Hej,

Har ett hus med tegelbeklädnad, bakom finns en trästomme. Har märkt att vid ytterdörren saknas det plåt vid tröskeln vilket gjort att dörrkarmens tröskel samt syll under dörren blivit dyngsura och ruttnat med åren.

Föregående ägare har även byggt en trätrappa som är i nivå med dörrens tröskel och ansluter direkt mot dörrens tröskel. Under trallen på trappen finns den gamla sten/betongtrappa som stod där när huset byggdes.

Jag kommer byta ytterdörren och även då ge mig på att byta syllen under tröskeln. Ser även att de stående reglarna för dörrkarmen börjat bli rutten längst ner, så även dessa tänker jag byta.

Men försöker förstå hur jag ska göra sen för att täta/bygga rätt. Plåt ska såklart monteras, kommer nog också försöka bila bort delar av trappen så den inte är så långt upp mot syllen. Men hur tätar jag korrekt? Behöver jag plasta in/tejpa på något sätt vid reglarna?

Jag har ingen kunskap om ytterdörrar och konstruktioner runt ytterdörr och yttervägg, så alla tips och råd är uppskattade. Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag. Hoppas det går att se.

• IMG_1405.jpeg
  • IMG_1406.jpeg
  • IMG_1396.jpeg
  • IMG_1393.jpeg
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.