Talomme, joka rakennettiin 1800-luvulla, laajennettiin lisäkerroksella vuonna 1900. Aiemmin siellä on ollut kissanvintti (vain yhdellä puolella, luulemme), joka poistettiin kauan sitten edellisten omistajien toimesta. Mietimme nyt, oliko se seinä kantava? Pitäisikö se palauttaa? Kattotuolit on vahvistettu hiljattain sisäseinien ja sisäkaton vaihtamisen yhteydessä. Lisäksi olemme poistaneet noin 1 metrin seinän alakerrasta, joka sijaitsi savupiipun ja ulkoseinän välissä. Se seinä oli tehty pystylaudoista ja kolmiolastulevystä. Onko riskiä, että se seinä on poistettu?
 
Vaikea arvioida ilman lisätietoja. Ei voi lähteä siitä, että lisäosa on tehty tietyllä tavalla. Tarvitaan ymmärrystä siitä, miten kattorakenne on tehty. Lisäksi tarvitaan tietoja rakennuksen päämitoista sekä lumivyöhyke (=missä talo sijaitsee). Kuvilla voi korvata piirustukset. Ulkokuva voi selittää paljon.
 
J justusandersson sanoi:
Vaikea arvioida ilman lisätietoja. Ei voi olettaa, että lisärakennus on tehty tietyllä tavalla. On ymmärrettävä, miten kattorakennelma on toteutettu. Lisäksi tarvitaan tietoja rakennuksen päämitoista sekä lumialueesta (=missä talo sijaitsee). Kuvat voivat korvata piirustukset. Ulkokuvan avulla voi selittää paljon.
Ymmärrän, että oli vaikea kysymys vastata niin vähäisillä tiedoilla. Tässä on pari kuvaa talon ulkopuolelta. Huomioi, että toisessa päädyssä (kuva 2) on valmattu katto. Kaksi sisäkuvaa on otettu yläkerran remontin aikana tuholaishyökkäyksen vuoksi.
J justusandersson sanoi:
Vaikea arvioida ilman lisätietoja. Ei voi olettaa, että lisärakennus on tehty tietyllä tavalla. On ymmärrettävä, miten kattorakennelma on toteutettu. Lisäksi tarvitaan tietoja rakennuksen päämitoista sekä lumialueesta (=missä talo sijaitsee). Kuvat voivat korvata piirustukset. Ulkokuvan avulla voi selittää paljon.
J justusandersson sanoi:
Vaikea arvioida ilman lisätietoja. Ei voi olettaa, että lisärakennus on tehty tietyllä tavalla. On ymmärrettävä, miten kattorakennelma on toteutettu. Lisäksi tarvitaan tietoja rakennuksen päämitoista sekä lumialueesta (=missä talo sijaitsee). Kuvat voivat korvata piirustukset. Ulkokuvan avulla voi selittää paljon.
J justusandersson sanoi:
Vaikea arvioida ilman lisätietoja. Ei voi olettaa, että lisärakennus on tehty tietyllä tavalla. On ymmärrettävä, miten kattorakennelma on toteutettu. Lisäksi tarvitaan tietoja rakennuksen päämitoista sekä lumialueesta (=missä talo sijaitsee). Kuvat voivat korvata piirustukset. Ulkokuvan avulla voi selittää paljon.
 
  • Punaista puutaloa etupihalta, edessä kalusteet ja puu, harjakatto ja metsää taustalla.
  • Punaisen talon ulkokulma, valkoinen katto ja metsää taustalla. Piha on osittain lumen peitossa, edessä puinen penkki.
  • Yläkerran puupaneelisisustus, jossa näkyy kattopalkit ja sähkökaapelointi keskeneräisen remontin aikana.
  • Vanhan talon yläkerrassa keskeneräinen lattian ja katon purkutyö; esillä lautoja, eristettä ja sähköputkia.
  • Vau
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Joo, se ei näytä kovin hyvältä. Talolla on katkennut katto, jossa kattotuolin yläosa pitäisi levätä pystysuorilla pylväillä molemmilla puolilla, jotka nyt vaikuttavat poistetuilta. Nämä pylväät täytyy korvata joko uusilla pylväillä tai pitkittäisellä palkilla. Lisäksi tulen hieman järkyttyneeksi nähdessäni kuinka "sähköasentaja" on leikannut pois suuria osia joistakin kannattajista. Ne täytyy vaihtaa. Niiden ei tarvitse olla puuta, terästangoilla käy myös hyvin. Se on kaunis talo, joka on ehdottomasti säilyttämisen arvoinen. Mietin, miksi katto on vain yhdeltä puolelta valettu?
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Ja, det ser inte så bra ut. Huset har ett brutet tak där takstolens övre del ska vila på vertikala stolpar på bägge sidor vilka nu verkar vara borttagna. Dessa stolpar måste ersättas antingen av nya stolpar eller av en längsgående balk. Dessutom blir jag lite upprörd när jag ser hur "elektrikern" har skurit av stora delar av några hanbjälkar. Dessa måste bytas. De behöver inte vara av trä, det går bra med stålstänger också. Det är ett vackert hus som är väl värt att bevara. Undrar varför taket bara är valmat på en sida?
J justusandersson sanoi:
Ja, det ser inte så bra ut. Huset har ett brutet tak där takstolens övre del ska vila på vertikala stolpar på bägge sidor vilka nu verkar vara borttagna. Dessa stolpar måste ersättas antingen av nya stolpar eller av en längsgående balk. Dessutom blir jag lite upprörd när jag ser hur "elektrikern" har skurit av stora delar av några hanbjälkar. Dessa måste bytas. De behöver inte vara av trä, det går bra med stålstänger också. Det är ett vackert hus som är väl värt att bevara. Undrar varför taket bara är valmat på en sida?
De vertikala stolpar som du efterlyser har aldrig funnits, åtminstone inte sedan senaste (dvs innan vår) renovering ev på 50-talet. När skadorna åtgärdades förstärktes takstolarna något. Som du ser i bifogade film. Fast byggfirman har gjort likadåligt jobb (hål i bjälkarna för elsladdar) som tidigare. Tyvärr kan jag intr se om de lagt någon förstärkande balk horisontellt. Den skyms i så fall bakom plywood. Enl byggfirman var det ett dåligt byggt hus, därför bad vi dem förstärka takstolarna i samband med att de återställde pga skadedjur (mårdar). Men det blev inte så mycket bättre. Vad kan man göra åt detta nu? Sätta upp vertikala stolpar?
 
Evakarin54 Evakarin54 sanoi:
Pystysuorat tolpat, joita kaipasit, eivät ole koskaan olleet olemassa, ainakaan viimeisimmän (eli ennen meidän) remontin jälkeen mahdollisesti 50-luvulla. Kun vauriot korjattiin, kattotuoleja vahvistettiin hieman. Kuten näet liitetyssä elokuvassa. Rakennusfirma on kuitenkin tehnyt huonoa työtä (reiät palkeissa sähkölangoille) kuten aiemminkin. Valitettavasti en voi nähdä, ovatko he laittaneet jonkinlaista vahvistavaa palkkia vaakasuoraan. Se on siinä tapauksessa piilossa vanerin takana. Rakennusfirman mukaan se oli huonosti rakennettu talo, siksi pyysimme heitä vahvistamaan kattotuoleja samalla kun he palauttivat rakenteet tuholaisten (näätäeläimet) takia. Mutta se ei parantunut paljon. Mitä tälle voi tehdä nyt? Asetetaanko pystysuoria tolppia?
Evakarin54 Evakarin54 sanoi:
Pystysuorat tolpat, joita kaipasit, eivät ole koskaan olleet olemassa, ainakaan viimeisimmän (eli ennen meidän) remontin jälkeen mahdollisesti 50-luvulla. Kun vauriot korjattiin, kattotuoleja vahvistettiin hieman. Kuten näet liitetyssä elokuvassa. Rakennusfirma on kuitenkin tehnyt huonoa työtä (reiät palkeissa sähkölangoille) kuten aiemminkin. Valitettavasti en voi nähdä, ovatko he laittaneet jonkinlaista vahvistavaa palkkia vaakasuoraan. Se on siinä tapauksessa piilossa vanerin takana. Rakennusfirman mukaan se oli huonosti rakennettu talo, siksi pyysimme heitä vahvistamaan kattotuoleja samalla kun he palauttivat rakenteet tuholaisten (näätäeläimet) takia. Mutta se ei parantunut paljon. Mitä tälle voi tehdä nyt? Asetetaanko pystysuoria tolppia?
Evakarin54 Evakarin54 sanoi:
Pystysuorat tolpat, joita kaipasit, eivät ole koskaan olleet olemassa, ainakaan viimeisimmän (eli ennen meidän) remontin jälkeen mahdollisesti 50-luvulla. Kun vauriot korjattiin, kattotuoleja vahvistettiin hieman. Kuten näet liitetyssä elokuvassa. Rakennusfirma on kuitenkin tehnyt huonoa työtä (reiät palkeissa sähkölangoille) kuten aiemminkin. Valitettavasti en voi nähdä, ovatko he laittaneet jonkinlaista vahvistavaa palkkia vaakasuoraan. Se on siinä tapauksessa piilossa vanerin takana. Rakennusfirman mukaan se oli huonosti rakennettu talo, siksi pyysimme heitä vahvistamaan kattotuoleja samalla kun he palauttivat rakenteet tuholaisten (näätäeläimet) takia. Mutta se ei parantunut paljon. Mitä tälle voi tehdä nyt? Asetetaanko pystysuoria tolppia?
 
Olen lähes varma, että siellä on ollut tolpat. Vuonna 1900 he olivat parempia rakentamaan taloja kuin nykyään. Se ei voi näyttää siltä kuin nyt. Se ei kestä pitkään. Kolmas kuva näyttää selvästi, kuinka huonosti uudet kattotuolit tukevat vanhoja. Teidän täytyy ainakin laittaa horisontaalinen palkki, joka voi kantaa kattoristikoiden kuorman. Älkää palkatko samaa firmaa. He eivät tiedä mitään rakennusrakenteista.
 
J justusandersson sanoi:
Jag är nästan 100 på att det har funnits stolpar. De var bättre på att bygga hus år 1900 än idag. Det kan inte se ut som det gör. Det håller inte i längden. Den tredje bilden visar tydligt hur dåligt de nya takreglarna stöder de gamla. Ni måste åtminstonde sätta en horisontell balk som kan ta hand om lasten från takstolarna. Anlita inte samma firma. De vet noll om bygnadskonstruktion.
Tyvärr är ju innertaket lagt redan. Bilderna är tagna för ett år sedan. Svårt att riva upp nu. Men om man bygger väggar (kattvindsvägg) eller stolpar? Ja byggfirman var vi misdnöjda med men de var anlitade av försäkringsbolaget.
 
Evakarin54 Evakarin54 sanoi:
Valitettavasti sisäkatto on jo laitettu. Kuvat on otettu vuosi sitten. Vaikea purkaa nyt. Mutta jos rakentaisi seiniä (vinokattoisten tilojen seinät) tai tolppia? Kyllä, olimme tyytymättömiä rakennusfirmaan, mutta heidät palkattiin vakuutusyhtiön toimesta.
Lisäksi mietin, tarvitaanko alakertaan kantavaa seinää. Poistimme sen päästäksemme vahvistamaan alakerran hirren ulkoseinää. Tarvitaanko se? Kuva 1. Kapea käytävä, jossa näkyy kaadettu seinä ja paljas lattia. Taustalla on hirsi- ja kivirakenteita sekä valkoinen katto ja vihreä valaisin. Kaksi oviaukkoa sisätilassa, portaikko vasemmalla ja työkaluja oikealla. Oviaukot johtavat eri huoneisiin, takana näkyy sininen muovipussi. Muurin toisella puolella on kaksi ovipieltä, joilla voi olla merkitystä yläpuolisen lattian kantamisessa?
 
Mikä ikkuna näkyy viimeisessä kuvassa? Missä sijaitsee talo = snözon?
 
J justusandersson sanoi:
Mikä ikkuna on viimeisessä kuvassa näkyvissä? Missä talo sijaitsee = lumivyöhyke?
Se on ikkuna länsipäädyssä, missä on aumakatto. Talo sijaitsee Norrtäljen ulkopuolella.
 

Paras vastaus

Hirsirungossa kaikki seinät ovat enemmän tai vähemmän kantavia tai merkityksellisiä vakauden kannalta. Siksi tulisi välttää hirsiseinien purkamista. En ole varma, että talossa on ollut sellaisia kantavia seiniä, jotka kantavat kuormia yläpuolella olevista lattiarakenteista. Talo on melko kapea. Jos sellaisia seiniä on, ne kulkevat harjan suuntaisesti. Kuvista arvioituna talon kantava runko tarvitsee tarkastusta. On kuitenkin vaikea antaa oikeita neuvoja etänä. Mielestäni teidän täytyy kutsua paikalle kokenut rakennesuunnittelija, ei puuseppää, joka näkee talon, mutta myös kuvanne remontista. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kattopaneeli tukee osia katosta. On käsittämätöntä, että vakuutusyhtiö voi kutsua paikalle niin selvästi epäpätevä yritys. Mielestäni teidän täytyy huomauttaa siitä.
 
  • Tykkään
Kane
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Hirsirunkoisessa talossa kaikki seinät ovat enemmän tai vähemmän kantavia tai tärkeitä vakauden kannalta. Siksi tulisi välttää hirsiseinien purkamista. En ole varma, onko siellä ollut sellaisia seiniä, jotka kantavat kuormia ylemmistä lattioista. Talo on kuitenkin melko kapea. Mahdolliset tällaiset seinät kulkevat harjan suuntaisesti. Kuvien perusteella, mitä voin arvioida, talon kantava runko tarvitsee tarkastuksen. On kuitenkin vaikea antaa oikeita neuvoja etänä. Mielestäni teidän on kutsuttava paikalle kokenut rakennesuunnittelija, ei kirvesmies, joka saa nähdä talon mutta myös teidän muutoskuvat. Nyt vaikuttaa siltä, että katon paneeli pitää osia katosta ylhäällä. On käsittämätöntä, että vakuutusyhtiö voi ottaa niin ilmeisen epäpätevän yrityksen paikalle. Teidän on mielestäni huomautettava siitä.
Kiitoksia paljon näkemyksistäsi. Ajattelemme, että katto on kestänyt ainakin 50 vuotta, se ei ole kovin raskas, koska siinä on nyt bitumikate. Alun perin siinä oli peltiä. Katso kuva vuodelta 1910.
 
  • Vanha valokuva talosta nimeltä Lövhyddan vuonna 1910. Edessä ihmisiä, mahdollisesti perhe, seisoo talon edustalla.
Evakarin54 Evakarin54 sanoi:
Suurkiitos näkemyksistäsi. Ajattelemme, että katto on kestänyt vähintään 50 vuotta, eikä se ole kovin raskas, koska nyt siinä on bitumipaahtolevyä. Alun perin siinä oli peltikatto. Katso kuva vuodelta 1910.
Tulee vähän huolestuttavaa, että se romahtaisi päällemme. Voiko niin tapahtua?
 
Se on erittäin hyvä konstruktiotyyppi, murtokatto, koska vain keskiosa tarvitsee kestää lunta. Mutta lunta täytyy tarkastella 50 vuoden perspektiivissä. Useita heikennyksiä on tullut hiljattain. Jos jotain tapahtuu, sillä on laajat seuraukset. Ehdotan, että otatte sinne jonkun pätevän henkilön, joka katsoo ja arvioi, kuinka kiireellistä se on.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.