Jag håller på att planera för ombyggnad av entré hemma. Dels vill jag bredda öppningen något och då sitter det 2 stolpar (se bild markering) som jag dels vill ta bort för att kunna frigöra utrymme för en fullbreddstrappa ned.
Det kanske är svårt att svara på men jag provar att fråga här på forumet om det är någon som kan avgöra bara från bild om dessa 2 stolpar är bärande eller ej?
Suunnittelen kotona sisäänkäynnin remonttia. Haluaisin laajentaa aukkoa hieman, ja siellä on 2 pylvästä (katso kuva merkintä), jotka haluaisin poistaa vapauttaakseni tilaa koko leveälle portaille alas.
On ehkä vaikea vastata tähän, mutta kokeilen kysyä täältä foorumilta, onko joku, joka voi päättää vain kuvasta, ovatko nämä 2 pylvästä kantavia vai eivät?
[kuva]
Kyllä. Et voi poistaa niitä kokonaan, voit siirtää ne hieman kulmiin päin.
Ja. Du kan inte ta bort dom helt, flytta ut dom mot hörnen lite kan du göra.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Voisiko niitä ehkä siirtää ylöspäin? En aio tehdä sitä itse vaan palkkaan rakennusliikkeen tekemään sen puolestani, mutta on hyvä tietää vaihtoehdot ennen kuin ottaa yhteyttä eri rakennusliikkeisiin.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Ehkä niitä voisi vaihtaa ylhäältä? En aio tehdä sitä itse, vaan palkkaan rakennusliikkeen, joka hoitaa sen puolestani, mutta on hyvä tietää etukäteen vaihtoehdot ennen kuin ottaa yhteyttä eri rakennusliikkeisiin.
Kyllähän siihen voi laittaa vahvemman palkin. Tietysti voi olla niinkin, että nykyinen kestää ilman tolppiakin, mutta pelkän kuvan perusteella sitä on mahdoton arvioida. Tolpat ovat siinä syystä, muutenhan ne olisi tehty lyhyiksi, jotka menevät juuri kaiteen yläpuolelle.
Jo, sinne on mahdollista lisätä vahvempi palkki. Onhan se niin, että olemassa oleva saattaa selvitä ilman tolppia myös, mutta on mahdotonta arvioida pelkän kuvan perusteella. Tolpat ovat siellä syystä, muuten olisi varmaan käytetty lyhyitä tolppia, jotka menevät juuri kaiteen yläpuolelle.
Kiitos! Otan yhteyttä rakennusfirmaan ja pyydän heitä katsomaan sitä tarkemmin
Ei, ne eivät ole kantavia. Kuvan mukaan terassi on syvempi kuin 1200, siksi siellä on enemmän kattotuoleja, jotka lepäävät ulommilla kantopalkilla. Ja että päätykattotuoli olisi erilaisen rakenteen omaava on erittäin epätodennäköistä.
Kulmapylväät seisovat pylväiden päällä maassa, keskimmäiset eivät tee niin. Se on minun näkökulmani kysymykseen.
Joo, siihen minäkin reagoin, jos ne olisivat olleet pylväitä, olisin olettanut niiden olevan kantavia. Nyt olen kuitenkin ottanut yhteyttä kirvesmieheen, joka tulee katsomaan, joten katsotaan
En minäkään usko, että ne kantavat, mutta yhdessä aidan kanssa ne kuitenkaan torjuvat leikkausvoimia. Onhan olemassa toisinkin tapoja ratkaista se, mutta on siis riski, että etureuna alkaa kallistua sivulle, jos noita voimia ei käsitellä.
Haluan selventää vastaustani hieman. Ei, ne eivät ole kantavia sillä tavalla, että koko katto romahtaisi, jos poistat ne, mutta ne täyttävät luultavasti jonkinlaisen tehtävän, muuten olisi varmaan ollut lyhyet stolpar, kuten mainitsin aiemmin. (mutta ei välttämättä) Onhan esimerkiksi, kuten Nötegårdsgubben mainitsee, leikkausvoimia, joita ne vastustavat. Minusta on hyvä, että otat mukaan puusepän, joka voi tarkistaa sen, jos et itse voi arvioida mahdollisia seurauksia, kun poistat stolparna.
Revi alas kuistin sisäkatto.
Silloin kirvesmies voi nähdä koko rakenteen.
Jos kuistin katto on hyvin kiinnitetty taloon, se ei kaadu minnekään.
Varmista siis, että kattoristikko on hyvin kiinnitetty taloon.
Vahvista ulkoreunalla oleva kattoristikko sisäpuolelta, jotta se pysyy.
Varmista, että tolppien kiinnitys kattoristikkoon ja lattiaan on kunnossa, ehkä sinun täytyy laittaa paksumpi/vahvempi tolppa ja ankkuroida ne paremmin plintteihin.
Poista keskimmäiset tolpat.
Tämä tulee menemään hyvin, onnea matkaan ja tee jatkoseuranta meille uteliaille.
Tämä keskustelu on nyt 1 vuotta vanha ja paljon on tapahtunut sen jälkeen... Kuitenkin tolpat ovat edelleen paikallaan
Olen raapinut, hionut ja pohjamaalannut kaikki tolpat uudelleenmaalausta varten... Kaksi sisempää eivät kuitenkaan ole koskemattomana, koska toivon yhä voivani poistaa ne! Yritän vain löytää rakennusyrityksen, jolla on aikaa...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.