Byggahus.se
Hej
Stökar lite med en gulslang på tomten som går mellan vägen och huset. Gulslangen har jag grävt ned i etapper så jag har skarvat den, där av så är dragtråden ömsom plastlina ömsom ståltråd. Men nu kommer nedgrävningen vara klar och slangen kommer ligga tom tills jag behöver den i framtiden.

Därför tänkte jag passa på att dra i en intakt oskarvad dragtråd av något slag.

Vad hade ni valt, fiskelina, fk eller något annat?

Stort tack på förhand.
Mvh
Fredrik
 
En FK eller ett "murarsnöre" eller helst ett tunt rep nått typ tunn fisklina skulle jag undvika för det måste man i alla fall byta ut till nått starkare den dagen man ska dra in en kabel. Den plastlina som brukar följa med slangen brukar man ofta byta ut till mått bättre när det är dags att dra kabel.
 
Tackar, då lutar det mot fk.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
En FK är ett bra alternativ, det håller garanterat hundra år även om du lämnar röret. Jag skulle bara vilja slå ett slag för flagglina som är tunn, smidig och stark. Tyvärr vet jag inte hur det håller i ett rör under mark men håller det tio år i en flaggstång så....
 
Flagglinan håller mer drag än FK, och är smidigare. Frågan är väl alltid hur man fäster draglinan i den indragna kabeln. Hur gör man när man har en FK och vill dra in 3 FK?
 
Man drar inte i flera FK i ett "gult markrör". ;)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Har man svårt att välja så kan man ju gardera sig med FK, flagglina och ankarlina så borde ju nån av dem hålla för tidens tand..
.
 
Draglina. Den svarta av nylon. Rulle på 250meter. Kostar knappt något. Finne hos grossister. Troligtvis Hornbach också
 
NetNut skrev:
Har man svårt att välja så kan man ju gardera sig med FK, flagglina och ankarlina så borde ju nån av dem hålla för tidens tand..
.
Fast i ett rör, där luften inte direkt rör sig så har jag svårt att tro att ens den sämsta plast skulle hinna bli så anfrätt. Jmf. gammal OVIR jag dragit ut där den var spröd som kex i dosor där luften kommit åt, men som ny mitt inne i rören.

Vatten kan iofs vara ett problem i markrör, så kanske inte en "järntråd" då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.