Magnus E K Magnus E K said:
Den lilla dyra bygghandeln sätter upp en skylt med texten "Här säljer vi rakt virke!"
Eller som rörfirman hade i sin reklam, ”Raka rör i Sparsör” 😉
 
DennisCA DennisCA said:
I den här tråden kan man snacka om regeln som bekräftar undantaget ;)
Ja undantag finns det gott om. Tråden växlade in på ett sidospår där krokigt virke förvandlades till otillåten vargjakt med Karl Hedin 🤔
 
Last edited:
  • Haha
Mats-S and 1 other
  • Laddar…
Att en tråd med både anekdotisk bevisföring, vargjakt och värmlänningar inte spårat ur mer än så här är ändå rätt fantastiskt. Jag slänger in en diktator direkt, så är det avklarat. Så, nu kan vi prata krokigt virke igen.

Bild 1.jpg
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Hep Hep said:
Att en tråd med både anekdotisk bevisföring, vargjakt och värmlänningar inte spårat ur mer än så här är ändå rätt fantastiskt. Jag slänger in en diktator direkt, så är det avklarat. Så, nu kan vi prata krokigt virke igen.

[image]
Krokigt virke borde vara eftertraktat till att bygga en skateboardramp med, färdiga svängar osv. 😆
 
  • Like
lindsmik
  • Laddar…
Själv kom jag på mig i går med att välja ut rakt och fint virke som jag skulle basa. Det kändes lite bakvänt.
 
  • Haha
Intet and 1 other
  • Laddar…
Men omvänt då, kan man basa krokigt virke så det blir rakt?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
mexitegel mexitegel said:
Men omvänt då, kan man basa krokigt virke så det blir rakt?
Ja, att rikta gamla massiva spegeldörrar är ju lite pyssel men ingen omöjlighet så.
 
  • Like
mexitegel
  • Laddar…
C Cole006 said:
Det hela handlar egentligen om så stor vinst som möjligt för sågverken.
Kvaliteten på virke är sämre nu för tiden. (se bild).
Frodväxt virke väger mindre (torkat) och slår sig lättare.
Träden växer snabbare i södra Sverige än i norrland. Det blir längre mellan årsringarna.
Träden avverkas mycket yngre och virket torkas också otroligt mycket snabbare nu för tiden.
Dessutom så är klena reglar klyvda ur en större bit vid hyveln. Lätt att se på årsringarna. Där av är vissa reglar rakare än andra i samma paket.

Låt inte virket ligga hemma för länge innan montering. Skydda det med plast/presenning. Och banda helst ihop det.
(Bilden!) Visst är det väl härligt stt såga eller bearbeta det virke man kan köpa - dyrt! - hos bygghandlarna i dag? Det går ju som en dans, det är som att skära i smör med en varm kniv! Vilken skillnad om man tvingas ge sig på en gammal tung bräda eller regel, som kanske sitter i ett gammalt hus eller så! Va! Är det nåt fel på sågen eller?!
 
  • Like
cpalm and 2 others
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo said:
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Självklart behöver inte reglar vara spikraka, vem har påstått det?
Det beror på. Ska man ha dem som reglar, oftast inte, beroende på hur krokiga och åt vilket håll de böjer sig. Om man däremot använder dem till snickeri (vilket man kan med Karl Hedins C24) så spelar det roll.

Även vissa synliga saker, som tex altanräcken och sånt.
 
C
P Pelotard said:
Vilken skillnad om man tvingas ge sig på en gammal tung bräda eller regel, som kanske sitter i ett gammalt hus eller så! Va! Är det nåt fel på sågen eller?!
Klassikern när man försöker spika i gammalt "färdigtorkat" tätvuxet virke och allt är som en enda stor kvist. Struggle! 🤬
 
  • Like
Dilato
  • Laddar…
Köpte lite planhyvlad furu på Bauhaus igår och blev ändå imponerad över hur tätvuxet, kvistfritt och rakt det var, med den här tråden i bakhuvudet. Såklart fanns det några fula brädor som blivit ratade kvar (de står ju där tills någon köper dem, snarare än att de slängs), med majoriteten var riktigt fint.
 
  • Like
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har tillsammans med min svärfar själv varit med och sågat bjälkar och reglar till vårt egna hus på en enkel gammaldags bondsåg. Min erfarenhet är att vissa stockar är vridna i fibrerna, speciellt närmare trädets topp, s.k. tjurvirke. Dom kan vara besvärliga att rikta redan när man sågar timmerstocken. Sen när dom torkar så vrider dom sig. Man försöker ju ta ut grova bjälkar ur det grövsta timret närmast rotändan. Väggreglar tas oftast ut ur den klenare stammen närmast toppen. Tjurreglar kan sen vrida sig efter att man monterat dem i en vägg, eller t.ex när man lossar buntbanden i en virkesbunt på ett byggvaruhus.
 
  • Like
Huzzbutt and 2 others
  • Laddar…
T Tommy Frölin said:
Jag har tillsammans med min svärfar själv varit med och sågat bjälkar och reglar till vårt egna hus på en enkel gammaldags bondsåg. Min erfarenhet är att vissa stockar är vridna i fibrerna, speciellt närmare trädets topp, s.k. tjurvirke. Dom kan vara besvärliga att rikta redan när man sågar timmerstocken. Sen när dom torkar så vrider dom sig. Man försöker ju ta ut grova bjälkar ur det grövsta timret närmast rotändan. Väggreglar tas oftast ut ur den klenare stammen närmast toppen. Tjurreglar kan sen vrida sig efter att man monterat dem i en vägg, eller t.ex när man lossar buntbanden i en virkesbunt på ett byggvaruhus.
Det där förklarar ju ett och annat. varkar som att det är mycket tjurvirka som vi hittar i butikerna.
 
Ibland behöver man rakt virke. Som fortsätter att vara rakt. T.ex. om man har en sån här trädgårdssoffa som behöver nytt trä. Var hittar man det?
 
  • IMG_4189.jpeg
P Pelotard said:
Ibland behöver man rakt virke. Som fortsätter att vara rakt. T.ex. om man har en sån här trädgårdssoffa som behöver nytt trä. Var hittar man det?
Kolla med ekgrindar.se om soffans tillverkare inte erbjuder nån sats med virke avpassade för möbeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.