Jag planerar bygga en maskinhall med prefabricerande fribärande takstolar 20m långa. Hur bygger jag för att undvika att den inte viker sig genom att långsidorna viker sig. Är principen att gavlarna skall stabilisera så detta inte kan hända. Om byggnaden är 20m lång undrar jag om jag skall ha några strävor från golv till takstolar med jämna mellanrum. Väggarna planeras till 5 m höga. Behövs strävor?

Du sätter vindkryss som dom kallas. Dom kräver oftast ganska rejäla fundament

• Like
fribygg
  • Laddar…
Uppfattar jag rätt när du ska bygga en maskinhall med en spännvidd på taket på 20m utan konstruktionshandling? Utgår från att den är minst 20m lång också då det hade varit korkat att lägga takstolarna på det längsta måttet.

Vi pratar extremt stora snö och vindlaster på en sån byggnad. Inget man som lekman ska bygga utan dimensionering. Vi pratar snölaster på typ + 100 ton

Har nog aldrig sett en sån konstruktion helt i trä utan behövs nog en del stål.

Last edited:
  • Like
cpalm and 1 other
  • Laddar…
Hej! Tack för svar! Det är takstol nedan jag tänker använda, plan är att bygga 20 m lång och /20 m brett då jag har denna storlek av hårdgjord yta. Menar du att jag bör göra en längre och smalare byggnad. Jag laddar upp hur jag tänker sträva av. Jag vill ha era idéer men gå till en konstruktör innan jag bygger

• IMG_3997.png
Taket stabiliserar. Vindkryss i taket stabiliserar. Krysstagade väggar stabiliserar. Snedsträvor mellan takstolar och väggar stabiliserar. Finns många sätt att få det stabilt.

Jag har gjort något liknande men en fjärdedel så stor yta. Räkna på konstruktionen för det blir stora laster från snön och ett rejält vindfång om man har en öppen sida. Det är inte några villadimensioner på grejerna om man ska bygga så stort som du ska.

• Like
cpalm
  • Laddar…
Hej! Vindkryss i väggar och tak är jag med på, har gjort med vajer och spänt med vantskruvar i mindre byggnad vad tror ni om det ? Vidare tänkte jag sträva av för att inte byggnaden viker sig enligt nedan vad tror ninom det. Frågan är hur långt in i byggnaden strävorna behöver sitta. Jag kommer be en konstruktör kontroll räkna eller om jag kan ta gymnasiets fysik med kraftvektorer.

• IMG_3998.jpeg
Det finns etablerade tillverkare av hallar, dom tillhandahåller dimensionering vid köp. Vill du spara pengar så res det själv men med etablerade produkter. Detta är inget som du räknar ut med lite gymnasiekunskaper, det är högskolenivå och det ska i normalfallet också granskas av en annan konstruktör. Detta för att det inte får bli fel…

• Like
anaitis and 2 others
  • Laddar…
C
Hammarens kompis Hammarens kompis said:
Vidare tänkte jag sträva av för att inte byggnaden viker sig enligt nedan vad tror ninom det.
Det du är inne på är att skapa en ramverkan mellan takstolarna och stolpverket, vilket är helt i linje med den princip som maskinhallar brukar vara byggda efter. Fast strävorna brukar vara mindre uttalade då man prioriterar fri volym i byggnaden. "Problemet" är att takstolarna då är en integrerad del av "ramen" vilket man måste ta hänsyn till i konstruktionen/dimensioneringen. Du kan inte bara se det som separata konstruktionselement och plocka en takstol från hyllan som inte är konstruerad för att ta upp dessa krafter.

• Like
HenrikHuslöse and 2 others
  • Laddar…
Tack för inspel av alla, den takstolsleverantör jag pratar med vill inte ge info hur jag får hela byggnaden stabil de säger bara att takstolen är fribärande enligt min snözon. Skall gräva mer i det, de borde kunna guida i hur väggar konstrueras för att få total stabilitet. Annars får jag kolla med fler leverantörer

Tack för inspel av alla, den takstolsleverantör jag pratar med vill inte ge info hur jag får hela byggnaden stabil de säger bara att takstolen är fribärande enligt min snözon.
Det är ju det som några personer har försökt förklara här, den här typen av hall måste konstrueras som en helhet, det går inte att beställa lösa element från olika håll och sätta ihop.
Ska jag vara ärlig tror jag inte du förstått hur komplext det här blir, dynamiska laster som blir stora, både snö- och vindlaster. Ingenjörskunskaperna som krävs är förbi gymnasienivå. Köp ritningar på en färdig hall från någon som kan konsten.

• Like
Bästerortarn
  • Laddar…
C
Tack för inspel av alla, den takstolsleverantör jag pratar med vill inte ge info hur jag får hela byggnaden stabil de säger bara att takstolen är fribärande enligt min snözon.
Ja, med andra ord säger de att deras takstolar inte är konstruerade för att ge stadga till väggarna. Det är inte en fråga om hur strävorna skall fästas i takstolarna, de är överhuvudtaget inte gjorda för ingå i en sådan konstruktion.

Skall du använda dessa takstolar måste väggarna vara stabila utan takstolarnas hjälp. Dvs. genom att strävorna gå ner i marken, genom stolparnas förankring i marken eller genom mellanväggar eller liknande.

Tack för input. Jag skall se om jag kan få mer info från takstolsleverantören. De säljer sig sälja många fribärande takstolar på 20m, skall fråga om de har några referensbyggen där man kan ta del av hur man ordnat vägg stabiliteten kombinerat med dessa takstolar.

Tack för input. Jag skall se om jag kan få mer info från takstolsleverantören. De säljer sig sälja många fribärande takstolar på 20m, skall fråga om de har några referensbyggen där man kan ta del av hur man ordnat vägg stabiliteten kombinerat med dessa takstolar.
Troligtvis har man en konstruktör på dom projekten, takstolsleverantörerna jobbar i huvudsak med färdiga program och dimensioneringar för deras produkter. Att räkna på helheten är något annat och dom kan oftast inte ens kravställa hur takstolen ska sättas fast.

Det är den vanliga ordningen, en konstruktör tar fram huset konstruktion och en princip för takstol som takstolsleverantören bekräftar. Gällande maskinhallar så är nog i princip alla från ”halltillverkare” med etablerade system.

• Like
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Alltså... alla sådana hallar jag varit med och byggt eller besökt så har ju takstolarna ben ner i backen..
Tveksamt om det blir billigare att plocka ihop lösa delar..

• Like
Liljeros and 2 others
  • Laddar…
Ok, jag inser att dessa takstolar som är väldigt prisvärda är det för att de bara är dimensionerade för vertikal taklast. Oavsett hoppas jag de kan ge mig en referens där de använts, då borde man få en idé’ hur man löser sidoväggarna, det enda jag kan komma på är nedgrävda eller fastgjutna L-stöd där vägpelare är förankrade på långsidorna, alternativt strävor förankrade i golv snett in mot takstol, men då förstår jag att man får räkna på helheten. Kanske två takstolar där strävor är förankrade. Men det får jag överlåta till en konstruktör. Och som någon skrev, kanske blir lika dyrt som att köpa en stålhall.

Last edited:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.