D
Eftersom berget lutar måste det bli ett väldigt tryck längst ner i stöveln på lägsta punkten.

Berget är ganska jämt,, tänk rundan berghäll så funderar på att bulta fast två reglar mot berget och sen bygga uppåt.

Kanske bulta fast med expanderbultar

D
L Lutte said:
Ja varför inte? Merkostnaden är minimal i sammanhanget, konsekvensen om muren rasar eller börjar bukta är dyrare.

Sen skulle jag givetvis gjuta allt i en gjutning, ingen "kallskarv" i betongen.

Helst skulle jag dubba med rostfria armeringsjärn eller glasfiberarmering i andra hand skulle jag ha epoximålade järn för dubben. Tänker att det kommer leta sig in fukt och armeringen kommer börja rosta men det håller ju säkert flera årtionden endå.
Jag hänger inte riktigt med på vad fördelen är med en sula eller stövel när jag gjuter på urberg.

L-stöd på vanlig mark är ju logiskt då man packar material på ovansidan av foten för att få tyngd. Det blir ju inte riktigt samma sak när man kan dubba i urberget.

D Derbyboy said:
Jag hänger inte riktigt med på vad fördelen är med en sula eller stövel när jag gjuter på urberg.

L-stöd på vanlig mark är ju logiskt då man packar material på ovansidan av foten för att få tyngd. Det blir ju inte riktigt samma sak när man kan dubba i urberget.
Min tankebana är följande, att om man gjuter en mur som är säg 30cm bred med enbart dubb i berget så blir det en ganska ordentlig hävert som drar i dubben som är närmast fyllnaden. Visst håller kemankarmassa och järnen för rätt mycket men det känns vanskligt att enbart förlita sig på dessa dubbar.

Fördelen med att gjuta ett L-stöd är att du minskar häveffekten och får tyngd på stödet som ytterligare minskar draget i dubben.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.