Hei!
Ajattelin rakentaa penkin, joka voi taittua sängyksi MDF-levystä.
Ajatukseni on, että kaksi MDF-levyä ovat päällekkäin ja saranan avulla yläpuolista MDF-levyä voi pyörittää 180 astetta. Millaisia saranoja tähän pitäisi käyttää? En halua niiden olevan näkyvissä, kun levyt ovat päällekkäin, mutta ei haittaa, jos ne näkyvät, kun ne ovat nostetussa asennossa. Haluan kuitenkin, etteivät levyt olisi eri tasolla vaan koko pinta olisi sileä (eli pitääkö saranat upottaa MDF-levyyn? Katso piirros. Ajatukseni oli käyttää 18 mm paksua MDF:ää. Onko se edes mahdollista?

Kiitos etukäteen!

Kuva esittää MDF-levyjen rakenteen, jossa yksi levy kääntyy saranalla 180 astetta toisen levyn päällä, ilman korkeuseroa.

Lamellisarana. Näkyy kuitenkin, kun levyt ovat yhdessä.

Kiitos vastauksista, mutta tämä ei oikein ole sitä, mitä etsin, koska en halua, että saranat näkyvät, kun levyt ovat yhdessä. Löysin kuvan vanhasta IKEA-pöydästä, joka minulla oli vähän mielessäni, kun piirsin tätä. Kuvasta ei näy, että sarana ei näy, kun pöytä on taitettuna, mutta näkee, että kun pöytä on avattuna, saranat ovat sisäpuolella. Haluan sellaiset, tietääkö kukaan, miten niitä kutsutaan?

Kiitos!

Kaksi kuvaa valkoisesta taitettavasta kolmiopöydästä; vasemmalla pöytä puoliksi taitettuna, oikealla kokonaan avattuna, ruuvit sisäpuolella.

ullberg
Olet periaatteessa ratkaissut sen itse - saranat sopivat pöytälevyille - ts. bordsgångjärn

/U

• Tykkään
heyhawkan
  • Laddar…
Katsos, joskus ratkaisu on liian yksinkertainen. Minulla ei ollut aavistustakaan, että oli olemassa jotain, joka kutsuttiin bordsgångjärn. Kiitos!

Ovatko niiden oltava täysin tasaisia, kun ne on avattu?
Siinä tapauksessa väittäisin, että sellaisten saranoiden löytäminen on täysin mahdotonta. Joko saranan osia näkyy, kun se on kiinni, tai sitten on hyväksyttävä, että sarana ei ole tasainen, kun se avataan.

Muuten on tällaisia:
Kultaisia liitosniveleitä pöydällä, käytettäviä huonekaluissa tai rakennusprojekteissa, esimerkkejä erilaisista kalusteheloista ja saranamalleista.

Kuva lainattu theofililta, heillä on paljon huonekaluheloja ja saranoita, tsekkaa sieltä.

Onko pakko olla sarana muuten?
Eikö riitä, että vedetään yksi levy ulos?

EDIT: Näen nyt vastaukset, eli oli OK, että ne näkyivät "sivulta" ja ongelma ratkaistu :)

Viimeksi muokattu:
Et koskaan pääse pakoon sitä, että sarana tulee näkymään hieman, kun levyt ovat kokoon taitetut, jopa ne ullberg linkit, joita näkyy, kun levyt ovat kokoon taitetut.

Sitten on kysymys kuinka suuri kuormitus saranoille tulee olemaan, kun levyt ovat avattuina.

Ei haittaa, jos ne näkyvät, kunhan ne eivät erottu liikaa. Tarkistan pöydän saranat, luulen, että se on mitä tarvitsen. Kuormituksen aion tietenkin ottaa huomioon, jotta niiden ei tarvitse ottaa koko iskua.

Kiitos!

heyhawkan sanoi:
Ei haittaa, jos ne näkyvät, kunhan ne eivät erotu. Aion tarkistaa pöytäsaranat, luulen että se on mitä tarvitsen. Kuormitukseen aion tietysti kiinnittää huomiota, jotta ne eivät joudu ottamaan koko iskua.

Kiitos!
Nyt ei näytä olevan tärkeintä, että saranat eivät näy, nyt on näköjään tärkeintä, että saranat eivät ulkone mitään, kun pöytä on taitettuna.

Aloituksessasi (eilen) kirjoitit seuraavaa:
heyhawkan sanoi:
En halua niiden näkyvän, kun levyt ovat päällekkäin, ...
Ensimmäisessä vastauksessasi (muutama tunti sitten) kirjoitit seuraavaa:
heyhawkan sanoi:
...koska en halua, että saranat näkyisivät, kun levyt ovat yhdessä.

Ehdotukseni pianosaranoista oli, että ne näkysivät mahdollisimman vähän, kuinka paljon ne näkyisivät riippuu mm. levyjen väristä ja materiaalista/väristä/koosta, mitä pianosaranat ovat.
Pianosaranat ulottuvat minimaalisesti, jos tehdään oikein, ne voivat tulla osaksi pöytälevyn muotoilua.

Anteeksi, jos olin epäselvä. Kuvien pianonsaranat, jotka lähetit, vaikuttavat mielestäni liian ulkonevilta. Jos ne näkyvät mutta muoto on silti täysin oikea, voin elää sen kanssa, joten pöytäsaranat näyttävät enemmän siltä, mitä tarvitsen. Olen kuitenkin erittäin kiitollinen sitoutumisestasi!

Minusta viesti meni perille, toki se olisi voinut olla hiukan selkeämpi, mutta vähän pitää itsekin keksiä 😉

Pöytäjouset ovat yleisiä veneissä, joten venetarvikeliikkeet yleensä varastoivat sellaisia. Tarkista Hjertmans, Erlandsons Brygga, Seasea tai joku lähelläsi.

Pöytäjousien hienous on, että ne ovat sileitä ja tasaisia myös avatussa asennossa ja antavat hyvän saumankohdan levyjen välille.

• Tykkään
heyhawkan
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.