Ska använda mig ut av mollyplugg/expanderplugg för att hänga upp saker på en gipsskiva i garaget.

Så mycket vet jag att det finns för enkel och dubbelgips.

Jag har förstått att man borrar upp ett hål som är lika stort som skruven, står på skruven förpackning. Huvudet har tänder som ska sätta sig i gipskivan. Jag har ingen expander"tång" utan använder skruvdragaren på låg hastighet. Mitt problem är att skruven expanderar inte. Ju mer jag försöker så blir hållet större och större. Jag har försökt att hålla fast i expandern när jag skruvar skruven så att den inte åker runder. Jag får inte de till att funka. Jag tittar på filmer på Youtube men skruven expanderar inte och sätter sig. Vad gör jag för fel. Har jag rent av köpt fel skruvar.

• Screenshot_20260830_103140_Chrome.jpg
Baserat på att du inte borrat för stort:
Dra skruvskallen utåt, ifrån pluggen sas. Skruva igen. Dra lite till. Skruva. Improvisera med polygrip eller något om du inte har ”mollytång”.

A Anemon86 said:
Har jag rent av köpt fel skruvar.
Jag förstår nog inte. Skruv och övriga delar i expandepluggen (Mollyn) säljs vad jag vet alltid som en enhet, och då förstår jag inte hur man skulle kunna köpa fel skruv.

Du skriver att den inte expanderar men vad är det då som händer?

• Like
Fairlane
  • Laddar…
Har du enkel eller dubbel skiva då? Vilken expander har du exakt?

Pluggen på bilden är för enkel skiva men produkten med den benämningen om man tittar hos biltema (M5 x 74) är för dubbel skiva så bilden hos biltema är fel.

Tillägg, om du haft tur/otur att borra i en regel så funkar inte expander just där. Undersök titt hål met en pinne med liten hake, tex böjd ståltråd, för att bedöma djup.

• Like
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo said:
Jag förstår nog inte. Skruv och övriga delar i expandepluggen (Mollyn) säljs vad jag vet alltid som en enhet, och då förstår jag inte hur man skulle kunna köpa fel skruv.

Du skriver att den inte expanderar men vad är det då som händer?
Dåligt formulerat av mig. Men mollypluggen expanderar inte, det är de som är mitt problem, hur jag än gör. När jag pratat skuv menar jag skruven i expandern. Köpa fel menar jag så klart hela expanderskuven, inte skruven i expandern

redarn redarn said:
Har du enkel eller dubbel skiva då? Vilken expander har du exakt?

Pluggen på bilden är för enkel skiva men produkten med den benämningen om man tittar hos biltema (M5 x 74) är för dubbel skiva så bilden hos biltema är fel.
Du menar att den på bilden är för dubbelgips? Då har vi svaret kanske där? Jag har enkelgips. Då har jag köpt fel. Tack för svar

A Anemon86 said:
Du menar att den på bilden är för dubbelgips? Då har vi svaret kanske där? Jag har enkelgips. Då har jag köpt fel. Tack för svar
Nja

Bilden visar en plug för enkelgips
5x74 artikeln hos biltema är för dubbelgips
Biltema har fel bild på 5x74

redarn redarn said:
Tillägg, om du haft tur/otur att borra i en regel så funkar inte expander just där. Undersök titt hål met en pinne med liten hake, tex böjd ståltråd, för att bedöma djup.
En annan fråga. Om man har borrat hål till expanderskuven men håller har blivit för stort av olika anledningar. Nu är de igenspacklade. Men man kan inte göra nytt hål på samma ställe igen? Spaklet kommer bar att smula i sönder sig? Om man vill ha skruv på precis de stället. Kan man använda sig av något annat då än expanderplugg?

alm82 alm82 said:
Köp en mollytång, blir aldrig bra annars

[link]
Får kanske investera i en sådan

redarn redarn said:
Nej ingen regel har varit i vägen.

A Anemon86 said:
En annan fråga. Om man har borrat hål till expanderskuven men håller har blivit för stort av olika anledningar. Nu är de igenspacklade. Men man kan inte göra nytt hål på samma ställe igen? Spaklet kommer bar att smula i sönder sig? Om man vill ha skruv på precis de stället. Kan man använda sig av något annat då än expanderplugg?
Större expander är väl första tanken.

redarn redarn said:
Nja

Bilden visar en plug för enkelgips
5x74 artikeln hos biltema är för dubbelgips
Biltema har fel bild på 5x74
Jasså, de viste jag ej. Denna bild skicka jag med den som skulle till biltema och handla. Det är den som är inköpt

Du ser ganska lätt på pluggen om den är för enkel eller dubbel.
Den markerade sträckan är antingen en eller två gipsskivor lång (ca 13 eller 26mm).
Molly.jpg

• Like
Fairlane and 2 others
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.