4,145 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
Yderligere tråd om fliser og spånplade
Side 1 af 2
Medlem
· Västra Götaland
· 245 indlæg
Har læst lidt om dette og er indforstået med, at der er mange ulemper ved at flise på levende materiale. Har lavet lidt om i køkkenet og af flere grunde, så er det OSB der skal flises på. At få gips deri er altså ikke en mulighed.
Fliselim har jeg forstået er sagen. Hvad findes der ellers af tips om dette? Læste noget om, at vådrumstapet bagved kunne hjælpe. Er der noget, man kan behandle/male OSB med, for at det skal overleve/fæste lidt bedre? At bygge ud fra væggen mere end 1-2mm (udover fliser med lim) er altså ikke aktuelt. Med hensyn til fugen, hvis det skulle bevæge sig lidt, så ville det jo være rart, hvis der fandtes en mere elastisk/blødere fuge, gætter jeg på?
Så ja, jeg forstår, at mange vil svare "sæt gips", men nu er spørgsmålet "hvordan sætter man fliser bedst, hvis underlaget er OSB?"
Edit: Måske findes der en speciel form for fliser, der er bedre egnet, er store eller små fliser at foretrække...?
Fliselim har jeg forstået er sagen. Hvad findes der ellers af tips om dette? Læste noget om, at vådrumstapet bagved kunne hjælpe. Er der noget, man kan behandle/male OSB med, for at det skal overleve/fæste lidt bedre? At bygge ud fra væggen mere end 1-2mm (udover fliser med lim) er altså ikke aktuelt. Med hensyn til fugen, hvis det skulle bevæge sig lidt, så ville det jo være rart, hvis der fandtes en mere elastisk/blødere fuge, gætter jeg på?
Så ja, jeg forstår, at mange vil svare "sæt gips", men nu er spørgsmålet "hvordan sætter man fliser bedst, hvis underlaget er OSB?"
Edit: Måske findes der en speciel form for fliser, der er bedre egnet, er store eller små fliser at foretrække...?
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 57 805 indlæg
Jeg har en fornemmelse af, at OSB har en voksoverflade, hvilket burde betyde, at der er en risiko for, at det fæstner usædvanligt dårligt på den.
Jeg tror ikke, det kommer til at virke overhovedet
Forstår ikke, hvorfor man laver om / renoverer og så alligevel skal gøre det på en måde, som man ved, ikke er godt...
Hvis man ikke ved det og gør forkert, er en ting, men at vide det og alligevel ignorere det...
Spartlede på en OSB med Våtrumsspackel og skulle slibe dagen efter, da faldt hele spartelklumpen ned, så grundede vi med vævlim, da virkede det.
Forstår ikke, hvorfor man laver om / renoverer og så alligevel skal gøre det på en måde, som man ved, ikke er godt...
Hvis man ikke ved det og gør forkert, er en ting, men at vide det og alligevel ignorere det...
Spartlede på en OSB med Våtrumsspackel og skulle slibe dagen efter, da faldt hele spartelklumpen ned, så grundede vi med vævlim, da virkede det.
Ja, der findes et godt ordsprog for dettenino sagde:Jeg tror ikke det kommer til at fungere overhovedet
Forstår ikke hvorfor man laver om / renoverer og så alligevel skal gøre det på en måde som man ved ikke er god...
Hvis man ikke ved og gør forkert er en ting, men at vide og alligevel ignorere det...
Sparklede på en osb med Våtrumssparkel og skulle slibe dagen efter da faldt hele spartel kagen ned, så grundede vi med vævlim, så virkede det
- If you're gonna go wrong, do it with confidence
Fibo-trespo køkkenpanel måske er et alternativ i stedet
Jeg tror problemet bliver at få fixet til at hæfte godt på overfladen, primer løser ikke alt.
Mener du silikonefugemasse? Al fugemasse i dag er vel mere eller mindre fleksibel, ligesom fixet, men det er jo stadig et cementprodukt.
Hæfter det på pladen så ville nok S48 være det bedste valg.
Mener du silikonefugemasse? Al fugemasse i dag er vel mere eller mindre fleksibel, ligesom fixet, men det er jo stadig et cementprodukt.
Hæfter det på pladen så ville nok S48 være det bedste valg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Jeg har haft to omgange fliser, der er løsnet fra spånplade, tredje gang så skiftede jeg til gips og vi får vel se.
Fugerne holdt så man kunne løfte bort 4 fliser ad gangen.
Protte
Fugerne holdt så man kunne løfte bort 4 fliser ad gangen.
Protte
Selv gjorde jeg en rigtig hurtigrenovering af køkkenfliserne og limede egetræsfiner gulv på de gamle fliser. Det blev rigtig godt. Lange "planker" med 30 cm bredde.
En snål-fibo-trespo-løsning, kan man sige. Nyt køkken for nogle hundrede kroner. Ja, og så blev det også en ny bordplade samtidig.
En snål-fibo-trespo-løsning, kan man sige. Nyt køkken for nogle hundrede kroner. Ja, og så blev det også en ny bordplade samtidig.
Men hvad er egentlig problemet? Det er vel bare at prøve at flise på OSB-pladen. Virker det, så virker det, hvis det ikke virker, så har man bare brugt et par timers arbejde forgæves og må lave det om.
Foreslår følgende: kør over OSB-pladen med 40-sandpapir for at fjerne evt. voks. Primer. Flis med fliselim. Fuge med almindelig flisefuge.
Foreslår følgende: kør over OSB-pladen med 40-sandpapir for at fjerne evt. voks. Primer. Flis med fliselim. Fuge med almindelig flisefuge.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Problemet er, at OSB/spånplade krymper og svulmer på skift og ødelægger fixet.
Det første år sidder det som en klippe, men efter 5-10 år kan det måske falde ned.
Protte
Det første år sidder det som en klippe, men efter 5-10 år kan det måske falde ned.
Protte
Nej det er vel bare at køre, går det så går det....f91jsw sagde:Fast hvad er egentlig problemet? Det er vel bare at prøve at flisepå OSB-pladen. Fungerer det, så fungerer det, hvis det ikke fungerer, så har man kun lagt et par timers arbejde forgæves og må gøre det om.
Foreslår følgende: kør over OSB-pladen med 40-sandpapir for at fjerne evt. voks. Prim. Flise med fliselim. Fuge med almindelig flisefuge.
Men renoverer man, så synes i hvert fald jeg, at man skal gøre det så rigtigt man kan
