I have a two-story house from 1994. I'm considering installing a wood-burning stove on the first floor.

The house currently lacks a chimney. I know there are chimneys that can be mounted on the exterior wall, but I would prefer to run it indoors.

To achieve this, I need to make a roughly 40cm diameter hole in the wooden floor structure. The underfloor heating pipes currently run at about 200mm centers.

The pipes are laid in routed foam boards, with chipboard on top, followed by click flooring.

I'm wondering how difficult it will be to move the pipes to make room for the hole. Has anyone tried this?

I'm thinking that with age, the pipes might become hard and brittle, so maybe they can't be handled just any way?

Another alternative is to cut and splice the pipe or tear up the flooring on the entire upper floor and reroute the pipe. But that doesn't sound very appealing...

Bump.
Ingen som gjort något liknande?

N
Jag har inte gjort det, men 40 cm är ju inte så mycket flytt av slingan.
Men man måste ju öppna den till snurren (där den vänder vid väggen för att få den längre)
Annars kan du nog inte få isär det mer än någon cm.
Alternativet är ju att en röris klipper och skarvar.
Vet att det går, har varit med om det.
Men att man inte får,
kanske är försäkringsbolagen som säger nej till skarven.

• Like
jhall
  • Laddar…
Hålet jag ska göra i golvet är nära ytterväggen, där slingorna vänder, vilket då borde vara en fördel (?)

Jag vill helst undvika att skarva slangen och ser två alternativ:

1. Bryta upp golvet i hela rummet, göra nya spår i frigoliten och sidoförflytta varje slinga några centimeter, så att jag till slut får ett fritt utrymme på 40 cm där hålet ska vara.
  2. Spåra nya, sneda spår just där hålet ska vara och leda om slingorna lokalt för att skapa ett fritt utrymme på 40 cm. Jag antar att jag då behöver låta slingorna delvis korsa varandra, så att de bitvis ligger ovanpå varandra. Jag bifogar en skiss som visar hur jag tänker.
Spontant känns alternativ 2 enklast. Tror ni att det fungerar i praktiken? Nått att tänka på?

• image.jpg
H
E Et1975 said:
Hålet jag ska göra i golvet är nära ytterväggen, där slingorna vänder, vilket då borde vara en fördel (?)

Jag vill helst undvika att skarva slangen och ser två alternativ:

1. Bryta upp golvet i hela rummet, göra nya spår i frigoliten och sidoförflytta varje slinga några centimeter, så att jag till slut får ett fritt utrymme på 40 cm där hålet ska vara.
  2. Spåra nya, sneda spår just där hålet ska vara och leda om slingorna lokalt för att skapa ett fritt utrymme på 40 cm. Jag antar att jag då behöver låta slingorna delvis korsa varandra, så att de bitvis ligger ovanpå varandra. Jag bifogar en skiss som visar hur jag tänker.
Spontant känns alternativ 2 enklast. Tror ni att det fungerar i praktiken? Nått att tänka på?
Jag skulle inte korsas slingorna, lägg slingorna tätare istället.

H HEM2121 said:
Jag skulle inte korsas slingorna, lägg slingorna tätare istället.
Vad är nackdelen? Har du gjort nått liknande?

Ja precis, dra dem runt hålet på varsin sida istället, närmare slingorna på respektive sida
Lägger du dem ovanpå varandra så måste du ner rätt djupt i cellplasten + att du riskerar att de gnuggar mot varandra och gör hål.

Krilleman
Jag ställer med i samma skara som andra redan sagt...

Såhär skulle jag ha gjort...

1778083165201.png

• Like
Johan Gunverth and 1 other
  • Laddar…
Är inte klipp & skarva tillåtet att göra?? Har för mig jag läst tidigare att det är helt ok när det gäller rör/ledningar för golvvärme resp radiatorer

J jhall said:
Ja precis, dra dem runt hålet på varsin sida istället, närmare slingorna på respektive sida
Lägger du dem ovanpå varandra så måste du ner rätt djupt i cellplasten + att du riskerar att de gnuggar mot varandra och gör hål.
Förstår att det blir mera ”rätt” att göra så.

Å andra sidan tänker jag att det blir betydligt mycket mera arbete också, mera golvspånskiva jag måste riva upp och frigolit jag måste spåra. Tänker att jag behöver sidoförflytta rätt många slingor om jag ska få ihop till ett 400mm hål. Slingorna ligger nog cc 200mm idag.

Därför tänker jag att de är mindre jobb med att korsa.

K krambriw said:
Är inte klipp & skarva tillåtet att göra?? Har för mig jag läst tidigare att det är helt ok när det gäller rör/ledningar för golvvärme resp radiatorer
Vet inte, men borde de inte vara bättre om man kan undvika skarvar?

H
E Et1975 said:
Du får du får dubbel höjd när slingorna varandra bl.a. sen är det ju enklare att spåra rakt mellan befintliga spår.

H
E Et1975 said:
Du kan ju kontakta t.ex. Uponor för att få råd.

Tack för alla svar!
Låter som att samlade bilden i alla fall är att de borde vara möjligt på ett eller annat sätt… 🙂

Tycker de är märkligt att de inte verkar vara så många som tvingats göra samma sak. Tänker att de borde va rätt vanligt?

H
E Et1975 said:
Tack för alla svar!
Låter som att samlade bilden i alla fall är att de borde vara möjligt på ett eller annat sätt… 🙂

Tycker de är märkligt att de inte verkar vara så många som tvingats göra samma sak. Tänker att de borde va rätt vanligt?
https://www.uponor.com/sv-se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.