Tjohoo

Har satt upp 4st spottar i trappen.... nu blev det ljust och fint, men skulle vilja sätta dit dimmer i stället för brytare.... nu är det ju som i dom flesta trappor, två st brytare en uppe och en nere, hur göra med dimmern/dimmrar ? :o

• Gilla
Leif BerglundL
  • Laddar…
S
Jag har aldrig haft någon kund med detta önskemål men det finns dimrar med trappfunktion. Nackdelen blir väl att du bara kan ha 1 dimmer isåfall och en vanlig trappströmställare i andra änden.

Vad som borde funka bättre är en dosdimmer som du kan styra med återfjädrande knappar både uppifrån och nerifrån.

Hmm... dosdimmer ???
Är det inte det jag menar  :) en som ersätter brytaren som sitter i väggen...
har du någon länk till vad du menar..?

Såhär kan en dosdimmer se ut. Den monteras exempelvis bakom en vanlig strömbrytare i en dosa.

362059_X_2006-07-04_101610_369.jpg

Oki.... nä visste inte att det fanns... det skulle ju lösa en del...
hur ska det kopplas...?

Kan det vara en kompromiss att byta den ena strömbrytaren till en dimmer?

tja... i brist på bröd, får man äta Limpa... :o

Dimrar med trappfunktion är väl ganska vanligt. Men det går bara att ha en. Den andra får vara en vanlig trappomkastare (som du ju redan har).

nu finns det dimmrar som man kan ha på 2 ställen, 1 master dimmer och en slav dimmer. typ ELKO har det.

Dosdimmer.... gillar inte dessa.... brukar alltid gå sönder efter ett tag.... kanske kommit några bra nu på senare år... (Dimmax = skit kvalitet)

/Richard

och så får man lite skäll....

Håller med e_richard...har inte stött på någon "dosdimmer" som håller!

System med master och slav dimmer funkar mycket bättre!

öhh...okej, 1 master dimmer och en slav dimmer...
låter ju okej... speciella dimmrar eller speciellt sätt att koppla in eller båda :o

japp, var och spanade... men hittade inget typ "master dimmer"

Lutron har denna typ av dimmrar med Master/Slave funktion. Gå in på http://www.bellalite.se/ och leta upp en modell som heter "Rania". Finns säkert många tillverkare som har denna typen av dimmrar, men denna är den enda jag testat, och den funkar utmärkt.

Nja... ingen Rania, Niko hiitade jag en som hette...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.