Byggahus.se
(Blå kan även användas om man lyckas få tag på tvåledare för utanpåliggande installation. Chansen att få tag på sådan kabel är väl försumbar om man inte hittar nåt gammalt förråd dock)...


(För den som pular själv: röd, helgul och helgrön får inte användas alls, till nånting. Röd förbjöds då gulgrön skyddsjord infördes, de andra förbjöds väl för en 20-30 år sen eftersom de kan förväxlas med skyddsjord).
 
Minns jag inte helt fel har jag svart till fas och vit till nollan.Eller om det var tvärtom ;)
Vet i alla fall vilket det är fast minnet sviktar.
Lite därför jag inte velat blanda in dom färgerna.Tog svart och vit till trapp vilket kanske är överkurs att ha olika färg men då vet man i alla fall vilken sladd som är vilken.
Sen undrar jag hur ni ställer er till jordsladd till allt även där det inte behövs?.
Har pulat ner gulgrön jord i alla strömbrytare fast den inte är monterad.Sitter fast och oskalad på ubåt.
Tänkte att man kunde ha den att mäta mot ifall nåt strular.
Kan väl inte va en nackdel även om den är totalt onödig?
 
Svart och vit är rätt vanligt på gamla installationer. Jag skulle inte lita på vilken färg som är vilken heller, jag tror att båda varianterna har förekommit... "Olika i olika socknar"...

Vad gäller att dra fram till strömbrytare så är väl nolla kanske mer användbart om du vill byta till nån av de där radiostyrbara strömbrytarna som också vill ha nolla (waveman t.ex.)...
 
yxis skrev:
Svart och vit är rätt vanligt på gamla installationer. Jag skulle inte lita på vilken färg som är vilken heller, jag tror att båda varianterna har förekommit... "Olika i olika socknar"...

Vad gäller att dra fram till strömbrytare så är väl nolla kanske mer användbart om du vill byta till nån av de där radiostyrbara strömbrytarna som också vill ha nolla (waveman t.ex.)...
Menade att en jordkabel kan inte skada ??
Fast den är totalt onödig.
Kanske kommer en ny standard om 5 år ;)
Som det är dragit så går nollan även genom många brytare då det är uttag under.
Just nu vet jag precis hur det är kopplat men om ett halvår efter isolering,plast och gips har jag säkert inte en aning :D
 
Det lär väl aldrig skada att dra fram ledningar som inte används, så länge det är begripligt vad som går var...

Captain Obvious tipsar om att göra nån slags skiss på hur det är kopplat...

Annars är en såndär "eldetektor" (som ofta också brukar vara metalldetektor) rätt bra för att se var ledningar går i väggarna, om man glömt hur allt är draget...
 
Man kan dokumentera för sig själv givetvis men frågan är om det är plus eller minus den dan man kanske säljer?
"Jo jag har kopplat hela slingan själv och vet hur det är draget men jag har ingen behörighet men jag kan skruva i en skruv ;) "
Bättre att hålla tyst?
Finns det nån åldersregel här?
Funkat så länge så funkar det lite till?
Kan tillägga att jag litar mer på mina egna kopplingar här i huset än befintliga.
 
Enda som stör mig är brun till täntråd som ä
r standard och idiotisk.
Har kopplat så.
Enligt standard i övrigt såvitt jag vet.
 
yxis skrev:
(Blå kan även användas om man lyckas få tag på tvåledare för utanpåliggande installation. Chansen att få tag på sådan kabel är väl försumbar om man inte hittar nåt gammalt förråd dock)...


(För den som pular själv: röd, helgul och helgrön får inte användas alls, till nånting. Röd förbjöds då gulgrön skyddsjord infördes, de andra förbjöds väl för en 20-30 år sen eftersom de kan förväxlas med skyddsjord).
Röd får du visst använda.
 
Blindnit skrev:
Enda som stör mig är brun till täntråd som ä
r standard och idiotisk.
Har kopplat så.
Enligt standard i övrigt såvitt jag vet.
Brun är inte tändtråd, enligt färgstandarden. Enbart fas.
Fast det finns inget som säger att den är förbjuden att använda som tändtråd.

//Patrik
 
Du har säkert rätt då du bör veta bäst :)
Jag följde färgerna med informationen från denna sidan http://fyrskeppsvagen.com/tips/elcolors/
Lät vettigt just då och jag hittade inget som motsade det som skrivits där.
 
Glufsglufs skrev:
Röd får du visst använda.
Sen när?
 
yxis skrev:
Sen när?
Ja, ett par år sen minst.
 
Ja, det har jag också hört ska vara okej.

//Patrik
 
Det finns inget förbud mot att använda röd till fas eller tändtråd, men lämpligt är det ju inte om man inte har väldigt speciella skäl och inte lyckats komma över någon annan färg än röd FK. Det krävs åtminstone en märkning vid centralen som säger att röd förekommer som fas i installationen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns inget förbud mot att använda röd till fas eller tändtråd, men lämpligt är det ju inte om man inte har väldigt speciella skäl och inte lyckats komma över någon annan färg än röd FK. Det krävs åtminstone en märkning vid centralen som säger att röd förekommer som fas i installationen.
Nja, märkningen man gör är när röd används som jord i anläggningen. Tex vid en stamrenovering och man drar med jord till badrummet så märkar man upp centralen att "anläggningen inehåller både röd och gul/grön jord". Där man gör helt nytt så blir ju all jord gul/grön så då kan man ju använda röd till exempelvis tändtråd och man behöver inte märka upp något om det. I en anläggning där röd redan finns som tex jord så blandar man ju helt enkelt in röd till något annat och behöver därmed inte heller märka upp något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.