Istun ja piirrän sisäseinällä, jossa on kiinteä ikkunaosio, jonka aion rakentaa, ja haluaisin mielelläni saada palautetta kantavuudesta joltakulta, joka on hieman kokeneempi.
- Olen ajatellut rakentaa sen 45*70-rangoilla ja OSB:llä + kipsillä molemmin puolin, joten seinän kokonaispaksuus on noin 120 mm.
- Rangat kiinnitetään kantaviin betoniseiniin sekä lattiaan ja kattopalkistoon betonia.
- Seinään tulee yläosaan aukko, johon aion sijoittaa ikkunaosion, todennäköisesti yksinkertaisella lasilla, sekä jättää ontelon, joka peitetään ulkoasennettavalla puuliukuovella. Ikkunaosio tulee olemaan noin 138*70 cm.
- Koska sähköt vedetään olemassa olevasta kattopistorasiasta uusiin lamppupaikkoihin seinän kummallekin puolelle sekä pistorasiaan ja kytkimeen seinässä, kattoaisa leikataan lamppupaikan kohdalta sähköasentajan suosituksen mukaisesti, noin 70 mm rako.
Olen aiemmin rakentanut runkoseinän ilman ongelmia, mutta en ole koskaan rakentanut ikkunalla tai oviolla, joten minun on vaikea arvioida, kuinka raskas lasiosa tulee olemaan ja riittääkö kantavuus. Mitä mieltä olette? Katso piirustusta, johon suunniteltu runkorakenne on piirretty.