Hallå

Fick idag nycklarna till nya huset byggt -51.
En innervägg skall rivas och jag satte sågen i den direkt.

När jag sågat upp nästan så stort som hålet skall vara så hitta jag detta i innerväggen.

Det är en gängad stång med någon typ av hylsa på som gick att skruva loss, vad är detta? Kommer behöva kapa av denna 7-8cm.

Väggen som jag river är inte bärande utan sitter ihop i vinkel med en bärande vägg och denna ”stång” börjar cirka 70cm från den bärande väggen.

• IMG_3028.jpeg
  • IMG_3029.jpeg
  • IMG_3027.jpeg
En skruv som håller fast något på andra sidan. Spännande!

• Like
cdx873v and 2 others
  • Laddar…
Kan det ha varit något dörrhål tidigare? Någon typ av karmskruv?

• Like
Åke Hagström and 1 other
  • Laddar…
Är kanske ett modulhus.

• Like
  • Love
Mikael_L and 5 others
  • Laddar…
Ett revolutionerande tidevarv vi lever i!
Här får vi alltså - för en av de första gångerna i ett forums historia - vara med och i realtid bevittna och följa hur någonting som faktiskt är "dolt", ej nämnt under besiktning och som ej med lätthet kunnat förväntas dyker upp! Spännande var ordet, även om just detta "dolt" dessvärre svårligen kan kombineras eller kompletteras med ordet "fel"! Attans!

Nu måste ju den största obesvarade frågan vara - Kan den innehålla asbest ...?

Hänger det något i de närmaste faggorna som kan misstänkas vara förankrat i nämnda dolda stång? Annars skulle nog jag också misstänka sammanfogning, t ex som i modulbyggt hus.

• Haha
  • Like
Wilhelm Sundström and 41 others
  • Laddar…
hsd
Ojojoj det verkar vara grundbulten 😳

Den verkar ha suttit i tvärbalken/ kortlingen
Tur att den inte var i vägen för sågen
Troligtvis hade jag inte kunnat hålla mig från att öppna upp och få veta hur det ser ut på andra sidan

Last edited:
  • Like
  • Haha
Allman and 6 others
  • Laddar…
Hänger ingenting i närheren. ”Mässingsmuttern” var ganska lös och gick att skruva bort med fingarna

• Like
Pärarvid
  • Laddar…
hsd
Måssingsmuttern ser ut att var någon form av expander som knackas in i ett borrhål och när man skruvar ,i andra änden, så expanderar mässingsdelen och låser fast

• Like
mrvanti and 8 others
  • Laddar…
hsd hsd said:
Måssingsmuttern ser ut att var någon form av expander som knackas in i ett borrhål och när man skruvar ,i andra änden, så expanderar mässingsdelen och låser fast
Jag håller med. Det ser ut som att expandervingarna inte blivit helt utflākta.
Den kanske skruvades i botten utan att vingarna greppade ordentligt i hålet.

Last edited:
  • Like
Roger Fundin and 1 other
  • Laddar…
H HJ-C said:
Ett revolutionerande tidevarv vi lever i!
Här får vi alltså - för en av de första gångerna i ett forums historia - vara med och i realtid bevittna och följa hur någonting som faktiskt är "dolt", ej nämnt under besiktning och som ej med lätthet kunnat förväntas dyker upp! Spännande var ordet, även om just detta "dolt" dessvärre svårligen kan kombineras eller kompletteras med ordet "fel"! Attans!

Nu måste ju den största obesvarade frågan vara - Kan den innehålla asbest ...?

Hänger det något i de närmaste faggorna som kan misstänkas vara förankrat i nämnda dolda stång? Annars skulle nog jag också misstänka sammanfogning, t ex som i modulbyggt hus.
Bra svarat av en språkmodel 👍

• Wow
  • Like
JensMarttala and 1 other
  • Laddar…
J Juthstrand said:
Bra svarat av en språkmodel 👍
Av en va …? Modell är nog bland det sista jag ska bli.

• Haha
  • Like
Allman and 11 others
  • Laddar…
R roke said:
Jag håller med. Det ser ut som att expandervingarna inte blivit helt utflākta.
Den kanske skruvades i botten utan att vingarna greppade ordentligt i hålet.
Undra till vad, behöver ju kapa av denna..

Düsseldorff
I Inteno- said:
Undra till vad, behöver ju kapa av denna..
Kolla andra sidan så får du veta.

• Like
Brutalbyggande and 3 others
  • Laddar…
Jag hade antingen börjat med att göra ett lättlagat hål i väggen eller borrat hål strax ovanför i regeln för att kolla med telefonen hur det är gjort på andra sidan. Men jag gissar att det är ett ihopdragningsbeslag med tanke på platsen och "ankarmuttern". Då skulle det kunna vara så att det är en kontragänga i andra änden och fyr/sexkantsprofil i mitten, eller enklare lösning, dubbelmutter och vantskruv. Men varför det är byggt med så krångliga grejer har jag ingen gissning på. Men jag är nyfiken!

Finns det flera längre upp/ner?
Satt dold i kortlingen(?) så kanske svårt att se de andra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.