Byggahus.se
Bo.Siltberg skrev:
Kort svar ja.
Jfb behövs väl knappast så länge du inte gör om installationen. Det var säkert inget krav när brytaren sattes där..
 
Det var det korta svaret....
Om man verkligen inte vill ha säkerheten ifrån en JFB så kan det gå att kringgå den regeln genom att hänvisa till att installationen är gjord enligt tidigare regler, ja. Då tror jag dock fast inkoppling krävs. Uttag i badrum, med JFB, tilläts 1996 enligt mina noteringar. Men före det (och kravet på JFB) vill jag minnas det fanns restriktioner för kopplingsdosor, strömbrytare etc i badrum?
 
daddydj skrev:
Visst behövs det jordfelbrytare i vilket fall? Alltså oavsett om kabeln klipps av eller om stickpropp används?
Kort svar nej, skulle jag säga då..

Det handlar inte om att kringgå.. Man ska inte behöva byta ut allt möjligt bara för man gör en bagatellartat grej i anläggningen. Annars skulle ju reglerna se annorlunda ut.. :O

Vid ombyggnader i föreskrifternas mening ska hela bad- eller duschrummet utföras enligt samma regler som gäller vid nybyggnad. Ombyggnad av elanläggningen i föreskrifternas mening innebär att hela elinstallationen ändras eller byggs om i utrymmet.
Om du till exempel renoverar ett befintligt badrum genom att endast byta ut väggbeklädnad och porslin så räknas det inte som en ombyggnad av elanläggningen.
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
I detta fall är det ju endast ett underhåll..
 
Om du inte bygger om badrummet så att det blir ledande, dvs främmande ledande delar som inte fanns där tidigare.
 
Trådskaparen här: Det här med jordfelsbrytare verkar vara en djungel. I badrummet finns en varmvattenberedare och ett el-element som inte har jordfelsbrytare. Det sitter inte heller någon jordfelsbrytare i husets elcentral vad jag vet. Kan jag få min tvättmaskin inkopplad i badrummet med full säkerhet utan en jordfelsbrytare? Räcker det att maskinen är jordad?
 
Jordfelsbrytare behövs inte om tvättmaskinen kopplas in direkt på brytaren. Att maskinens utsatta delar är skyddsjordade utgör säkerheten i det här fallet. Sen är det absolut inte fel att sätta in jordfelsbrytare på centralen i alla fall eller åtminstone använda en portabel om du t.ex. drar en förlängningskabel utomhus.
 
daddydj skrev:
Trådskaparen här: Det här med jordfelsbrytare verkar vara en djungel. I badrummet finns en varmvattenberedare och ett el-element som inte har jordfelsbrytare. Det sitter inte heller någon jordfelsbrytare i husets elcentral vad jag vet. Kan jag få min tvättmaskin inkopplad i badrummet med full säkerhet utan en jordfelsbrytare? Räcker det att maskinen är jordad?
Dagens regler kräver JFB och kompletterande skyddsutjämning i badrum, dvs man har ansett att den säkerhetshöjningen är nödvändig.

Det finns dock inga krav på att befintliga elinstallationer måste uppgraderas. Man får göra ganska omfattande underhåll utan att behöva uppgradera till dom senaste reglerna. I ditt fall fanns redan anslutningspunkten för TM, så det finns inga frågor där kring nyinstallation av TM, bara utbyte. Den måste dock anslutas fast, inte via stickpropp. Om badrummet är gjort före 1996 så tillåts inga uttag om jag har korrekta uppgifter. Dessutom måste badrummet vara i samma "skick" som när elinstallationen gjordes, dvs inte vara ombyggd med t.ex ett ledande golv etc.

Så vitt jag kan se finns det troligen inga krav på att du måste installera JFB i ditt fall. Exakt hur "riskfritt" det är vet nog ingen. Kravet på JFB och skyddsutjämning har säkert sina skäl men jag har aldrig hört talas om något underlag för detta, t.ex hur många som dött pga avsaknad av dessa skydd.
 
Jag har suttit i samma situation som du. Men jag hade tre faser och jord utan nolla. Tog hem en elektriker som drog fram nolla och satte dit två vägguttag. Då sparade jag in en säkringsplats i min överfulla elcentral också.

Han gjorde jobbet samtidigt som han gjorde ett annat småjobb hemma så jag vet inte hur mycket just det här jobbet kostade, men absolut inte skjortan. Och det var ändå före ROT-avdragens tid. Klart värt pengarna.
 
Tjenare, Jag sitter i en liknande situation med en tvättmaskin som skall kopplas in i ett 3-fassystem.
Dock har jag ett lite äldre system där varje koppling man öppnar bjuder på en ny överraskning.
Jag har inte en enda färg att ta hjälp av och skulle vilja veta hur man tar reda på hur man skall koppla in sina sladdar i denna dosa utan att bränna ner huset, upp tvättmaskinen eller av sig händerna. . IMG_0680[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
 
Som det ser ut på bilden har du tre faser och en jord. Det kan du mäta dig fram till. Mellan alla svarta bör du ha ca 400V och från en av de svarta till gul/grön ca 230V. Om så är fallet behöver du en nolla, det gör man genom att lägga en av de svarta på nollskenan i centralen. Linda ledaren med blå tape/slang så den är märkt. Koppla sedan förslagsvis bort den tredje och sista ledaren så får du ut 1-fas, nolla och jord.
Föreslår dock att en fackman gör jobbet.
 
För övrigt kan du rent allmänt aldrig förlita dig på färger, utan de ger endast en vägledning till vad det skulle kunna vara för slags ledare. Mätning kan ge ytterligare vägledning, men i tveksamma fall finns bara ett sätt - att följa upp hela ledningen från centralen, titta i alla dosor på vägen etc. Även om du mäter något så kan det finnas en strömbrytare eller lampa på vägen.

I detta fall handlar det om en anslutningsdosa för trefas som normalt är matad direkt från centralen - inga avgreningar eller strömbrytare på vägen. Tre svarta ledare och en oansluten N-plint gör att Räv3n med stor säkerhet kan dra slutsatsen att det är tre faser utan nolla. En kontrollmätning kan fastställa detta utan att behöva rota i dosor.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
De förtennade trådarna och den halvtaskiga isoleringen ger åtminstone mig dåliga vibbar, ser ut att vara från tiden runt 2:a världskriget och en tid efteråt när kopparn var riktig bristvara och man drog ner på arean, alltså inget man vill belasta allt för hårt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det ser ut att vara väldigt klen area på de svarta, bör kollas upp!
 
M mlkjhr skrev:
Det ser ut att vara väldigt klen area på de svarta, bör kollas upp!
Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att om man kopplar t.ex en tvättmaskin till trefas så blir belastningen mindre på varje fas än om man kopplar den enfas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.