3,031 læst ·
16 svar
3k læst
16 svar
Yderpanel (facade) der gaber
Side 1 af 2
Hej
Har en god ven som har problemer med sin facade. Det er stående panel, men den er meget "tynd", kun 12 mm. En standard yderpanel er 22 mm ifølge min erfaring.
Hvordan det end er, så er panelet begyndt at bule, så der mange steder er blevet et betydeligt mellemrum mellem yderbræt og det nederste (det er altså låspanel). Man kan se ind under det ydre bræt, mellemrummet er sikkert en centimeter.
Dette kan jo ikke være godt tænker jeg. Regnvand kommer selvfølgelig ind bag panelet.
Jeg har aldrig set dette fænomen og tænker, at det skyldes, at panelet er så tyndt. Selvfølgelig bevæger træ sig hele tiden, men jeg har ikke set brædder bule på denne måde.
Ville I købe en flok nye brædder af samme tynde dimension, eller købe 22 millimeters og skifte hele væggen? Det er primært en side på huset (sydsiden) der har dette problem. Øvrige sider ser rigtig godt ud.
Har en god ven som har problemer med sin facade. Det er stående panel, men den er meget "tynd", kun 12 mm. En standard yderpanel er 22 mm ifølge min erfaring.
Hvordan det end er, så er panelet begyndt at bule, så der mange steder er blevet et betydeligt mellemrum mellem yderbræt og det nederste (det er altså låspanel). Man kan se ind under det ydre bræt, mellemrummet er sikkert en centimeter.
Dette kan jo ikke være godt tænker jeg. Regnvand kommer selvfølgelig ind bag panelet.
Jeg har aldrig set dette fænomen og tænker, at det skyldes, at panelet er så tyndt. Selvfølgelig bevæger træ sig hele tiden, men jeg har ikke set brædder bule på denne måde.
Ville I købe en flok nye brædder af samme tynde dimension, eller købe 22 millimeters og skifte hele væggen? Det er primært en side på huset (sydsiden) der har dette problem. Øvrige sider ser rigtig godt ud.
Hvis der er så store sprækker, så er det nok på tide at tage hele facaden ned og sikre sig, at der ikke er en masse fugtskader, som man ellers risikerer at bygge ind. Lækager har den irriterende egenskab, at de ligesom aldrig viser sig der, hvor de er opstået, og vice versa, hvis du forstår, hvad jeg mener.
Enig i, at 12mm er i tyndeste laget. Den burde man have skruet fast, så den sidder ordentligt, ikke sømme.
Enig i, at 12mm er i tyndeste laget. Den burde man have skruet fast, så den sidder ordentligt, ikke sømme.
Lyder unægtelig tyndt...tykkere dækbrædder siger jeg. Det ses jo ikke, at de under er 12 mm. Samtidig tror jeg ikke, at det er nogen fare, hvis der kommer lidt vand bag dækbrædderne. Det er jo ikke nogen tæt membran i den forstand, at vand er forbudt. Afhænger selvfølgelig af, hvad der er der bagved, men er der luftspalte og så noget, som vandet bare løber ned på, så er det ikke fare på færde med lidt sprækker pga. buede dækbrædder.
Ja det føles meget tyndt og ikke så robust. Brædderne er også flækket. Det kan selvfølgelig også ske med 22 mm, men 12 mm må jo flække lettere.
Jeg vil foreslå at skifte hele den sydlige side af huset. De øvrige sider har ingen problemer overhovedet, og det er sikkert ingen tilfældighed, at det netop er den sydlige side. Det bliver jo så en anden panel på én side af huset, men det kan man måske leve med... ikke motiveret at skifte al panel, når den er som ny i øvrigt. Måske er den skiftet på de øvrige sider? Han har ikke ejet huset i mere end et par år og har ikke al historik.
Jeg vil foreslå at skifte hele den sydlige side af huset. De øvrige sider har ingen problemer overhovedet, og det er sikkert ingen tilfældighed, at det netop er den sydlige side. Det bliver jo så en anden panel på én side af huset, men det kan man måske leve med... ikke motiveret at skifte al panel, når den er som ny i øvrigt. Måske er den skiftet på de øvrige sider? Han har ikke ejet huset i mere end et par år og har ikke al historik.
Ja søndersider har en besværlig tilværelse. Jeg ville nok også have taget det ét side ad gangen. To på millionen vil se det. Dukker der overraskelser op, plejer de jo sjældent at være godartede, men føre til mere arbejde og/eller udgifter.
En ulempe på grund af gabende låg lige nu kan være, at det kan blive fristende insekt-tilhold bag lågbrædderne.
En ulempe på grund af gabende låg lige nu kan være, at det kan blive fristende insekt-tilhold bag lågbrædderne.
Ja måske det går at prøve at slå sømmene længere ind. Jeg troede at mellemrum var for store men det er jo det første at prøve så klart. Hvor dum er jeg, som ikke tænkte på det. De har måske bare "krøbet ud" uden at det ses på ydersiden 🙈
Jeg tænkte nok også at den der tynde panel på kun 12 mm risikerer at sprække hvis man "tvinger tilbage" planker som er krummet.
Jeg tænkte nok også at den der tynde panel på kun 12 mm risikerer at sprække hvis man "tvinger tilbage" planker som er krummet.
Senest redigeret:
Det er jo værd at prøve. Skru i stedet for at spikke, så holder det bedre.
Skru ikke (unødigt) det er unødigt dyrt og sværere at banke ind, hvis det skulle være nødvendigt. Hvis facaden var skruet og begyndte at glippe og sprække, ville det være betydeligt sværere at udbedre end hvis den, som sædvanligt, er fastgjort med trådsøm.ricebridge sagde:
Ja, der har vi forskellige meninger og måske erfaringer.F fribygg sagde:
Hele pointen med at skrue er jo, at det ikke skal kravle ud og følgelig behøve at bankes ind. Min erfaring med trådspik derimod er, at den har en yderst irriterende vane med at kravle ud både her og der i konstruktioner udendørs, så jeg forsøger at undgå spik i videst muligt omfang.
Men det får TS afgøre selv.
Hvordan tænker du med en skruet planke på en oliefarvemalet facade, der skal udskiftes efter fx 50 eller 100 år, hvordan får du løs torx-skruen, hvis du bruger sådan en?ricebridge sagde:
Ja, der har vi forskellige meninger og måske erfaringer.
Hele pointen med at skrue er jo, at det ikke skal krybe ud og følgelig behøve at blive banket ind. Min erfaring med trådspik derimod er, at den har en højst irriterende vane at krybe ud både her og der i konstruktioner udendørs, så jeg forsøger at undgå spik i videst muligt omfang.
Men det får TS afgøre selv.
Hvis man tænker på en spårskrue på et vinkelbeslag på et vindue, plejer man jo at få den løs med vold, men hvem skruer facade med spårskrue?
Normalt bruger man måske ikke skrue, men i dette tilfælde er det jo ikke normalt, er det? Her er der jo kun halvt så tyk en facade at fæstne i mod normalt, og desuden skal den tvinges på plads. Så kan det være motiveret med skrue lidt her og der.F fribygg sagde:Hvordan tænker du med en skrues fast brædde på en oliefarvemalet facade, der skal skiftes efter lad os sige 50 eller 100 år, hvordan får du torxskruen løs, hvis du bruger sådan en?
Hvis man tænker sig en sporskues fastgørelse på en hjørnejern på et vindue, plejer man jo at få den løs med vold, men hvem skruer facade med sporskruer?
Sporskruer ved jeg dog ikke, hvor du har fået det fra. Torx eller kryds er det, jeg bruger. Sporskruer er en elendighed.
At man altid har gjort sådan er desuden ingen grund i sig selv til ikke at prøve at gøre anderledes.
Men som sagt. Vi har forskellige meninger i spørgsmålet, og nu har vi fremlagt vores respektive argumenter. Så er det op til TS at afgøre. Jeg vil ikke falde i en evighedsdiskussion om skrue eller søm og kappe tråden, så jeg afslutter for mit vedkommende denne del af diskussionen.
Jeg ville dog som sagt have brugt skruer. Rustfri sådan.
Når vi fjernede de panelbrædder, der var dårligst, viste det sig, at det var en type panel, jeg ikke havde set før. Den er 22 mm "på midten", men ca. 2 cm på hver side er 12 mm. Det er altså 12 mm delen, der er synlig. Forstår nu, hvorfor brædderne har tendens til at bøje sig så meget.
Denne opdagelse gjorde, at vi ikke ser samme "fare" ved sprækkerne. Ja, pænt er det vel ikke, men det er i det mindste ikke åbent ind bagved, da den tykkere del dækker. Svært at forklare, og jeg har ikke fundet nogen sådan panel, når jeg har googlet, så ved ikke, hvad den kaldes.
Vi udskiftede de dårligste brædder, og resten lader vi være. Det var ikke muligt at skrue dem mere ind, de har bøjet sig for meget.
Tak for alle tips og råd 😊
Denne opdagelse gjorde, at vi ikke ser samme "fare" ved sprækkerne. Ja, pænt er det vel ikke, men det er i det mindste ikke åbent ind bagved, da den tykkere del dækker. Svært at forklare, og jeg har ikke fundet nogen sådan panel, når jeg har googlet, så ved ikke, hvad den kaldes.
Vi udskiftede de dårligste brædder, og resten lader vi være. Det var ikke muligt at skrue dem mere ind, de har bøjet sig for meget.
Tak for alle tips og råd 😊
LB hus ?Q Queen15 sagde: