Snailman
Tænkte køre med enkelt regelsæt ifølge træguiden, der lader man jo den ene væg gå hele vejen ud i hjørnet og den anden skal gå frem til den første væg...

Mit spørgsmål er så om den væg, der bærer tagstolpernes vægt, er den, der går ud i hjørnet eller ikke?

Snailman
Har kigget gennem mine bygge-billeder nu, og der var ikke så mange af dem, hvor man kan se, hvordan de har gjort, men jeg kan konstatere, at de har gjort det på begge måder...

Jeg kan tilføje, at jeg har tænkt mig at lægge en takstol indenfor de stående regler ved gavlen (ikke på ydersiden af dem altså)

Mikael_L
Jeg ved ikke, om der er noget rigtigt eller forkert her.
Når jeg har tænkt på konstruktion, har jeg mest fokuseret på, hvordan isoleringsarbejdet skal fungere bedst og få så få kuldebroer som muligt.

Snailman sagde:
Kan tilføje, at jeg har tænkt på at placere en spær indenfor de stående regler ved gavlen (ikke på ydersiden af dem altså)
Med spæren indenfor gavlvæggen opnår man lidt ekstra kvm boligareal uden at skulle købe flere spær.
Med spæren synes jeg næsten, at det føles mere naturligt at lade gavlvæggen omfatte langvæggene. Men som sagt, jeg ved intet om evt. rigtigt eller forkert.

• Synes
M Oscarsson
  • Laddar…
hej!slip den væg, som spærerne kommer på. Stokker du med fx 45*145, monter en længst ud, efterlad luft 60 mm monter en regel til. Næste væg spiker imod. Den sidste stolpe ender på halve reglen, lågespik med 100 mm spik. Glem ikke at isolere inden vindtætningen. Der findes en måde til at lave yderhjørner på. Så kan man isolere indefra.

• Synes
123456mn
  • Laddar…
Mikael_L
Ydervægshjørner er jo altid et kærkomment emne.

Nu har jeg gnedet mine geniknuder og vil tjekke, hvad den øvrige forum-intelligentsia mener om min løsning.

Det er som altid svært at tyde billeder af denne slags, men spørg hvis noget er uklart.

Det er iaf 195mm stående regelstamme, med 45x45 krydsregels på både yderside som inderside.
På toppen af gavlspidsernes regelværk og mod væggens yderside sætter jeg naturligvis en regel som agerer "spær" som underlag til råsponten før tagfaldet.

Jeg viser billede både med og uden krydsreglen indtegnet, i håbet om at det skal være tydeligere.

• 3D-model af et hjørne af en væg med stående regelstomme og indtegnet korsregling, visende byggeproces for ydervæg med tagstol som understøtning.
  • Konstruktionsmodel af ydervægshjørne med oprejst regelstamme og tydeliggjort krydsregling, set oppefra, med fokus på hjørne- og kantdetaljer.
  • 3D-model af ydervægshjørne med 195mm stående regelstamme og 45x45 krydsreglar på begge sider til strukturvisning i et byggeprojekt.
  • 3D-tegning af ydervægshjørne med 195mm stående regelstamme og 45x45 krydsregelsystem på både inderside og yderside.
Mikael_L
Jeg tænkte, at det bliver at spikre gavlens sidste stående regel mod langvæggens. Nu har jeg ikke tjekket, om der bliver god plads til at svinge hammeren eller om næste regel kommer tæt på.
Men det burde jo blive helt OK at skråskruva ellers.

Hej
Jeg synes, det ser strålende ud på dine billeder =)
Det er præcis, som mit företag ville have gjort det.
Mvh Madde

• Synes
kwasibengt
  • Laddar…
Mikael_L
Ja takker så meget.

Nu er der dog ikke så meget mere at gøre ved det, hjørnerne ser ud som på billedet og tagstolene hviler på hammarbanden, så jeg laver det næppe om nu. :cool:

Men jeg kan smide et andet spørgsmål ind, forankring i hjørnerne, dvs forankring af de to vægge, der mødes.
Hvilken sømafstans og kvalisort? Eller måske sømplader og ankernåle?

Nu har jeg samlet det med galvaniserede 100mm x 3,4 trådsøm, på ca cc600 mm.
+ en ekstra søm højt oppe (dvs ca cc300 for de tre øverste søm).

Men lige i dag gik jeg og tænkte over, om et sådant hjørne ville klare en lige så snedækket vinter som sidste vinter.
Jeg kan stadig let slå et hvilket som helst antal ekstra søm i eller låse hjørnerne med sømplader.

Hej igen

Vi plejer at sætte 2-3 spax eller lignende i hjørnerne. Ellers lader vi dem være som de er. Gles/panel og spær og 50 vinkler til inderhjørner plejer at være nok.
MvH Madde

Mikael_L
Madelene_g sagde:
...och 50 vinkler til inderhjørne plejer at være nok.
Ja nu må jeg spørge, hvad du mener med 50 vinkler ...?

Et pladehjørne til gips, eller pladevinkler i 50 mm størrelse?

Jeg har tænkt at sætte gips-pladehjørner bag pladematerialet senere (OSB + gips) for at sy disse sammen i ydervæggens inderhjørne og samtidigt tillade elrørsføring forbi hjørnet.

Mikael det går ikke at sætte pladen bagved OSB'en, sæt pladen mellem OSB og gipsen. Skruen trykker bare pladen væk, hvis den ligger bagved OSB, jeg kan vise men det er under 40 cm løsuld.

Har du OSB bagved så "svarer" det bedre, når skruen skal gennem pladen.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.