Vai eikö viestisi ollutkaan minulle suunnattu? hehe nyt olen epävarma
Viimeksi muokattu:
Ajattelin itse asiassa lisätä siihen extra-koolaus, joka tapauksessa. Sehän ei voi muuta kuin vakauttaa sitä entisestään. Vanha ristikoolaus todennäköisesti heiluu jonkin verran joka tapauksessa, joten vähän lisäkoolaus vakauttaa sitä varmasti hieman verrattuna nykytilanteeseen.Mikael_L sanoi:
Kyllä, sitä ajattelin, jotta siitä tulisi todella vakaa. Mietin kuitenkin, mitä minun pitäisi tehdä, jotta voisin täysin varmistua siitä, ettei lattia ala narisemaan tulevaisuudessa. Vaikeaa se ehkä on... narina voi tulla kuinka tahansa, luulisin.