3,753 views ·
17 replies
4k views
17 replies
Sätta upp gipsskiva, skruva vart?
Hej!
Anatörfråga. Jag ska sätta upp renoveringsgips 6mm på denna vägg med befintlig gipsskiva. Har köpt 4x gipsskivor med 90 bredd.
Totala tjockleken på båda skivor blir 2cm
Går det bra att sätta skruvarna på 90cm bredd och använda plugg för 2cm och dra igenom?
Eller behöver jag skära skivorna i samma bredd (smalare) som gamla skivorna för att de ska fästa i reglarna bakom?
Ska bredspackla ovanpå renoveringsgipset efteråt
Tack!
Anton
Anatörfråga. Jag ska sätta upp renoveringsgips 6mm på denna vägg med befintlig gipsskiva. Har köpt 4x gipsskivor med 90 bredd.
Totala tjockleken på båda skivor blir 2cm
Går det bra att sätta skruvarna på 90cm bredd och använda plugg för 2cm och dra igenom?
Eller behöver jag skära skivorna i samma bredd (smalare) som gamla skivorna för att de ska fästa i reglarna bakom?
Ska bredspackla ovanpå renoveringsgipset efteråt
Tack!
Anton
Best answer
Köp 12,5 mm gips istället, renoveringsgips är dyrare plus att när du skruvar den blir det en utbuktning på gipsen
Mycket lim, och lite skruv för att hålla de på plats bara. Limmet blir starkare än skruven efter en stund.
Glöm inte remsor när du spacklar skarvarna sedan.
// Magnus
Glöm inte remsor när du spacklar skarvarna sedan.
// Magnus
pacman42 said:
Tack! Är på Bauhaus nu och han tyckte vi skulle skära varje skiva i exakt bredd och skruva i reglarna. Lite sugen på att limma skiten bara och dra skruv där reglarna är, markera ut9 944_Driver said: