Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.

Väggarna är gjorda av en relativt mjuk ’sten’ som dock avger ett svart elakt damm som hamnar överallt..

Vi hade redan börjat riva tapeter, varför det ser ut som det gör runt omkring. Har husfix hemma, tänker att det kanske funkar med Sandspackel efter?
 
  • IMG_6164.jpeg
  • IMG_6165.jpeg
  • IMG_6166.jpeg
  • Like
kjellinge
  • Laddar…
Husfix låter som en bra idé. Kör på det.
 
  • Like
Newgolds and 7 others
  • Laddar…
eller Gipsspackel

//A
 
  • Like
Chr1st0ff3r and 5 others
  • Laddar…
F Fabbeluhr said:
Vi hade en elektriker som bilade in el i köket. Dock gick det igenom in i vardagsrummet och det är nu hål i väggen där.

Väggarna är gjorda av en relativt mjuk ’sten’ som dock avger ett svart elakt damm som hamnar överallt..

Vi hade redan börjat riva tapeter, varför det ser ut som det gör runt omkring. Har husfix hemma, tänker att det kanske funkar med Sandspackel efter?
Skulle nog vilja säga att det är elektrikerns göra eftersom elektrikern inte var försiktig och borde ha känt att det var mjukt material.
Förmodligen lekasten.
 
  • Haha
  • Like
Müssli and 3 others
  • Laddar…
F
Bussmotor Bussmotor said:
Skulle nog vilja säga att det är elektrikerns göra eftersom elektrikern inte var försiktig och borde ha känt att det var mjukt material.
Förmodligen lekasten.
Om husfix finns hemma verkar det onödigt att blanda in elektrikern i att fixa detta. Det tar inte många minuter att blanda ihop och trycka dit en klutt husfix.
 
  • Like
Urban R and 12 others
  • Laddar…
F fredrik.johansson said:
Om husfix finns hemma verkar det onödigt att blanda in elektrikern i att fixa detta. Det tar inte många minuter att blanda ihop och trycka dit en klutt husfix.
Annars finns 828 gips som är lite mera flexibel och kan röra sig lite. Lätt att bearbeta och slipa.
 
  • Like
UffePlåtis and 2 others
  • Laddar…
Tack alla, mycket uppskattat! Ja vi kommer göra det själva, mest för att vi ändå ska göra det runt omkring.
 
TYcker det ser ut som tegel av blåbetong. Har ni kollat radonhalten i huset?
 
  • Like
Pettman and 4 others
  • Laddar…
S Simon11 said:
TYcker det ser ut som tegel av blåbetong. Har ni kollat radonhalten i huset?
Ja, nu när du säger det. Tog en närbild och det liknar ju det.

Det är en bostadsrätt, så jag för höra med styrelsen. Tack för info!!
 
  • IMG_6230.jpeg
Bussmotor Bussmotor said:
Skulle nog vilja säga att det är elektrikerns göra eftersom elektrikern inte var försiktig och borde ha känt att det var mjukt material.
Förmodligen lekasten.
Väggen var antagligen runt 70 mm tjock så det är rätt vanligt att det går sönder när man kör med en dosfräs.
 
  • Like
Megman and 3 others
  • Laddar…
S Simon11 said:
TYcker det ser ut som tegel av blåbetong. Har ni kollat radonhalten i huset?
Det är slaggplattor.
 
  • Like
kingen101 and 5 others
  • Laddar…
S
Bussmotor Bussmotor said:
Skulle nog vilja säga att det är elektrikerns göra eftersom elektrikern inte var försiktig och borde ha känt att det var mjukt material.
Förmodligen lekasten.
Menar du allvar? 😆
Det där är precis den risk som finns när man bilar i väggar. Som elektriker hade jag sagt "det finns risk för skador i väggen på andra sidan när jag bilar, ska jag köra ändå?"

Aldrig att jag skulle ta ansvar för dessa skador, någon måtta får det finnas på förväntningarna.
 
  • Like
  • Love
MONTREAL and 21 others
  • Laddar…
D
S Simon11 said:
TYcker det ser ut som tegel av blåbetong. Har ni kollat radonhalten i huset?
Det där är en slaggvägg (också kallad skitvägg). Inget radon där.

Laga med gipsbruk (= gipsputs), billigt, enkelt, nog starkt, samt slipbart.
 
  • Like
Edvuld and 4 others
  • Laddar…
D datja said:
Det där är en slaggvägg (också kallad skitvägg). Inget radon där.

Laga med gipsbruk (= gipsputs), billigt, enkelt, nog starkt, samt slipbart.
Gipsputs är lättjobbat också.
 
  • Like
_Elman_ and 2 others
  • Laddar…
D
S sin said:
Gipsputs är lättjobbat också.
Exakt vad jag menade. Gips är alltid CaSO4•2H2O.
 
  • Like
Ahlve and 2 others
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.