Pienessä minisarjassani terassirakentamisesta istun nyt tilanteessa, jossa en uskalla arvata itse, enkä löydä mistään tyhjentävää kuvausta.

Altanin kuvaus:

Terassi rinteessä, noin 90 neliömetriä, 13 metriä leveä ja 6-8 metriä syvä riippuen siitä, mistä kohtaa talonrunkoa mitataan.
Maan tasalla talon rungon kohdalla ja 3m korkea etureunassa. Terassi verhoillaan ympäriltä 2m korkealla vaakapaneelilla talon kanssa harmonisoimiseksi. (Korkeus pienenee talon rungon kohdalla).
Rako paneelin ja maan välillä.

Ajateltu suunnittelu pilareille/tolpille:

Benders 500mm maapilarit säädettävillä tolppakengillä. Pilarit upotettu ja valettu maahan. Pilarit matriisissa 1600x1800 mm. 90x90 liimapuupylväät.
Ristitty kaikien yli noin 1,5 metrin korkuisten pylväiden välillä. Aita kiinnitetty henkselillä, jotka ylhäältä kiinnittyvät lattian tukipuihin ja alhaalta tukevat vaakasuorilla 45x95 jotka kiinnitetään ulompien pylväsrivin alareunaan.
Ulommat pylväsrivit sijaitsevat noin 200mm henkselien sisäpuolella.

Ymmärtääkseni pilarit ovat ok pystysuunnassa kuormituksen suhteen, jos ne asetetaan maalaatoille kaivettuihin kuoppiin. Mutta miten on laita säädettävien pilarien ja sivuttais/horisontaalikuorman, joka johtuu aidasta, suhteen?
Riittääkö, että ristiin tuetaan kantopilarien välillä ja että horisontaalisesti tuetaan lähellä kiinnitystä kuten olen ajatellut.

Göran

Paras tapa on olla diagonaalit kannen tasossa. Jos sinulla on se, voit ohittaa pystysuorat diagonaalit tolppien välillä. Aseta suunnitelma niin, että on helpompaa näyttää, miten se tulisi tehdä.

Paras vastaus

Kiinnitä diagonaalit kantapalkkien alapuolelle, kuten punaiset viivat osoittavat liitetyssä kopiossa.
Rakennuspiirustus, joka näyttää bärlinor ja niiden alle sijoitettavat viisto tuet, merkitty punaisin viivoin. Mitat ja ohjeet mukana.

Onko se niin yksinkertaista tehdä oikein :) Ja minä kun olin ajatellut rastittaa kaikki tolpat kunnes oksennan.

Huomaa, että terassi on irrallaan talosta ja kiinnitetty vain parvekkeen tolppien alapäihin (lujat perustukset valettuna niille). Pergola ("nysty" ylhäältä oikealla on kiinni maassa, joten siellä ei varmaankaan tarvita tukia).

Mitatko diagonaaleille? Riittääkö esim. 45x170 lautoihin kantavien palkkien alapuolella?

/Göran

Riittää varmasti, että koko on kiinnitetty parvekepylväisiin. Diagonaaleille ei tarvita voimakkaita mittoja. 45x170 on hieman liioittelua.

Eikö leveämpi malli spikbandista sovi? Kiristä se hieman ja kiinnitä ruuvilla jokaiseen sääntön.

Jos aiot käyttää spikband tai vajrar, sinun täytyy tehdä risti, pelkkä diagonaali ei riitä. Muuten se käy yhtä hyvin.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Piirustuksen mukaan se varmaan luo sen vaikutuksen? Vai tarvitaanko rasti jokaiseen lokeroon?

Luulen, että siinä tapauksessa tarvitaan 2 ristiä. Mutta se ei ole tiedettä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.