Kuten jotkut teistä tietävät, olen tekemässä kellariportaita. Minulla on yleinen suunnitelma, ja se, mihin olen nyt jumittunut, on vanha lepotaso, joka tarvitsee laajennusta ja uudelleenmuokkausta...
Alas tulee tammiporrasteita, kuten oikealla olevassa portaassa, vihreä näyttää miltä uusi pitäisi tulla. Noin 140 pitkä, 100-110 leveä ja 80 cm kauimmasta osasta.
Vinkkejä materiaalista ym.?
Vasempi osa on tarkoitus siistiä "myöhemmin". Pitäisikö käyttää lattialastulevyä tammipinnoitteella (työtasot Ikeasta)?
Paljon riippuu siitä, mitä tukitaso tulee tukemaan. Jos sivutuet ovat 100 cm etäisyydellä toisistaan, lastulevy on vähemmän sopiva. Portaita varten on olemassa erityistä tammea olevaa liimapuulevyä, joka on paksumpaa (yli 30 mm) kuin tavallinen liimapuulevy (työtasoille ja vastaaville).
Paljon riippuu siitä, minkä päällä taso lepää. Jos sivutuet ovat 100 cm välein, lastulevy ei ole sopiva. On olemassa erityinen tamminen liimalevy rappusiin, joka on paksumpi (yli 30 mm) kuin tavallinen liimalevy (esim. työtasoihin).
Vasemman puoleinen olemassa oleva osa on 50 mm pontattua puuta ja lepää rungossa reunassa, siihen voisi asentaa lisää tukea esimerkiksi lattialastulevylle.
Ajatuksena tuntuu vaikealta saada uusi osa yhdistettyä vanhaan osaan vasemmalla.
Minun on myönnettävä, että en oikein ymmärrä tilannetta. Onko kyseessä vanha ja uusi portaat, jotka kohtaavat korkeudella? Vasemmanpuoleinen osa tuntuu lisäksi erittäin jyrkältä. Kokeni puoltaa homogeenisten materiaalien käyttöä portaissa, mutta on selvää, että massiivitammi voi maksaa kuinka paljon tahansa, jos ei ole käytettävissä kunnollisia koneita.
Huvittelin hieman ja laskin tätä. Tammella on 20 % korkeampi jäykkyys (elastisuusmoduuli) kuin männyn ja kuusen puilla. Jos sinulla on 28 mm paksu massiivinen tammiporras, jonka mitat ovat 60x100 cm ja joka on kiinnitetty vain reunoistaan, niin 100 kg painava henkilö aiheuttaa 1,4 mm taipuman, mikä minusta on ihan hyväksyttävää. Liimatut puulevyt ovat todennäköisesti vielä jäykempiä, joten mielestäni voit kokeilla sitä. Jos liimaat palat yhteen biscuiteilla, uskon, että siitä voi tulla hyvä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.