Olemme ajatelleet avata 160 cm leveän aukon kantavaan sydänseinässämme.
Tietoja talosta:
1,5-kerroksinen omakotitalo, rakennettu 1970. Yläkerta on sisustettu ja katto koostuu betonitiilistä, joiden kaltevuus on 45 astetta. Asumme Härrydan kunnassa, jossa lumikuorma on 1,5. Talo on 8 metriä leveä. Seinä on talon keskellä alakerroksessa, ja aukon yläpuolelle tulee 2 lattiahirttä.
Olen tietoinen, että rakennusinsinöörin tulisi laskea tämä, mutta on mielenkiintoista ymmärtää se itse. Kun syötän arvot taulukkoon, saan seuraavan (katso kuva)
Liimapalkki 270x56. Toiveeni on mahdollisimman matala palkki, ja katselen teräspalkin suuntaan, mutta tässä se on vaikeampaa.
KYSYMYS 1. Voivatko laskelmani pitää paikkansa?
KYSYMYS 2. Mikä teräspalkin koko vastaisi liimapalkkiani? En löydä tähän hyvää laskentamallia.
Jos aiot purkaa seinän, ei pelkästään kyse siitä, mikä palkki ja pylväs valitaan, vaan täytyy myös tietää, kestääkö nykyisen lattian alla oleva rakenne, eli kohta, johon pylväät ankkuroituvat, kaiken sen kuorman, joka siitä eteenpäin tulee olemaan pistemäisiä kuormia koko poistetun seinän osalta, mukaan lukien palkin omapaino.
Mitä sinulla on lattian alla talossa? Laatta maassa vai kellari?
En ole itse mikään laskemisen asiantuntija, mutta kun olin purkamassa seinää, käytin samaa laskentaohjelmaa kuin sinäkin, ja tulokset näyttivät todennäköisesti pätevän. Talo ei ole vielä romahtanut
Sinun tuloksesi limipalkille, joka on 56 x 270, voitaisiin standardinomaisin valtavin laskelmin mahdollisesti korvata:
IPE-140
HEA-120
HEB-120
Se, mitä et ehkä ajattele omassa tapauksessasi, on se, että sinun on oltava pylväät/pylväät, jotka tukevat palkkia. Avautumiskokosi ei siis ole 1,6 metriä, sillä mihin asetat palkin? Oletan, että haluat laittaa palkin siten, että tila on auki koko matkalta oikeanpuoleisesta punaisesta linjasta, ja koko matkalta niin kuin se on tällä hetkellä avoinna vasemmalle – vai aiotko sulkea nykyisen oviaukon?
Jos haluat matalamman palkin, voit aina valita suuremman mitan ja valita esimerkiksi 90 tai 115 mm korkean palkin.
Kiitos vastauksesta!
Lattian alla on valettu laatta, jonka päällä pilarit tulevat lepäämään, joten siitä tulee vakaa. Rakennan tosiaan nykyiset aukot umpeen saadakseni suuremman seinän keittiöön, ja samalla laitan pylväät/tukirakenteet oikeaan paikkaan palkkia varten.
Rakennusinsinööri mukaan lukien rakennusilmoitus voi hyvinkin maksaa sinulle noin 20 000 kr, eikä siihen ole laskettu työtä ja materiaaleja.
Vaikka kyseessä on valu, on laskettava niin, että se kestää kuorman oikein eikä halkeile juuri siellä, missä pilarit tulevat.
Jos se olisi minun taloni, niin olisin luultavasti asettanut liimapuupalkin ja kaksi puupilaria. Voit mahdollisesti poistaa yläjuoksun seinän nykyisestä kehyksestä, jonka haluat poistaa, vähentääksesi hieman rakennuskorkeutta. Tai ehkä voit puristaa palkin vielä korkeammalle!
Älä unohda käyttää tukea ennen sahaamista ja varmista, että palkki on täysin yläpuolella eikä jätä rakoa!
Laskelmassasi saat varmaan useampia ehdotuksia palkeista? Jos valitset leveämmän palkin, voit myös pienentää palkin korkeutta. 90 x 180 on toinen vaihtoehto, jolloin säästät paljon korkeutta. Tolpat ovat lisäksi saatavilla 90 x 90, joten alusta ei ole ongelma.
Kyllä, ehdottomasti, ymmärrän mitä tarkoitat. Syynä siihen, että lasken tämän palkin mittoja, on se, että minulla on sellainen jossain.
Olen myös vilkaissut, kuinka naapuritalot (jotka on rakennettu samalla tavalla) ovat ratkaisseet avauksia kantavassa seinässä.
Jotkut ovat vain naulanneet lisäpuun kiinni ja poistaneet seinän!? Toiset ovat asentaneet liimapalkin, jonka mitat laskujeni mukaan ovat aivan liian pienet, ja vain naulanneet lisäpuun vanhaan puuhun, johon palkki lepää. Mutta olen ajatellut tehdä oikein alusta asti.
Mutta silloin. Käytä sitten palkkiasi, sillä se toimii!
Ihmiset purkavat seiniä sieltä täältä tietämättä, mitä se merkitsee talolle. Mutta usko minua.. Et halua tehdä virhettä ja saada koko talon laskeutumaan, joten on parempi asentaa palkki sekä pilari, jotta voit nukkua rauhassa yöllä
Lisäksi voidaan sanoa, että koska käyttämäsi laskentaohjelma sanoo, että pilarin tulisi olla 90x90, se ei ole ainoa ratkaisu pilarille. Pilareita voi rakentaa monella tavalla. Itse pilarin käyttöaste, joka on 90x90, on noin 22 %, mikä viittaa siihen, että 90x90 voidaan nähdä ylimitoitettuna pilarina. Mutta juuri liimapuussa ei ole pienempää pilarin kokoa, joten suositellaan 90x90.
Monet rakentavat pilareita ruuvaamalla yhteen kaksi yksinkertaisempaa lautaa, tyyliin 2 kpl 45x70, mikä todennäköisesti riittää sinunkin tarpeisiisi, varsinkin jos se myös ankkuroituu toiseen lautaan seinässä (saat siihen vielä yhden, joka pitää).
Sinun on kuitenkin varmistettava, että palkki ei voi liikkua sivusuunnassa ja kaatua, vaan pysyy siellä missä sen kuuluukin olla.
Vähän urheilua olisi muuten rakentaa oma liimapuupalkki vanerista ja olemassa olevista palkeista. Silloin voisi teoreettisesti saada palkin ja pilarin valmiiksi ilman että tarvitsee ensin tukea ja purkaa seinää. Vaatii kuitenkin hieman enemmän laskentatyötä, mutta silloin saa ainakin sellaisen palkin jota kenelläkään muulla ei ole