Hej på er,
Tack för ett väldigt bra forum där man får lära sig massor 😊

Jag är nybliven husägare till ett tegelhus med suterräng byggt -69 sedan årsskiftet. Behöver lite råd från er nu när vi rivit upp ett av rummen på nedre plan för att göra i ordning.

Gula väggen
Den gula väggen är en yttervägg där större delen ligger under mark (det är en trappa på utsidan). Som jag ser det är det någon typ av plastfärg. Däremot har färgen spruckit i "fogarna" så att man ser konturerna på blocken, samt släppt på ett par ställen, förmodligen pga någon fukt. Har däremot kontrollerat under vintern och när det varit blött ute, och varken fukt på väggen eller luktar konstigt. Besiktningsmannen sa att man kan putsa upp ca 30 cm så väggen andas längst ner men vill höra vad ni tycker.

Så min fråga är hur gör man här, vad har jag för alternativ? Vad spacklar man med för att det ska bli snyggt?

Image (11).jpg
Image (12).jpg

Blockväggen
Det här är i samma rum men innervägg mitt emot. Varit bastu tidigare men som vi tagit bort.
Samma fråga här, vad putsar / spacklar man med? Hur får man det snyggt? Som ni ser på bilderna går det sprickor i blocken på två ställen, behöver vi vara oroade och hur åtgärdar man bäst detta?

Vår snickare sa att vad man än gör i det här rummet så kommer man se blocken och sprickor över tid för att hus rör på sig, men låter för dåligt för att vara sant...

Image (10).jpg

Image (9).jpg

Ge mig allt ni vet och stort tack! 😊

B

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.