Olen suunnittelemassa vapaa-ajan talomme perustuksia. Talo, joka on yksikerroksinen ja 22 asteen harjakatolla, sijoitetaan pilareille kalliolle. Se on 15 metriä pitkä ja 6,5 metriä leveä, ja se tulee seisomaan kolmella pylväsrivillä. Mietin, onko mahdollista siirtää yhtä pylväsriviä niin, että talo ulkonee hieman. Mieluiten noin 80 cm, mutta kaikki yli 20 cm olisi hyvä. Esimerkiksi yksi pylväsrivi normaalisti pitkän sivun suuntaisesti. Yksi pylväsrivi talon keskellä ja viimeinen esimerkiksi 6 metriä ensimmäisestä. Ajatukseni oli mieluiten palkisto C24 220x45 cc 600.
On täysin mahdollista vetää yksi plinttirivi sisään. Se on hieman hankalampi laskea, mutta ei muodollinen ongelma. Käytettävillä jännemitoilla 45x220 c/c600 C 24:n pitäisi riittää.
Kuulostaa siltä, että toivoa on
Talon 2/3 pituudella ei ole kantavaa sisäseinää (avoinna harjaan asti). Oletan, että se vaikeuttaa toivomusta työntää lattiarakennetta ulos? Voisiko olla järkevää käyttää kaksinkertaisia 220x45 esimerkiksi noin 2 m sisäänvedetyn pilariinjan yläpuolella ja kohti ulkonevaa ulkoseinää? Vai onko olemassa muita sopivia toimenpiteitä?
Ungefärlig placering av plintrader markerad i planritning nedan. Indragen plintrad markerad i rött. Anledningen till att jag vill dra in plintraden är främst estetiskt. Plintarna i raden längs med långsidan längst ned är om de står i liv med yttervägg omkring 1,6 meter höga längst till vänster och 3 meter längst till höger. De kan i snitt göras kanske 5 cm kortare för varje 10 cm jag drar in raden.
Yritykseni piirtää osio ja kuormat. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa siitä, mitkä kuormien arvot ovat kohtuullisia. Se pitäisi kai olla osio, jossa on avoinna harjalle, joka on hankalin?
Sinun ei pitäisi odottaa nopeita reaktioita. Tämä on itse asiassa melko monimutkainen tilanne, jolla on useita mahdollisia ratkaisuja. Yksi osiongelmista on anturoiden määrä ja kantavien palkkien mitat. Toinen on lattiapalkkien mitat. Lisäksi mielestäni on tärkeää ottaa huomioon esteettiset näkökohdat, erityisesti kun kyseessä on sisäänvedetty anturarivi. Olen pohtinut "kysymystä" siitä lähtien, kun heräsin aamulla, ja minulla saattaa olla mahdollisuus vastata illan alussa.
Toinen pohdinta: Sijaitseeko talo sääolosuhteiltaan alttiilla paikalla? Ajattelen erityisesti tuulta.
Kohtalaisesti tuulen armoilla, mutta ei äärimmäisesti. Voisin kuvitella, että 20% taloista tässä maassa on huonommassa asemassa. Haluaisin kylläkin reilun räystäsulkoneman (60 cm), mikä saattaa pahentaa tilannetta. Pilarien lukumäärä on joustava. Ajattelin ehkä 1,5 metrin välimatkaa pilarien välillä (?).
Kun katsotaan ulokkeen pituutta ja suhteutetaan se nykyisiin kuormiin ja ajateltuun lattianiskojen mitoitukseen (45x220 C 24), se on juuri hyväksyttävän taipuman rajalla. Ulokkeen lyhentäminen 700 mm:iin ei olisi huono.
Sitten kysymykseen pilareista ja kantopalkista. Valittavana on hyvin monia eri malleja. Laskentani perustuu siihen, että käytät samaa liimapuupalkkia kaikille kantopalkille ja sen sijaan vaihtelet pilareiden välimatkaa hieman. Kun korkeudet tasataan ja asetetaan, se yleensä helpottaa. Minulla on myös ollut tavoitteena pitää liimapuupalkkien mitoitus sellaisena, että ne voi nostaa käsin. Kuormat ovat alhaisimmat keskellä, joten siellä voit käyttää 4 m pilareiden välimatkaa, muuten 3 m. Liimapuupalkin mitat ovat 90x270. Olen laskenut keskialueen jakautuneen kuorman olevan 7,6 kN/m, 18 kN/m ulommassa rivissä (ulokkeen kohdalla) ja 17 kN/m sisemmässä rivissä.
Plinttien materiaalivalinnassa suosittelen, että valitset liimapuuta ulkoriviin, missä ne ovat melko pitkiä. 90x90-mitoitus riittää. Vaikka ne osittain peittyvät ulokkeen taakse, se on silti tyylikkäin ratkaisu.
En ole ottanut huomioon kulmataloa, koska se ei näy täysin piirustuksissa. Todennäköisesti tarvitaan lisäpilarin sisäkantopalkin alle sen edessä.
bossespecial: Haluatko tarkistaa laskelmani? On paljon lukuja, joten on helppo tehdä virheitä.
Ok. Kiitos. Otan neuvon ja vähennän jatketta 700 mm:iin. Olin ajatellut käyttää kahta 45x220 kantopalkkina, mutta ymmärrän, että liimapuu vähentää pilareiden määrää, mikä olisi hyvä. Onko muita syitä käyttää liimapuut kantopalkkeissa? Pilarien osalta ajattelin aiemmin valettuja pilareita. Mutta on melko hankalaa valaa kolmen metrin korkuisia pilareita, vaikka vain muutama niistä olisi niin korkeita. Liimapuu pylväs on kiistatta helpompi vaihtoehto. Mahdollisesti ystäväni voi auttaa minua valmistamaan teräspylväitä, mikä on myös vaihtoehto. Esteettisesti ajatuksena on verhota pilarien perustus nykyaikaisilla vaakasuorilla puulistoilla, joten pilareista ei näy paljoa.
Kokemukseni mukaan liimapuupinnan kestävyys ulkoilmassa on jonkin verran parempi kuin tavallisen rakennuspuutavaran. Mielestäni olisi sääli menettää näin selkeä muotoilumahdollisuus peittämällä perustus sokkelilla. Korosta sitä sen sijaan. Sijoita mahdollisesti jotakin ulomman sokkelirivin taakse!
Rakennus tarvitsee vaakasuoran vakautuksen. Helpoin tapa on käyttää levyä pohjapalkiston päällä tai alla ja ankkuroida se maahan jossain kohdassa. Vaihtoehtoisesti voit sijoittaa vinotuet sopiviin paikkoihin. Tolppatalot eivät ole automaattisesti vakaita.
Oletan, että minun pitäisi/pitää viedä tämä konstruktörille? Ei ole täysin selkeästi kuvattu kunnan verkkosivustolla, mitä vaatimuksia on, mutta näyttää siltä, että teknistä neuvottelua varten vaaditaan dokumentaatio. Onko vinkkejä siihen, miten/mistä voisin saada apua tähän?
On tietenkin mukavaa tuntea itse olevansa varma ratkaisusta (Tarkoitan, etten tee tätä pelkästään kunnan vuoksi.)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.