Har læst lidt om dette og er indforstået med, at der er mange ulemper ved at flise på levende materiale. Har lavet lidt om i køkkenet og af flere grunde, så er det OSB der skal flises på. At få gips deri er altså ikke en mulighed.

Fliselim har jeg forstået er sagen. Hvad findes der ellers af tips om dette? Læste noget om, at vådrumstapet bagved kunne hjælpe. Er der noget, man kan behandle/male OSB med, for at det skal overleve/fæste lidt bedre? At bygge ud fra væggen mere end 1-2mm (udover fliser med lim) er altså ikke aktuelt. Med hensyn til fugen, hvis det skulle bevæge sig lidt, så ville det jo være rart, hvis der fandtes en mere elastisk/blødere fuge, gætter jeg på?

Så ja, jeg forstår, at mange vil svare "sæt gips", men nu er spørgsmålet "hvordan sætter man fliser bedst, hvis underlaget er OSB?" :)

Edit: Måske findes der en speciel form for fliser, der er bedre egnet, er store eller små fliser at foretrække...?
 
Senest redigeret:
Jeg forestiller mig, at det vigtigste er at have en fuge, der er fleksibel nok til at absorbere de bevægelser, der kan opstå.
 
Jeg har en fornemmelse af, at OSB har en voksoverflade, hvilket burde betyde, at der er en risiko for, at det fæstner usædvanligt dårligt på den.
 
Kør på almindelig kakelprimer først. Sandsynligvis vil det fungere fint uden problemer med almindelig fugemasse.
 
Jeg tror ikke, det kommer til at virke overhovedet
Forstår ikke, hvorfor man laver om / renoverer og så alligevel skal gøre det på en måde, som man ved, ikke er godt...
Hvis man ikke ved det og gør forkert, er en ting, men at vide det og alligevel ignorere det...

Spartlede på en OSB med Våtrumsspackel og skulle slibe dagen efter, da faldt hele spartelklumpen ned, så grundede vi med vævlim, da virkede det.
 
nino sagde:
Jeg tror ikke det kommer til at fungere overhovedet
Forstår ikke hvorfor man laver om / renoverer og så alligevel skal gøre det på en måde som man ved ikke er god...
Hvis man ikke ved og gør forkert er en ting, men at vide og alligevel ignorere det...

Sparklede på en osb med Våtrumssparkel og skulle slibe dagen efter da faldt hele spartel kagen ned, så grundede vi med vævlim, så virkede det
Ja, der findes et godt ordsprog for dette

- If you're gonna go wrong, do it with confidence

;)

Fibo-trespo køkkenpanel måske er et alternativ i stedet :)
 
Ja eller Alloc kitchen Wall
 
Men nino, hvis man kører med fleksibel fugemasse, kan det ikke fungere så tror du? Eller sprækker fugerne alligevel?
 
  • Synes
Seaside
  • Laddar…
Jeg tror problemet bliver at få fixet til at hæfte godt på overfladen, primer løser ikke alt.
Mener du silikonefugemasse? Al fugemasse i dag er vel mere eller mindre fleksibel, ligesom fixet, men det er jo stadig et cementprodukt.
Hæfter det på pladen så ville nok S48 være det bedste valg.
 
Jeg har haft to omgange fliser, der er løsnet fra spånplade, tredje gang så skiftede jeg til gips og vi får vel se.

Fugerne holdt så man kunne løfte bort 4 fliser ad gangen.

Protte
 
Claes Sörmland
Hvis man nu skal snyde med træunderlag, hvorfor ikke gøre som når man pudsede på træ før? Køb pudsnet og klamr op med tæt klamring. Fixet fæster i nettet som hænger i klammeren.
 
Selv gjorde jeg en rigtig hurtigrenovering af køkkenfliserne og limede egetræsfiner gulv på de gamle fliser. Det blev rigtig godt. Lange "planker" med 30 cm bredde.

En snål-fibo-trespo-løsning, kan man sige. Nyt køkken for nogle hundrede kroner. Ja, og så blev det også en ny bordplade samtidig.
 
  • Synes
Jawnax
  • Laddar…
Men hvad er egentlig problemet? Det er vel bare at prøve at flise på OSB-pladen. Virker det, så virker det, hvis det ikke virker, så har man bare brugt et par timers arbejde forgæves og må lave det om.

Foreslår følgende: kør over OSB-pladen med 40-sandpapir for at fjerne evt. voks. Primer. Flis med fliselim. Fuge med almindelig flisefuge.
 
Problemet er, at OSB/spånplade krymper og svulmer på skift og ødelægger fixet.
Det første år sidder det som en klippe, men efter 5-10 år kan det måske falde ned.

Protte
 
f91jsw sagde:
Fast hvad er egentlig problemet? Det er vel bare at prøve at flisepå OSB-pladen. Fungerer det, så fungerer det, hvis det ikke fungerer, så har man kun lagt et par timers arbejde forgæves og må gøre det om.

Foreslår følgende: kør over OSB-pladen med 40-sandpapir for at fjerne evt. voks. Prim. Flise med fliselim. Fuge med almindelig flisefuge.
Nej det er vel bare at køre, går det så går det....
Men renoverer man, så synes i hvert fald jeg, at man skal gøre det så rigtigt man kan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.