10 780 lukukertaa ·
6 vastausta
11k lukukertaa
6 vastausta
195 mm leveä raakapontti?
Mietin tehdäkseni sisäkaton 22x195 raakapaneelista raakapinnalla sisäänpäin. Tämä antaa vaikutelman "vanhoista leveistä laudoista".
Nythän ei voi ostaa niin leveää raakaponttia ???
joten täytyy kai mennä johonkin puusepälle ja teettää pontit & not jyrsittyinä.
Ponttaus estää kai niitä menemästä niin paljon erilleen ja jos alkaa vähän rakoilla niin pontti pitää "tiiviinä"?
Tai onko muita kokemuksia ehdotuksia?
Nythän ei voi ostaa niin leveää raakaponttia ???
joten täytyy kai mennä johonkin puusepälle ja teettää pontit & not jyrsittyinä.
Ponttaus estää kai niitä menemästä niin paljon erilleen ja jos alkaa vähän rakoilla niin pontti pitää "tiiviinä"?
Tai onko muita kokemuksia ehdotuksia?
195 ei anna vaikutelmaa "vanhoista leveistä laudoista" mielestäni.
Puhu sen sijaan jonkun sahan kanssa, joka sahaa breeeda lautoja, mielellään eri mittoihin.
Olen tehnyt jotain vastaavaa kuin kuvailemasi 145, 170 ja 195 mm leveästä paneelista, jossa on ura juuri vanhan paneelin jäljittelemiseksi, ja siitä tuli aika hyvä, mutta ei niin hyvä kuin luulin.
Puhu sen sijaan jonkun sahan kanssa, joka sahaa breeeda lautoja, mielellään eri mittoihin.
Olen tehnyt jotain vastaavaa kuin kuvailemasi 145, 170 ja 195 mm leveästä paneelista, jossa on ura juuri vanhan paneelin jäljittelemiseksi, ja siitä tuli aika hyvä, mutta ei niin hyvä kuin luulin.
Mielestäni se kuulostaa hyvältä idealta. Minulla on samat ajatukset kuin sinulla. Olen juuri alkamassa kiinnittää raakaponttipaneelia sisäkatoksi, mutta taidanpa käyttää sinun ratkaisusi sen sijaan. Muut vaihtoehdot, kuten leveämpien lankkujen osto paikalliselta sahalta, tulevat hieman liian kalliiksi.
Fräsäyksen not & fjäder osalta tein sen hiljattain itse yläjyrsimellä vanhaan puulattiaan, jonka asensin. Fräsäsin 6 mm not jokaiseen pitkään sivuun ja käytin 2 kpl 3 mm masoniittisuikaleita irtofjäderinä. Siitä tuli erinomainen.
/Roger
Fräsäyksen not & fjäder osalta tein sen hiljattain itse yläjyrsimellä vanhaan puulattiaan, jonka asensin. Fräsäsin 6 mm not jokaiseen pitkään sivuun ja käytin 2 kpl 3 mm masoniittisuikaleita irtofjäderinä. Siitä tuli erinomainen.
/Roger
Olen itse kokeillut jyrsintä testin tekemiseen. Tajuan kuitenkin, että työmäärä on 80 m2, huh, joten se taitaa jäädä joksikin puusepäntyöksi................
Kuulosti jännittävältä sekoittaa leveyksiä. Aion tehdä kokeen nähdäkseni, miten tämä voisi onnistua.
Kuulosti jännittävältä sekoittaa leveyksiä. Aion tehdä kokeen nähdäkseni, miten tämä voisi onnistua.
Niin yksi asia vain.
Rå råspont kutistuu varmaan huomattavasti kun se kuivuu sisätiloissa? Antaisin sen olla sisällä aika pitkään välttääkseni liikaa rakoja, tai ostaisin sahaamolta, joka kuivaakin sen ja kuivattaisin sen ensin.
Rå råspont kutistuu varmaan huomattavasti kun se kuivuu sisätiloissa? Antaisin sen olla sisällä aika pitkään välttääkseni liikaa rakoja, tai ostaisin sahaamolta, joka kuivaakin sen ja kuivattaisin sen ensin.
Aivan oikein.....
Mutta joitakin rakoja haluaa kuitenkin, "kun sen pitää näyttää vanhalta"
Pohdin juuri tätä, kun olin kahdessa paikallisessa puutavaraliikkeessä äskettäin. Siellä kaikki sisätiloihin tarkoitetut paneelit, listat ja vastaavat ovat "kylmävarastossa". On tärkeää, että kaikki sisätiloihin tuleva puutavara saa "kypsyä" hetken siinä ympäristössä, jossa sitä käytetään.
Mutta onko aikaa odottaa 8)
Mutta joitakin rakoja haluaa kuitenkin, "kun sen pitää näyttää vanhalta"
Pohdin juuri tätä, kun olin kahdessa paikallisessa puutavaraliikkeessä äskettäin. Siellä kaikki sisätiloihin tarkoitetut paneelit, listat ja vastaavat ovat "kylmävarastossa". On tärkeää, että kaikki sisätiloihin tuleva puutavara saa "kypsyä" hetken siinä ympäristössä, jossa sitä käytetään.
Mutta onko aikaa odottaa 8)
Klikkaa tästä vastataksesi