Hej!

Anatörfråga. Jag ska sätta upp renoveringsgips 6mm på denna vägg med befintlig gipsskiva. Har köpt 4x gipsskivor med 90 bredd.

Totala tjockleken på båda skivor blir 2cm

Går det bra att sätta skruvarna på 90cm bredd och använda plugg för 2cm och dra igenom?

Eller behöver jag skära skivorna i samma bredd (smalare) som gamla skivorna för att de ska fästa i reglarna bakom?

Ska bredspackla ovanpå renoveringsgipset efteråt

Tack!

Anton

• IMG_5558.jpeg
Skruva i reglarna

• Like
tergo and 2 others
  • Laddar…
F fribygg said:
Skruva i reglarna
Kan man mäta ut var reglarna sitter mitt i varje skiva eller måste jag knäcka varje skiva i rätt bredd? Då behövs ju fler skivor 😁

Går även att limma upp dem.

• Like
Tjrex and 1 other
  • Laddar…
Centano Centano said:
Går även att limma upp dem.
alright! Men alternativet att skruva upp med plugg genom 2cm gipsskiva är dum? I bredd med skivorna. Borde väl hålla?

Best answer

Du ser ju var det är skruvat i de gamla skivorna, är ju bara att markera i taket och golvet med en tejpremsa eller så så vet du var reglarna sitter.

På spacklad skiva hittar man skruvarna med magnet.

• Like
Andreas Foda and 3 others
  • Laddar…
L loefgren said:
Men alternativet att skruva upp med plugg genom 2cm gipsskiva är dum?
Det vore dumt

• Like
Festlund and 1 other
  • Laddar…
Thanks to all the pros! I'll send it up by marking the old beams. No need to screw in the outer edges of the plasterboard, it'll probably be fine.

• Like
Festlund
  • Laddar…
Köp 12,5 mm gips istället, renoveringsgips är dyrare plus att när du skruvar den blir det en utbuktning på gipsen

C
L loefgren said:
Behöver ju inte skruva i ytterkanterna på gipset, blir nog bra
Helst skall du skruva i kanterna och sätta skivorna omlott om du vill undvika sprickbildning. Vad har du för regelavstånd? Ser inte ut som 1200-skivor på bilden.

Redan inhandlat 90 bredd gips vilket kanske var dumt. Ska kolla regelavståndet. Kanske man kan skära dem i rätt bredd för reglarna :) väggen är typ 250 och jag har 4st 90 bredd skivor

L loefgren said:
Redan inhandlat 90 bredd gips vilket kanske var dumt. Ska kolla regelavståndet. Kanske man kan skära dem i rätt bredd för reglarna :) väggen är typ 250 och jag har 4st 90 bredd skivor
Limma OCH skruva. Låt limmet torka innan du skruvar så buktar inte skivan när du skruvar.

• Like
loefgren
  • Laddar…
Leta upp reglarna och skruva i dom finns även gips i gipsskivor att använda

Mycket lim, och lite skruv för att hålla de på plats bara. Limmet blir starkare än skruven efter en stund.
Glöm inte remsor när du spacklar skarvarna sedan.

// Magnus

pacman42 pacman42 said:
Limma OCH skruva. Låt limmet torka innan du skruvar så buktar inte skivan när du skruvarkömg
9 944_Driver said:
Mycket lim, och lite skruv för att hålla de på plats bara. Limmet blir starkare än skruven efter en stund.
Glöm inte remsor när du spacklar skarvarna sedan.

// Magnus
Tack! Är på Bauhaus nu och han tyckte vi skulle skära varje skiva i exakt bredd och skruva i reglarna. Lite sugen på att limma skiten bara och dra skruv där reglarna är, markera ut

• Like
Allman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.