F Fabbeluhr said:
Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.

Väggarna är gjorda av en relativt mjuk ’sten’ som dock avger ett svart elakt damm som hamnar överallt..

Vi hade redan börjat riva tapeter, varför det ser ut som det gör runt omkring. Har husfix hemma, tänker att det kanske funkar med Sandspackel efter?
Spackel kommer inte fylla. Köp gipsbruk, blanda till konsistens havregrynsgröt, spraya väggen med blomspruta eller dutta på vatten med svamp, lägg på gipsbruk med spackelspade. Fyll inte mer än att det fortfarande är en lätt inbuktning som du sedan slätar ut med spackel efter att gipset har torkat helt.

• Like
MONTREAL and 8 others
  • Laddar…
F Fabbeluhr said:
Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.

Väggarna är gjorda av en relativt mjuk ’sten’ som dock avger ett svart elakt damm som hamnar överallt..

Vi hade redan börjat riva tapeter, varför det ser ut som det gör runt omkring. Har husfix hemma, tänker att det kanske funkar med Sandspackel efter?
Bara o dammsuga lite i hålen och spackla igen me vanligt spackel, kan dock behövas göra i 2 omgångar, ifall de sjunker ihop när det torkat men de är en snabb enkel grej o fixa. Inget o ringa in elektrikern igen för

F Fabbeluhr said:

Hade lagt husfix. Är det poröst behöver ni grunda med något som binder betongen. Finns lite olika lösningar i bygghandeln. Jag gillar Nuretanolja, men det finns ju säkert billigare alternativ

• Like
minimunk and 2 others
  • Laddar…
N
Husfix och sen spackel funkar utmärkt.

• Like
Fabbeluhr
  • Laddar…
Det brukar vara besvärligt om det är det som brukar vara i äldre hus. Putsen är i princip som sand och rasar bara man tar i den. Man behöver väta ordentligt om något ska fastna. Husfix (världens dyraste cement) brukar funka. Risk att det tar några försök innan det lyckas. Det svarta är någon slags kolstybbsblandning har jag för mig. Vanligt i tunnare väggar i gamla hus.
Jag har minnen från renoveringar av gamla lägenheter i Stockholms innerstad.

• Like
ajje65 and 1 other
  • Laddar…
S SueCia said:
Menar du allvar? 😆
Det där är precis den risk som finns när man bilar i väggar. Som elektriker hade jag sagt "det finns risk för skador i väggen på andra sidan när jag bilar, ska jag köra ändå?"

Aldrig att jag skulle ta ansvar för dessa skador, någon måtta får det finnas på förväntningarna.
Därför har du var kund endast en gång , troligen .

• Haha
  • Sad
MONTREAL and 2 others
  • Laddar…
J johnniemalm said:
Därför har du var kund endast en gång , troligen .
Men menar du verkligen att elektrikern ska agera murare om denne i förväg informerat att förutsättningarna är sådan att skador kommer att ske?

• Like
MONTREAL and 1 other
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo said:
Men menar du verkligen att elektrikern ska agera murare om denne i förväg informerat att förutsättningarna är sådan att skador kommer att ske?
Vem lägger igen runt dosor och spårning på andra sidan väggen då?
Lämpligtvis fixar samma person även detta på samma gång.

Rätt "starkt" jobbat att lyckas gå rakt igenom så där. Har bilat, borrat och sågat en hel del i slaggstensväggar, och nog för att den är väldigt spröd och hålet alltid blir större än tänkt, men att gå rakt igenom väggen av misstag har jag aldrig lyckats med.

C cpalm said:
men att gå rakt igenom väggen av misstag har jag aldrig lyckats med.
Kan det inte finnas olika väggtjocklekar även på denna typ av vägg?

Det är tur att det var ett litet hål I väggen med tanke på alla experter som skriver sin åsikt för annars hade nog tråden pågått i ett par år.

• Like
  • Haha
MONTREAL and 2 others
  • Laddar…
M mats.3 said:
Det är tur att det var ett litet hål I väggen med tanke på alla experter som skriver sin åsikt för annars hade nog tråden pågått i ett par år.
Har du någon anledning att tro att den inte kommer att göra det?

Alfredo Alfredo said:
Har du någon anledning att tro att den inte kommer att göra det?
Nej inte med tanke på det jag har sett hittills och vissa kan nöta hål i en sten.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
F Fabbeluhr said:
Ja, nu när du säger det. Tog en närbild och det liknar ju det.

Det är en bostadsrätt, så jag för höra med styrelsen. Tack för info!!
Det är inte ytong det är slaggplattor

• Like
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo said:
Kan det inte finnas olika väggtjocklekar även på denna typ av vägg?
Tycker inte de ser tunnare ut än de väggar jag varit på. Var nog någon sorts standard, ca. 10 cm om jag minns rätt, svårt att tänka mig en tunnare vägg än så. Sen förekommer det förvisso väggar murade med dubbla rader block.

C cpalm said:
Tycker inte de ser tunnare ut än de väggar jag varit på. Var nog någon sorts standard, ca. 10 cm om jag minns rätt, svårt att tänka mig en tunnare vägg än så. Sen förekommer det förvisso väggar murade med dubbla rader block.
Jag tror att en vuxen skulle kunna springa igenom en sån vägg om man tar sats. Vi hade en sådan vägg mot grannen en gång. Väldigt lyhört och han hade sängen mot väggen. 😱😝

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.