Jag skulle gärna få bra råd i vad jag ska göra för att laga rötskadan på bilderna.
Först hoppades jag på att kunna rädda det med kemiskt trä, men jag misstänker att hålet är lite för stort. Länk till lämplig instruktionsfilm mottages gärna.

• IMG_8759.jpeg
  • IMG_8762.jpeg
  • IMG_8760.jpeg
Unikt namn
Är stolpen bärande?
Jag skulle byta ut den innan det börjar knaka...

Unikt namn Unikt namn said:
Är stolpen bärande?
Jag skulle byta ut den innan det börjar knaka...
Den är en del av den bärande konstruktionen, det är ett utrum och lasten är relativt låg enligt min bedömning.
Med byta ut, menar du hela stolpen då? Jag tänkte nog mer såga ut det parti som är dåligt och limma dit en fräsch bit.

Unikt namn
I IngemarOlsen said:
Den är en del av den bärande konstruktionen, det är ett utrum och lasten är relativt låg enligt min bedömning.
Med byta ut, menar du hela stolpen då? Jag tänkte nog mer såga ut det parti som är dåligt och limma dit en fräsch bit.
Jag hade bytt hela, men är en amatör 🙃

Kanske går det att puzzla, men skarven blir ju inte så stabil i sidled.

Man kan fundera på om det tränger in vatten på något sätt?
Jag hade lyft försiktigt och impregnerat, lagt dit en bit tjock takpapp och målat när det var torrt.
Sen hade jag funderat på och reda ut orsaken och åtgärdat nästa sommar efter lite planering.
/W

• Like
SågspånPappspikEternit and 1 other
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero said:
Man kan fundera på om det tränger in vatten på något sätt?
Jag hade lyft försiktigt och impregnerat, lagt dit en bit tjock takpapp och målat när det var torrt.
Sen hade jag funderat på och reda ut orsaken och åtgärdat nästa sommar efter lite planering.
/W
Jag har slipat bort färgen då det var målat innan. Annars det direkt exponerat utåt. Orsaken gissar jag helt enkelt att det trängt in fukt emellan och det inte varit tillräckligt bra behandlat.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.